Ike
15:17Telia
15:17Varmenne toimii useimmilla nykyisillä puhelimilla, joissa on vuoden 2016 alun jälkeen hankittu tai uusittu SIM-kortti: https://www.telia.fi/asiakastuki/palvelut/mobiilivarmenne
Tepi
15:15Telia
15:15Jos sinulla on käytössä DNA:n liittymä, voit tilata mobiilivarmenteen heiltä.
Taata
15:14Telia
15:14Kyllä toimii. Ulkomailla sen käytöstä laskutetaan ulkomaan tekstiviestihinnaston mukaisesti. Käytännössä mobiilivarmenteen käytössä saapuvia viestejä tulee yksi ja lähteviä viestejä on 1–3 kappaletta. Ulkomailla mobiilivarmenteen vasteajat voivat olla hieman hitaampia kuin Suomessa.
jari
15:12Telia
15:12Kun vaihdat SIM-kortin uuteen, tarkista ensin, että yhteystiedot on tallennettu puhelimen muistiin. Vaihdon jälkeen uusi SIM-kortti mahdollistaa Mobiilivarmenteen käytön.
Arja
15:09Telia
15:09Palvelu on sidoksissa omaan mobiililiittymääsi. Periaatteessa sinulla voi olla vain yksi varmenne käytössä.
TKou
15:08Telia
15:08Kyllä voit.
KJS
15:06Telia
15:06Jos vaihdat SIM-kortin, tulee varmenne rekisteröid uudelleen käyttöön: https://www.telia.fi/asiakastuki/palvelut/mobiilivarmenne#lisatietoja
mv
15:06Telia
15:06Varmenne toimii sähköisenä henkilöllisystodistuksena erilaisissa sähköisissä palveluissa. Tarkat kirjautumistiedot näet oman pankkisi sivuilta.
MukkanUkko
15:04Telia
15:04Elisalla ja DNA:lla on mys varmenne saatavilla, ja hinnat näissä vaihtelevat.
Maiju
15:04Telia
15:04Kun SIM-kortti vaihtuu, tulee varmenne rekisteröidä uudelleen käyttöön.
Mauri
15:03Telia
15:03Varmenne on sidoksissa SIM-korttiisi. Jos vaihdat SIM-kortin, tulee palveluun rekisteröityä uudelleen. https://www.telia.fi/asiakastuki/palvelut/mobiilivarmenne#lisatietoja
Balalaika
15:02Telia
15:02Kun vaihdat sim-kortin, tulee palvelu rekisteröitö uudelleen käyttöön: https://www.telia.fi/asiakastuki/palvelut/mobiilivarmenne#lisatietoja
ellu
14:27Telia
14:27Mobiilivarmenne on kerrallaan voimassa 5 vuotta ja ilmoitamme voimassaolon päättymisestä 30 vuorokautta etukäteen. Vanheneva tai jo vanhentunut Mobiilivarmenne täytyy rekisteröidä uudelleen.
Anu
14:27Telia
14:27Tämä voi johtua monesta syystä. Tärkeintä on varmistaa, että kirjaudut viralliselta verkkotunnukselta ja että käytät suojattua verkkoyhteyttä varmistaaksesi turvallisen kirjautumisen. Jos olet epävarma sivuston turvallisuudesta, voit ottaa yhteyttä sivuston ylläpitäjään/asiakaspalveluun lisätietojen saamiseksi.
JP
14:24Telia
14:24Täältä löydät tietoja Mobiilivarmenteen käytöstä yrityksille: https://www.telia.fi/yrityksille/asiakastuki/puhelinliittymat/mobiilivarmenne-yrityksen-matkapuhelinliittymaan
sekaisin asioista
14:23Telia
14:23Tällä hetkellä meillä ei ole saatavilla salasananhallintaohjelmaa.
Aila
14:21Telia
14:21Varmenne on sidoksissa henkilökohtaisesn liittymääsi. Täältä löydät ohjeet sen käyttöönottoon: https://www.telia.fi/asiakastuki/palvelut/mobiilivarmenne
Anu
14:17Telia
14:17Mobiilivarmenne on kerrallaan voimassa 5 vuotta ja ilmoitamme voimassaolon päättymisestä 30 vuorokautta etukäteen. Vanheneva tai jo vanhentunut Mobiilivarmenne täytyy rekisteröidä uudelleen.
Aila
14:16Telia
14:16Voit ottaa Mobiilivarmenteen käyttöön osoitteessa telia.fi/mobiilivarmenne. Henkilöllisyytesi tunnistetaan luotettavasti käyttöönoton yhteydessä vahvalla sähköisellä tunnistautumisella. Voit tunnistautua esimerkiksi pankin verkkopankkitunnuksilla.
Eki
14:15Telia
14:15Puhelimen virallisesta sovelluskaupasta löytyy luotettavia vaihtoehtoja.
piitu
14:15OP
14:15Ilman muuta voit! Suosittelemme siirtymään näille sivuille aina kirjoittamalla sivuston osoitteen itse selaimesi osoiteriville, eikä koskaan linkin-, tai hakukoneen välityksellä, kun olet tunnistautumassa kyseiseen palveluun.
antti
14:14Telia
14:14Kyllä, pilveen tallennettuja tietoja voi poistaa ja hallita palvelusta käsin.
sekaisin asioista
14:13Telia
14:13Suosittelen käyttämään salasanojen säilytykseen turvallista hallintaohjelmaa.
Jukka
14:13Telia
14:13Liittymäasiakkaillemme Mobiilivarmenteen käyttöönotto ja käyttö on maksutonta.
Leena
14:12OP
14:11Tässä tarkoitettiin, että jos joku vaikuttaa liian hyvältä ollakseen totta, se ei silloin lähtökohtaisesti ole totta.
Onko syytä huoleen?
14:12Telia
14:11Sähköpostien järjestystä voi vaihtaa itsekin postilaatikon asetuksista, on todennäköistä että olet vahingossa klikannut järjestyksen toisenlaiseksi.
Eija
14:11Telia
14:11Suojakoodin saat vaihdettua puhelimesi turva-asetuksista. Parhaiten löydät ohjeistuksen puhelimesi käyttöoppaasta
Päivi Oulusta
14:11Hande
14:08Telia
14:08Tarvitset palvelua käyttääksesi Mobiilivarmennetta tukevan SIM-kortin (kortissa on eID-tunnus). Jos SIM-korttisi ei tule Mobiilivarmennetta, voit tilata uuden kortin täältä: https://www.telia.fi/asiakastuki/liittymat/sim-kortti
Pekka
14:07OP
14:07Huomaathan, että mobiiliavain sekä mobiilivarmenne ovat kaksi eri asiaa. Mobiiliavain on pankin sovellukseen valitsemasi tunnusluku, jota voit käyttää verkkopankkitunnistautumiseen. Mobiilivarmenne taas on operaattorin tarjoama tunnistautumisväline, jota käytetään verkossa esimerkiksi verkkopankkitunnistautumisen sijasta. Mobiilivarmenne ei vaikuta pankkikirjautumiseen-, tai asiointiin.
Maake
14:06Telia
14:07Kyllä, numero syötetään ilman sitä :)
ama
14:05leena
14:05Telia
14:05Mobiilivarmenne toimii useimmilla nykyisillä puhelimilla, joissa on vuoden 2016 alun jälkeen hankittu tai uusittu SIM-kortti. Puhelimen ei tarvitse kuitenkaan olla älypuhelin. Voit kokeilla rekisteröintiä osoitteessa telia.fi/mobiilivarmenne. Järjestelmä kertoo, jos SIM-kortti ei tue Mobiilivarmennetta.
Pasi
14:04Telia
14:04Se on usein turvallisempi kuin pelkkä pankkitunnistautuminen, koska se käyttää kaksivaiheista tunnistautumista ja vaatii fyysisen laitteen (matkapuhelin) käyttöä. Tämä tekee tunnistautumisesta vaikeampaa hakkereille tai haittaohjelmille päästä käsiksi tietoihisi.
Outi M.
14:03hellevi
14:02OP
14:02Tällä tarkoitetaan selaimesi osoiteriviä, joka on sivun yläreunassa oleva valkoinen tekstikenttä. Tunnistautumista vaativaan palveluun siirtyminen suositellaan tekemään kirjoittamalla sivuston koko osoite itse osoiteriville, esim www.op.fi. Emme koskaan suosittele käyttämään hakukoneita tai linkkejä tunnistautumista vaativille sivuille.
Hanna
14:02OP
14:03Näissä tapauksissa huijari saa uhrin kertomaan vahvistuspyynnössä olleen numerosarjan huijarille, jolloin huijari pääsee hyväksymään tekemänsä maksun.
Anne
14:02Telia
14:02Jos puhelimesi on hävinnyt tai epäilet sen olevan varastettu, liittymä kannattaa sulkea väliaikaisesti. Niin estät liittymäsi väärinkäytön. Tältä sivulta löydät ohjeet liittymän väliaikaiseen sulkemiseen sekä väliaikaisesti suljetun liittymän avaamiseen ja toimintaohjeet siihen, jos puhelimesi on varastettu Suomessa tai ulkomailla: https://www.telia.fi/asiakastuki/liittymat/puhelin-kadonnut-tai-varastettu
TS
14:01Telia
14:01Varmenteen voit ottaa käyttöön telia.fi -sivustolla vahvasti tunnistautuneena. Täällä tarkemmat ohjeet: https://www.telia.fi/asiakastuki/palvelut/mobiilivarmenne#kayttoonotto
Irma
14:01Telia
14:01Vanhojen tietojen siirtäminen vanhasta SIM-kortista uuteen SIM-korttiin voi vaihdella hieman sen mukaan, millaista tietoa haluat siirtää ja millainen puhelin sinulla on. Monissa puhelimissa on toimintoja, joiden avulla voit siirtää yhteystiedot vanhasta SIM-kortista uuteen. Voit käyttää myös erilaisia ohjelmistoja tai sovelluksia, jotka voivat auttaa sinua siirtämään tietoja.
Anne
13:59Telia
13:59Täältä löydät vinkkejä puhelimen katoamisen varalle: https://www.telia.fi/asiakastuki/liittymat/liittyman-kaytto-ja-ongelmatilanteet#puhelin-kadonnut-varastettu-tai-rikki
Jussi Forssa
13:59OP
13:59Jos epäilet joutuneesi huijauksen kohteeksi tai jos epäilet henkilökohtaisten tietojesi päätyneen vääriin käsiin, ota heti yhteyttä asiakaspalveluumme numeroon 0100 0500 (henkilöasiakkaat) tai 0100 05151 (yritysasiakkaat). Jos asiakaspalvelu ei ole avoinna, sulje tunnuksesi soittamalla OP Sulkupalveluun 0100 0555 (24 h/vrk). Ilmoita tapahtuneesta myös asiakaspalveluun sen avauduttua.
epätietoinen
13:58OP
13:58Voit, mikäli kyseessä jo olemassa oleva luotto. Uutta luottoa hakiessa tulee todentaa tuo omaehtoinen luottokielto- tällaisessa tapauksessa olethan yhteydessä pankkiisi :)
Olavi P
13:58Telia
13:58Mobiilivarmenne toimii useimmilla nykyisillä puhelimilla, joissa on vuoden 2016 alun jälkeen hankittu tai uusittu SIM-kortti. Puhelimen ei tarvitse olla älypuhelin. Voit kokeilla rekisteröintiä osoitteessa telia.fi/mobiilivarmenne. Järjestelmä kertoo, jos SIM-kortti ei tue Mobiilivarmennetta.
sinikka
13:58Taina
13:57Tytär
13:57OP
13:57Vapaaehtoinen luottokielto onnistuu esimerkiksi posiitivisen luottorekisterin kautta: https://www.vero.fi/positiivinenluottotietorekisteri/yksityishenkil%C3%B6ille/
Ans
13:57Telia
13:57Yritysasiakkaille palvelu on maksullinen ja tarkemmat tiedot taas Yritysasiakaspalvelusta: https://www.telia.fi/yrityksille/asiakastuki/yhteystiedot
Helmi
13:57Telia
13:57Mobiilivarmenne toimii useimmilla nykyisillä puhelimilla, joissa on vuoden 2016 alun jälkeen hankittu tai uusittu SIM-kortti. Puhelimen ei tarvitse olla älypuhelin. Voit kokeilla rekisteröintiä osoitteessa telia.fi/mobiilivarmenne. Järjestelmä kertoo, jos SIM-kortti ei tue Mobiilivarmennetta.
Esa
13:56Telia
13:56Kyllä saa.
Tuija
13:56inka
13:56Tuomo
13:56Tuula
13:55Hoo
13:55Jussi V
13:55Anitta
13:55Satu
13:55Lp
13:54OP
13:54Hei! Huomaathan, että mobiiliavain sekä mobiilivarmenne ovat kaksi eri asiaa. Mobiiliavain on pankin sovellukseen valitsemasi tunnusluku, jota voit käyttää verkkopankkitunnistautumiseen. Mobiilivarmenne taas on operaattorin tarjoama tunnistautumisväline, jota käytetään verkossa esimerkiksi verkkopankkitunnistautumisen sijasta.
Martti
13:52Riitta
13:52Telia
13:52Voit käyttää varmennetta tunnistautuessasi eri nettipalveluihin, mutta varmenteen pin-koodi syötetään älypuhelimeen.
piki
13:52OP
13:52Kun varmistat, että sovellus on ladattu laitteesi virallisesta sovelluskaupasta, ovat nämä sovellukset lähtökohtaisesti turvallisia käyttää.
Merv i
13:52OP
13:53Voit kirjautua mobiilisovellukseen
Taina
13:52Telia
13:52Tarvitset Mobiilivarmennetta tukevan SIM-kortin (kortissa on eID-tunnus) tai eSIM:n. Jos SIM-korttisi ei tue Mobiilivarmennetta, saat tilattua uuden SIM-kortin Minun Teliasta tai asiakaspalvelusta tai hakea sen Telia Kaupasta.
Hipsu
13:52minä
13:51Sibbe
13:50Tuula
13:50OP
13:50OP-Mobiili on turvallinen käyttää, sillä voit itse päättää missä ja milloin sovellusta käytät. Lisäksi valitset ensimmäisellä kirjautumiskerrallasi itse oman kirjautumiskoodisi, jota kukaan muu kuin sinä ei tiedä.
Aapo
13:50Telia
13:50Mobilivarmenteen pin-koodissa voi olla vain numeroita.
Merja
13:49Telia
13:49Voit ottaa Mobiilivarmenteen käyttöön osoitteessa telia.fi/mobiilivarmenne. Jos sinulla on Telia Dot -liittymä, ota Mobiilivarmenne käyttöön Telia Dot -sovelluksessa.
Ville
13:49Telia
13:49Kyllä, chatin kysymykset ja vastaukset jäävät näkyviin samalla kuin webinaarin tallenne.
Vaari
13:49OP
13:49Ikävä kyllä huijarit saavat väärennetyt sivut näyttämään ulkonäöltään tismalleen samanlaisilta, kuin oikeatkin sivut. Linkistä lisää tietoa huijaussivustoista: https://www.op.fi/turvallinen-asiointi/verkkorikollisuus/huijaussivustot
Lauri
13:48Telia
13:48Kyllä, onnistuu myös eSIM:iin :)
Jussi
13:48Telia
13:48Mobiilivarmenne toimii omassa mobiililiittymässäsi, ja sit kautta voit käyttää sitä erilaisissa sähköisissä palveluissa.
Sir Valle
13:47Telia
13:47Mobiilivarmenteen tunnusluku on usein tarkoitettu pikaiseen ja helppoon tunnistautumiseen. Monissa tapauksissa tällaiset lyhyemmätkin koodit ovat riittäviä, koska niitä käytetään yhdessä muiden turvatoimien kanssa, kuten puhelimen fyysisen hallinnan tai mahdollisten kaksivaiheisen todennuksen menetelmien kanssa.
Kaarina
13:47OP
13:47OP:n tekoälyavusteinen chat on käytettävänäsi kellon ympäri ja ihmisneuvojamme palvelevat arkisin 8-19 (kortit 8-22, sijoittaminen ja vakuutusasiat 8-17, korvausasiat 9-16).
Emmu
13:47Telia
13:47Puhelin kysyy varmenteen pin-koodia vain silloin, kun olet juuri käyttänyt varmennetta tunnistautuessasi esim. sähköiseen palveluun. Tarkista aina ennen pin-koodin syöttämistä, mistä osoitteesta/lähteestä varmennepyyntö tulee.
tapsaite
13:46masa
13:46OP
13:46Huijarit vaanivat myös käytetyn tavaran palveluissa, yleensä nämä huijaukset tapahtuvat niin, että myyjään ollaan yhteydessä "ostajana" ja linkin kautta tulisi syöttää omat pankkitiedot saadakseen varat myynnistä. Koskaan siis ei tule syöttää linkin kautta omia tietojaan. Huijaus voi myös tapahtua mainitsemassasi tapauksessa, tällöin et saa ostettua tuotetta vaan huijari on myynyt olematonta tuotetta. Olethan tällöin yhteydessä poliisiin ja pankkiisi.
beki
13:45Telia
13:45On tärkeää huolehtia reitittimen salasanasta. Turvallinen salasana on pitkä ja monimutkainen sisältäen isoja ja pieniä kirjaimia, numeroita sekä erikoismerkkejä. Käytäthän myös aina ainutlaatuista salasanaa, jota et käytä muissa palveluissa
Sima
13:45Saija
13:47minulla toimii hyvin. Kokeile päivittää sivu
Kipa
13:45pirkko
13:45Telia
13:45Mobiilivarmenne liitetään SIM-korttiisi tai eSIMiin ja tunnistaudut palveluihin puhelinnumerollasi sekä itse valitsemallasi tunnusluvulla. SIM-kortin tunnusluku, eli PIN-koodi on teknisesti siis eri koodi kuin Mobiilivarmenteessa.
Ritu
13:44OP
13:44Pelkän osoitteen sekä puhelinnumeron perusteella ei voida tehdä väärinkäytöksiä pankkiasioissa.
Ansku
13:43OP
13:43Siirry haluamallesi sivulle kirjoittamalla itse sivuston www-osoite selaimesi hakuriville, voit varmistua siitä, että pääset oikealle sivulle ja että kirjautuminen on turvallista. Emme koskaan suosittele siirtymään kirjautumista vaativalle sivulle hakukoneiden kautta.
-h-
13:43OP
13:43Jos olet siirtynyt sivustolle kirjoittamalla itse kyseisen sivun osoitteen selaimesi osoiteriville, voit olla varma että sivu on aito. Emme koskaan suosittele tunnistautumaan sivustolle, johon olet siirtynyt linkin tai hakukoneen kautta.
Mauri
13:42Telia
13:42Operaattorin vaihtuessa vaihtuu myös SIM-kortti, eli Mobiilivarmenne on aktivoitava uudelleen sen jälkee kun operaattori on vaihtunut.
Mara
13:42Telia
13:42Mobiilivarmenne on tällä hetkellä saatavilla Telian, DNA:n ja Elisan lisäpalveluna.
Kari
13:40Sessi
13:40Risto
13:40MarjaS
13:40Telia
13:40Mobiilivarmennetta ei ole mahdollista saada käyttöön prepaid-liittymissä.
Aila
13:40OP
13:40Sivuhistorialla ei lähtökohtaisesti ole vaikutusta turvallisuuden kannalta. Sivuhistoriaa tyhjennetäessä kuitenkin tyhjennetään usein myös evästeet, jotka taas voivat vaikuttaa joidenkin verkkosivujen toimintaan. Suosittelemme siis tyhjentämään sivuhistorian sekä evästeet säännöllisesti sekä aina, kun näyttää että verkkoselaimessa on jokin verkkoyhteyteen liittymätön ongelma.
Lisbetti
13:39Telia
13:39Mobiilivarmenne toimii useimmilla nykyisillä puhelimilla, joissa on vuoden 2016 alun jälkeen hankittu tai uusittu SIM-kortti. Puhelimen ei tarvitse olla älypuhelin. Voit kokeilla rekisteröintiä osoitteessa telia.fi/mobiilivarmenne. Järjestelmä kertoo, jos SIM-kortti ei tue Mobiilivarmennetta.
Jorma
13:39OP
13:39OP-mobiili toimii iOS 15 tai uudempi, Androidilla 8.0 tai uudempi
HAO
13:37Telia
13:37R-koodien turvallisuus riippuu lähinnä siitä, kuinka niitä käytetään ja mitä tietoa ne sisältävät. Ole varovainen ja käytä harkintaa, kun skannaat QR-koodeja, varsinkin jos ne ovat tuntemattomista lähteistä.
pera
13:36Telia
13:36Valitettavasti tämä on mahdollista, ja tällaisia sovelluksia käytetään juurikin tietojenkalasteluun ja verkkorikoksiin. Täältä voit lukea lisää aiheesta: https://www.telia.fi/asiakastuki/liittymat/huijausviestit
KJS
13:36Telia
13:36Kyllä on :) Tarvitset liittymään vain mobiilivarmennetta tukevan SIM-kortin (kortissa on eID-tunnus) tai eSIM:n.
Toini
13:35OP
13:35Emme koskaan suosittele siirtymään kirjautumista vaativille sivustoille minkään hakukoneen kautta.
JK
13:34OP
13:34Hei! Huomaathan, että mobiiliavain sekä mobiilivarmenne ovat kaksi eri asiaa. Mobiiliavain on pankin sovellukseen valitsemasi tunnusluku, jota voit käyttää verkkopankkitunnistautumiseen. Mobiilivarmenne taas on operaattorin tarjoama tunnistautumisväline, jota käytetään verkossa esimerkiksi verkkopankkitunnistautumisen sijasta.
PH
13:34Telia
13:34Telian liittymäasiakkaille Mobiilivarmenne on maksuton.
RKV
13:34Telia
13:34Kyllä tämän pitäisi olla turvallista.
Hilma
13:33OP
13:33Kun siirryt haluamallesi sivulle kirjoittamalla itse sivuston www-osoitteen selaimesi hakuriville, voit varmistua siitä, että pääset oikealle sivulle ja että kirjautuminen on turvallista. Emme koskaan suosittele siirtymään kirjautumista vaativalle sivulle linkin taikka hakukoneiden kautta.
Stella
13:33Telia
13:33Telia Kaupassa autetaan kyllä tässä asiassa :)
Pevi
13:33Telia
13:32Kyllä tulevat
Uma
13:32OP
13:32Aina parempi kirjoittaa itse suoraan, eikä mennä hakukoneen kautta.
Pete
13:31Telia
13:31Pilvessä suosittelen käyttämään vahvaa salasanaa, kaksivaiheista todennusta jos se on mahdollista käyttämässäsi palvelussa. Tarkista myös tarjoaako palvelu salausta. Tämä tarkoittaa sitä, että tiedostot ovat turvassa, vaikka joku saisi käsiinsä pilvitallennustilisi salasanan. Tiedostojen jako ja käyttäjäoikeudet on hyvä tarkistaa eli sen kuka voi nähdä ja muokata tiedostoja ja että jaat niitä vain tarvittavien henkilöiden kanssa.
inka
13:31OP
13:31Hei, pitää paikkaansa.
Risto
13:31Telia
13:31Chatissa on ruuhkaa ja pyrimme vastaamaan mahdollisimman nopeasti kaikkiin viesteihin.
Mymmeli
13:29OP
13:29On mahdollista, että tekstiviesti saapuu esimerkiksi samaan viestiketjuun, kuin oikeatkin viestit vastapuolelta. Huijausviesti ohjaa lähes aina lukijaa toimintaan linkin tai painikkeen kautta. Yleensä linkki vie valesivulle, joka muistuttaa kirjautumissivua. Valesivun avulla rikolliset kalastelevat pankkitunnuksia tai muita tietoja. Älä paina huijausviestissä olevaa linkkiä tai painiketta.
Jana
13:28OP
13:28Hei! Jos et ole tilannut mitään, etkä ole kuullut että joku muu olisi lähettänyt sinulle jotakin, on turvallista olettaa kyseessä olevan huijaus. Aidossa saapumisilmoituksessa ei myöskään yleensä ole linkkejä, vaan ilmoitus saapuneesta lähetyksestä sekä ohjeet lähetyksen noutamiseksi.
vege
13:27Telia
13:27Mobiilivarmenne käy kyllä myös OmaKantaan. Apua vikatilanteisiin löytyy täältä: https://www.telia.fi/asiakastuki/palvelut/mobiilivarmenne#mobiilivarmenne-ongelmatilanteet
Nikolai
13:27Inkku
13:27Telia
13:27Siinä tapauksessa kannattaa käyttää jotain muuta tunnistustapaa, esimerkiksi kasvojentunnistusta tai perinteistä suojakoodia.
Saija
13:26Ippa
13:26Telia
13:26Mobiilivarmenne on digitaalinen tunnistautumisväline, joka mahdollistaa henkilöllisyyden vahvistamisen matkapuhelinliittymän avulla. Voit käyttää sitä sähköisissä verkkopalveluissa tunnistautumiseen ja allekirjoitusten antamiseen mobiililaitteella. Lue täältä lisää: https://www.telia.fi/asiakastuki/palvelut/mobiilivarmenne
Saija
13:25Tarja
13:25Telia
13:25Hienoa, että huolehdit reitittimesti turvallisuudesta. Täältä löydät apuja ja vinkkejä laitteesi päivittämiseen: https://yhteiso.telia.fi/vinkit-verkkoturvallisuuteen-ja-turvalliseen-kotiverkkoon-136/naein-tarkistat-kotireitittimesi-turvallisuuden-35881?tid=35881&fid=136
Velmies
13:23OP
13:23Kortteihin ei ikävä kyllä ole asetettavissa maakohtaisia rajoituksia. Suosittelemme turvaamaan kortin käytön asettamalla kortillesi maltilliset päiväkohtaiset turvarajat sekä säilyttämällä korttia sekä sen tietoja huolellisesti.
AnSu
13:22Telia
13:22Suosittelen tarkistamaan verkkotunnuksen varmistamalla HTTPS-yhteyden ja osoitteen huolellisesti. Lisäksi kannattaa välttää lyhennettyjä URL-osoitteita.
Pertti
13:22OP
13:21Hei! Huomaathan, että mobiiliavain sekä mobiilivarmenne ovat kaksi eri asiaa. Mobiiliavain on pankin sovellukseen valitsemasi tunnusluku, jota voit käyttää verkkopankkitunnistautumiseen. Mobiilivarmenne taas on operaattorin tarjoama tunnistautumisväline, jota käytetään verkossa esimerkiksi verkkopankkitunnistautumisen sijasta.
Aippa
13:20Telia
13:20Jos olet unohtanut salasanan, niin sen voit palauttaa tai vaihtaa useimmissa palveluissa. Tällöin saat tilattua ko. palvelusta sähköpostiisi viestin sekä linkin, jonka kautta voit uuden salasanan vaihtaa.
piitu
13:19OP
13:19Näissä ei lähtökohtaisesti ole turvallisuuden kannalta eroja, toinen on pankin-, ja toinen operaattorin tarjoama tunnistautumispalvelu
Daisy
13:19OP
13:19Emme koskaan suosittele siirtymään hakukoneiden avulla sivustoille, jotka vaativat tunnistautumista. Kirjoita digipalvelun osoite (esim. www.op.fi) aina itse selaimesi osoiteriville, kun kirjaudut pankin palveluun.
MarkoR
13:18Hille
13:18Telia
13:18Vihko voi olla haavoittuvainen tapa säilyttää salasanoja, suosittelen kokeilemaan salasananhallintaohjelmaa joka on turvallinen ja vaivaton tapa säilyttää arkaluontoisia salasanoja.
Ippa
13:17OP
13:18Emme koskaan suosittele siirtymään hakukoneiden avulla sivustoille, jotka vaativat tunnistautumista.
KJS
13:17Arto
13:16Telia
13:16Pilkun käyttö salasanassa voi olla yksi tapa lisätä sen monimutkaisuutta. Salasanat ovat yleensä vahvempia, kun ne perustuvat moniin eri tekijöihin, kuten pituuteen, kirjainten, numeroiden ja erikoismerkkien yhdistelmään sekä satunnaisuuteen.
Anjuska
13:16Telia
13:25Useimmiten PIN-koodilla viitataan SIM-kortin PIN-koodiin, joka on nelinumeroinen luku ja estää luvattoman pääsyn puhelimesi SIM-kortin toimintoihin, kuten puhelujen soittamiseen ja viestien lähettämiseen. Suojakoodilla voi yleisemmin viitata puhelimen pääkoodiin tai lukituksen poistamiskoodiin. Tämä voi olla koodi, mutta se voi myös olla monimutkaisempi salasana tai kuvion lukituskoodi, joka on asetettu suojamaan puhelimen tietoja ja toimintoja yleisesti.
Tarkkailija
13:16Jalu
13:15Tobi
13:14Telia
13:16Kasvotunnistus toimii käyttäen erityistä ohjelmistoa tunnistamaan kasvojen piirteitä ja muotoa. Kun käyttäjä yrittää kirjautua sisään, järjestelmä skannaa käyttäjän kasvot ja vertaa niitä tallennettuihin tietoihin.
Kim
13:14Telia
13:14Jos tarkoitat SIM-kortin PIN-koodia, niin sen voit vaihtaa matkapuhelimesi turva-asetuksista. Valitse sellainen PIN-koodi, joka on muiden vaikea arvata, mutta sinun helppo muistaa. Mobiiliavain-koodisi voit vaihtaa OP-mobiilissa > Muut > Asetukset > Tunnistautuminen > Vaihda PIN
Pekka
13:13Telia
13:13Salasana koostuu yleensä merkeistä (kirjaimista, numeroista, erikoismerkeistä), mutta se ei voi sisältää välilyöntejä.
Anneli
13:12Telia
13:12Turvallinen tapa säilyttää salasanoja on salasanojen hallintaohjelma, jolloin sinun ei myöskään tarvitse yrittää muistaa kaikkia salasanojasi. Vältäthän myös salasanojen säilyttämistä esimerkiksi tekstitiedostoissa.
Nde
13:10Telia
13:10On hyvä muistaa, että sovellusten turvallisuusvaatimukset voivat vaihdella. Yleensä hyvä lähestymistapa on käyttää luotettavaksi ja turvalliseksi tunnettuja salasanasovelluksia, ottaa käyttöön kaksivaiheinen todennus aina kun mahdollista ja noudattaa muita parhaita käytäntöjä.
Jukkis
13:10Telia
13:10Tämä voi johtua useasta syystä. Olethan tarkistanut, että sinulla on ohjelman päivitykset ajan tasalla?
Paveli
13:09OP
13:09Turvarajat ovat lähtökohtaisesti korttikohtaiset ja koska korttisopimus on lesken nimissä, sinulla ei ole oikeutta tehdä muutoksia tähän sopimukseen ilman vahvistettua edunvalvontasopimusta. Muuttaaksenne tässä tilanteessa kyseisen kortin turvarajoja, teidän tulee asioida yhdessä kanssamme, joko puhelimitse tai konttorilla, jotta voimme tehdä muutoksen hänen pyynnöstään.
Late
13:07Telia
13:07Jos sinulla on laastari sormessa, se voi muuttaa sormen muotoa ja peittää osan sormenjäljestä. Joissakin tapauksissa tämä voi tehdä sormenjälkitunnistuksen vaikeaksi tai jopa estää sen toiminnan kokonaan, jos laastari peittää riittävästi sormenjäljen piirteitä. Monet moderneista sormenjälkitunnistuslaitteista ovat kuitenkin melko kehittyneitä ja voivat tunnistaa sormenjäljet jopa pienen esteen, kuten laastarin, läpi. Riippuu kuitenkin laitteesta ja laastarin sijainnista ja koosta, kuinka luotettavasti se toimii.Ari
13:58Monissa puhelimissa voi tallettaa sormenjäljen useammasta sormesta, tai vaikka toisen käden sormesta. Silloin voi käyttää toisen käden sormenjälkeä jos toinen käsi on paketissa.Nde
14:01Moniin puhelimiin voi tallentaa useita eri sormien sormenjälkiä varmuuden vuoksi.
Jana
13:06Telia
13:08Mobiilivarmenne on turvallinen tapa tunnistautua, ja voit käyttää sitä useissa sähköisissä palveluissa ns. sähköisenä henkilöllisyystodistuksena. Ehdottomasti suosittelemme sen käyttöönottoa.
Tarkkailija
13:06Juksut
13:05KaSal
13:05Telia
13:06Onko sinulla vaikeutta katsella webinaaria? Etusivulla alareunassa näet ohjeita teknisiin pulmiin.
Pölli-mummo
13:05Telia
13:05Minun Telian -viestit osioon saat sinulle lähetyt viestit esimerkiksi asiakaspalvelusta sekä myös ajankohtaisia asiakastiedotteita.
antti
13:04Telia
13:05Hei Antti, missä näit tällaisen tekstin?
Kuuntelija
13:04OP
13:04Sivulla on ohjeita teknisiin haasteisiin. Katsothan saisitko niiden avulla näkymään :)
AK
13:03OP
13:05Jos jokin tarjous tuntuu liian hyvältä ollakseen totta, se yleensä on sitä. Myös kannattaa huomioida se, että sijoituksista tai perinnöistä ei lähtökohtaisesti makseta erikoisia etu- taikka varausmaksuja. Olemalla verkossa liian skeptinen voi välttää monta sudenkuoppaa.
Eeva
13:02Telia
13:04Käytä vahvoja, uniikkeja salasanoja jokaiseen tiliin, ja hallitse niitä salasanojen hallintaohjelmalla, joka auttaa luomaan, tallentamaan ja muistamaan salasanat puolestasi. Lisäksi suosittelen ehdottomasti kaksivaiheinen todennusta lisäsuojana.
Mirkku
13:02Telia
13:02Sivulla on ohjeita teknisiin haasteisiin. Katsothan saisitko niiden avulla näkymään :)
PIKI
13:02PIKI
13:02OP
13:02Hei! Huomaathan, että mobiiliavain sekä mobiilivarmenne ovat kaksi eri asiaa. Mobiiliavain on pankin sovellukseen valitsemasi tunnusluku, jota voit käyttää verkkopankkitunnistautumiseen. Mobiilivarmenne taas on operaattorin tarjoama tunnistautumisväline, jota käytetään verkossa esimerkiksi verkkopankkitunnistautumisen sijasta. OP-Mobiiliin kirjaudutaan aina mobiiliavaimella, mutta voit kirjautua OP Digipalveluun myös vanhaan tyyliin avainlukulistalla.
Sisko
13:01Markku
13:00Seija
13:00Tarja
13:00Telia
13:00Moikka Tarja! Tämä webinaari kestää klo 17 saakka :)
Sir Valle
13:00JuRa
13:00Arja
13:00Sessi
13:00Taru
13:00Ami
13:00Aiju
13:00matero
13:00JP
13:00Veikko Tahkokorpi
13:00Utelias
13:00Tuula
13:00Hilkka
13:00Kaarina
13:00Margit
13:00PIKI
13:02OP:lle. Mistä saan mobiilivarmenteen koodin.
Tuula
12:58Riitta
12:57Kirsi
12:57Ritva
12:57heino mänty
12:57AnSu
12:57creuz
12:57Tiina
12:57Arja
12:57Marja
12:57Hannele
12:57Telia
12:57Esa
12:56Outi Mettälä
12:56Merja
12:56Sinikka
12:56Tarja Hyvärinen
12:56Eeva
12:56Ani
12:56Mirve
12:56A..PEE
12:56Eeva ja Matti
12:56Peter
12:56Jansu
12:56Lauri
12:56Ike
12:56Pele
12:56Leea
12:56Anna
12:55Arikka
12:55Late
12:55Jusu ja Ansku
12:55Lejo
12:55Pirkko
12:55Birgitta
12:55-h-
12:55Taimi js Reijo paikalla
12:55Joppe
12:55MarkoR
12:55Pirjo
12:55Linkku
12:55Ippa
12:53Raimo Helsinki
12:53Sira
12:53Tuula
12:53Tuula
12:53Martti
12:53Pertti
12:53Ile
12:53Kaari
12:53Ile
14:20Onko turvallista,kun menee palveluihin niin tulee kysymys käytetäänkö muistissa olevaa ,siis käyttäjätunnus ja salasana.Missä muistissa ne on onko turvallisesti,vai onko poistettava.??
Eira
12:53Lauri K
12:53Tuula
12:53Matti
12:52jarmo turku
12:52helmipi
12:52helmipi
12:52TiT
12:52Anja
12:52Malla
12:52Yki Turusta
12:52MaH
12:52Jansu
12:52Anne
12:52siru
12:52Pevi
12:52Pirkko
12:52Eeva
12:52Kari
12:52Arto
12:52Anne
12:52Epi
12:52KaSal
12:52Siv
12:52Seppo
12:52HannuJ
12:52Leena
12:52Anse
12:52jjs
12:52Lilja
12:52Tuomo
12:52Sepe
12:52leHu
12:52Eeva
12:52Leo
12:52Anne A
12:52Inga
12:52Birgitta
12:52Aulikki
12:52Mirjami
12:52Jami
12:51Ile
12:51Mummo paikalla
12:51Helka
12:51kta
12:51ULLA
12:51Pölli-mummo
12:51Inga
12:51Kyösti
12:51Tarja
12:51irna
12:51Eya
12:51Unnah
12:51Jussi V
12:51Heli
12:51Ansku
12:51Jorma
12:51Uma
12:51Seppo P.
12:51Mirjami
12:51Päkä
12:51Ulla
12:51Kirsi
12:51Sylvi
12:51Mauri
12:51Markku
12:51Pentti
12:51Anne
12:51Eira
12:51JouS
12:51Leena
12:51Minna S
12:51Riitta
12:51Tuomo
12:51Seija
12:51Eija
12:51Ulla
12:51Marketta
12:51Anse
12:51Tuulikki
12:51Merja
12:51SS
12:51Aku
12:51Leila paikalla
12:51Merja
12:51Anne
12:51Antero
12:51Weteraani 😎
12:51Anneli
12:51JariK
12:51Anita
12:51Marja
12:51K
12:51irna
12:51Pirkko
12:51Repa
12:51Heltsu
12:51Riitta
12:51Minna S
12:51Helga
12:51Esko
12:51Telia
12:51rituli
12:51Esa
12:51Vpj
12:51Kisu
12:51Tarja
12:51Jukka Sutinen
12:50Uma
12:50Marde
12:50Marika
12:50Ritva
12:50Outi
12:50Ragni
12:50Eija
12:50Eikka
12:50Maiju
12:50Marja S
12:50>Mirja
12:50tapsaite
12:50Martti K
12:50Anja
12:50Esa
12:50Raipe
12:50Anna-Liisa
12:50Anne
12:50SVet
12:50Jope
12:50Mervi
12:50Taina
12:50Arja
12:49tapsa
12:49Tintti
12:49Ristopa
12:49Jukka Sutinen
12:49Karlebypojke
12:49JP
12:49tapio
12:49Aila Lahokoski
12:52Aila mummi paikalla
Anne mummo
12:48Turvallisesti verkossa-webinaarissa maanantaina 22.4.2024 klo 16-17 keskustelemme turvallisuusasiantuntijoiden kanssa verkossa tapahtuvasta turvallisesta tunnistautumisesta sekä kuulemme ajankohtaisimmista verkkohuijauksista. Webinaari toteutetaan yhteistyössä OP:n kanssa.
Opit webinaarissa mm:
Miten tunnistaudun turvallisesti netissä
Miten tunnistaudun Mobiilivarmenteella
Millaisia uusia verkkohuijauksia on liikkeellä
Miten tunnistan verkkohuijauksen ja toimin tilanteessa
Voit osallistua webinaariin mistä päin Suomea tahansa älypuhelimella, tabletilla tai tietokoneella, jossa on internet-yhteys. Webinaari käynnistyy tällä verkkosivulla automaattisesti, kun suora lähetys alkaa.
Webinaarin käynnistyttyä voit myös kommentoida ja esittää kysymyksiäsi asiantuntijoillemme Chatissa. Käytäthän Chatissa nimimerkkiä eli älä kirjoita chattiin koko nimeäsi, mitään henkilö- tai yhteystietoja.
Apua ongelmatilanteisiin
Ääni ei kuulu
Tarkista ensin, että laitteesi äänet eivät ole mykistys (mute) -tilassa. Tarkista videosoittimen oma äänisäätö, joka tulee esiin viemällä hiiri videon päälle (kaiuttimen kuva).
Ääni kaikuu
Yleisin syy kaikuun on se, että sisältö on auki samaan aikaan useassa selainikkunassa. Tarkista, että webinaari-sivu on auki vain yhdessä selainikkunassa (sulje ylimääräiset välilehdet selaimessa). Jos tämä ei auta, kokeile ladata sivu uudelleen.
Video ja audio pätkii
Lataa sivu uudelleen päivittämällä selainnäkymäsi (ympyränuoli Edge ja Google Chrome -selainten vasemmassa yläreunassa). Tämä johtuu tyypillisesti ongelmasta yhteysnopeudessasi. Voi olla, että kotikäytössä Internet-yhteytesi on kuormittunut muista sovelluksista. VPN-yhteydet ovat myös joissain tapauksissa konfiguroitu niin että hyvälaatuinen live-video on estetty. Voit vaihtaa VPN-yhteyden vaikkapa älypuhelimesi yhteyteen tällaisessa tapauksessa (puhelimesi asetusten kautta, oma hotspot / oma yhteyspiste / yhteyden jakaminen / wifi-hotspot).
Telia
Pinned