Kysy ja kommentoi
Eila
12:47hanane:)
12:47- Täällä !EH 13:06Hei!!!
Nimi123
12:47pilot/lentäjä
12:47Ia619
12:48Majsu
12:48744
12:48pilot/lentäjä/flygare
12:48Rtap
12:48Jösses sentään
12:48jt
12:48Ia619
12:48Vertsu
12:48Susanna
12:48HML
12:48Arto
12:48SK
12:48syystyttö
12:48jpka
12:48Sela
12:48Eikku
12:48Ia619
12:48Erik
12:48Marke
12:48Jokkeri
12:48Jani
12:48Kole
12:48RJK
12:49Pike
12:50Testi
12:50Marski
12:50syystyttö
12:50Köpi
12:50sok
12:50Masa
12:50Sirkku
12:50Tito
12:50LeenaK
12:50MK
12:50LM
12:51PK61
12:51Ritzi
12:51Pölli-mummo
12:51OasmoV
12:51Miina
12:51Sisko
12:51Pike
12:51Taina
12:51Älä
12:51Ville_Vipu
12:51mh
12:51Läppäri
12:51A
12:51- HK 12:58Valmiina
Allu
12:51Heno
12:51NHTume
12:51Susanna
12:51Mummi
12:51Eero Hiironen
12:51Hennu
12:52Simo
12:52vr
12:52Pele
12:52Tuomo
12:52- Kapu 13:02Moro
Ram
12:52EK
12:52Rita
12:52TSite
12:52- Asiakas 13:05😊
- RS 13:03paikalla
- Hanski 13:04ok
RW
12:55- "puuseppä" 13:03Ääni kuuluu
- EM 13:04hyvin pelaa
- Marjattq 13:05minkäänlaista ääntä ei vielä kuulu
- Marja 13:19ok
RK
12:55U
12:55Korpela
12:55Memmu
12:55AJ
12:55make
12:55MK
12:56- Maikki 13:03Kuulolla olen
VKMM
12:56Marjut
12:56VilleVipu
12:56Tatti
12:56Asiakas
12:56Tintti
12:56Sanket
12:56tr.67
12:56Oikku
12:56Jvoo7
12:56TL
12:56Valentina
12:56huu
12:56- Samu 12:57Tätä samaa olen itsekin kummastellut
HV
12:56Mäkry
12:56Siku
12:56Eero Hiironen
12:56Sirppis
12:56- Kun 13:21Tietoa
Kirmare
12:56Tintti
12:56Veksi
12:57MLa
12:57P&K
12:57Sille
12:57Arja
12:57Arja
12:57Merette
12:57Kartsa
12:57- Antero Ylönen 13:07Mukana
Haamu
12:57Kiiksa
12:57Yksi
12:57hr
12:57pera
12:57Nipsu
12:57ainoeL
12:57Rati
12:57make
12:57Jussi
12:57mh
12:58AU
12:58Ram
12:58Arja
12:58Keke
12:58R
12:58Heka
12:58Eeva
12:58JH
12:58VilleVipu
12:58ako
12:58Heka
12:58Stickan
12:58Eero Hiironen
12:58Siku
12:58AK
12:58- Ok 13:14EK
mrs
12:58Maria
12:58Rauno
12:58reka
12:58peku
12:58Mäkry
12:58ZeroHero
12:58Greek_lady
12:58VilleVipu
12:58kirla
12:58Johan
12:58Arska
12:58Mummi 60
12:58Ulpukka
12:58kille
12:58tr.67
12:58Thoma
12:58Taiska
12:58Kartsa
12:58Toivo
12:58Juhani
12:59elk
12:59vh
12:59Varpu
12:59AMA
12:59RW
12:59Marja-Leena
12:59HVA
12:59Avatar
12:59Papu
12:59- Itelias 13:14Mukana
Stickan
12:59Leevi
12:59Lasse
12:59RP
12:59Tupu
12:59Ulla
12:59ZeroHero
12:59isoArska
12:59tikru
12:59kirla
12:59Hemmo2
12:59RK
12:59VEL17
12:59744
12:59Päivi&Killi
12:59Saikku
12:59Tessa
12:59H
12:59Pekka Pere
12:59Peee
12:59SLT
12:59tr
12:59JV
13:00Valentina
13:00Seppo
13:00Kapu
13:00Vesa
13:00Tulia
13:00Peikko
13:00Riitta
13:00Juhani K.
13:00Vanhis
13:00Arppa
13:00Samu
13:00Inkeri
13:00ok
13:00Pike
13:01Kati
13:01Eero Hiironen
13:01William
13:01SLT
13:01Heenu
13:01Leevi
13:01Tytti
13:01Rami
13:01Janne
13:01M-H
13:01Raikuli
13:01Pirjo
13:01Martti
13:01Armi
13:01mummo
13:01Ritu
13:01P&K
13:01plip
13:01Timo H.
13:01Seppo
13:01Esajako
13:01Marja-Leena
13:01ykstesti
13:01Siru
13:02Ittam
13:02Tapio
13:02Ansku
13:02Marjut
13:02Tatti
13:02Pipa
13:02Marri
13:02Miia
13:02William
13:02Irene
13:02VilleVipu
13:02Marjatta
13:02Memmu
13:02Sofii
13:02Raija
13:02Pipa
13:02Katriina
13:02Heleena
13:02Hanneloore
13:02SuskiR
13:02Manteli
13:02Mapsu
13:02Marjattq
13:02Kauko
13:02Ok
13:02jiihoo
13:02Hanna
13:02JT
13:02KF
13:03Marmai
13:03Sirpa
13:03Mainio
13:03sippa
13:03LeenaB
13:03Esajako
13:03Kalle
13:03Pentti
13:03- Pentti 14:05vaarilta meni osa vähän ohi, mutta ihan hyvä ohjelma
Jaana
13:03Api
13:03Sika
13:03LM
13:03jassåå
13:03Marja
13:03TM
13:03RK
13:03MJ
13:03PL
13:03Artsi
13:03Kartsa
13:03Annikka
13:03PJ
13:03Annikka
13:03sinttu
13:03Bobbari
13:03Pekko52
13:03Papu
13:03Cippo
13:03Mäkry
13:03Jatta
13:03Arppa
13:03Seikku
13:03Armi
13:03Mp
13:03Tama
13:03Markku
13:03mh
13:03JT
13:03rape
13:03Antti
13:03AM
13:03Mäkry
13:03Paroonitar
13:03kaarina
13:03Pete
13:03Mump
13:03Dagu
13:03TL
13:03Jaana
13:03Maikki
13:03pilot/flygare evp
13:03Hele
13:04Olli
13:04Nipa
13:04Vekku
13:04JariP
13:04Juha
13:04Haamu
13:04Haamu
13:04Pertsa
13:04jassåå
13:04AnniTanni
13:04Jv 007
13:04Kirmare
13:04- Telia 13:04Moikka ja kiitos viestistäsi! Zyxelin DX3300T1- reititin toimii tosiaan valokuituverkossa, eikä laitteessa ole etähallintaa. Laitetta päivitetään automaattisesti, eikä asiakkaan tarvitse tehdä mitään. Hallintaportaalin sivustot näkyvät usein ei-turvallisina, koska niitä kutsutaan verkko-osoitteen sijaan IP-osoitteella. Wlan ja Wifi ovat sama asia, mutta rakkaalla langattomalla lähiverkolla on monta nimeä. Jos SSID-nimeä vaihdetaan, täytyy verkkoon liitetyt laitteen yhdistää uudelleen. Verkon nimen vaihtaminen ei ole välttämätöntä, tärkeintä, että salasana on vaihdettu ja vahva!
HML
13:04Annu
13:04Tee
13:04Pippa
13:04Tatti
13:04Tuula
13:04hanane:)
13:04Ukko
13:04Marsa
13:04pirkko
13:04Aki
13:04Kn
13:04KKS
13:04J&A
13:04Hanski
13:04Veksi
13:04mk
13:04juki
13:04Masa
13:04RP
13:04Paroonitar
13:05Jussi
13:05Kinu
13:05Kari K
13:05Tahe
13:05Skm
13:05Kyösti
13:05Jordi
13:05AnniTanni
13:05Pierre
13:05Lento
13:05Eeva
13:05Kartsa
13:05rikekor
13:05rikekor
13:05AMy
13:05AH
13:05Irene
13:05Kirkasotsainen
13:05Ansu
13:05RW
13:05Bee
13:05RD
13:05Tuli
13:06marpa
13:06Mainio
13:06Toivo Salminen
13:06Kati
13:06VP
13:06Vipe
13:06Pippi
13:06kepsa
13:06Hannu
13:06Maatza
13:06Pinja
13:06RA
13:06Marjis
13:06dario
13:06Johan
13:06Jukkis
13:06Ranex
13:06Mymble
13:06Liisa
13:06Ritva
13:06Eeva
13:06JMK
13:07sami
13:07Jopi
13:07kisu
13:07Kaisa
13:07KKe
13:07KM W
13:07KP
13:07Mesi
13:07Ritva
13:07Hansu
13:07Sale
13:07Lisbetti
13:07Täällä !EH
13:07Kirsi
13:07Sisko
13:07Bee
13:07Hanita
13:07Maija
13:07Mymble
13:07Olli
13:07Ranex
13:07Ilpsa
13:07talvi
13:07Viivi
13:07Lippe
13:07Lasse L
13:07HVA
13:07Alie
13:07Val
13:07Ritva Irmeli
13:07Tero
13:07kp
13:07E
13:07MK
13:07Reititin vaihtoon
13:07- Telia 13:07Hei! Ota ihmeessä yhteyttä Telian asiakaspalveluun, niin saadaan rajattua vikaa ja selvitettyä onko reitittimen vaihto ratkaisu tässä tilanteessa!
EL25
13:07Arja
13:07Cgk
13:07Mertsa
13:08krisse
13:08KP
13:08RJK
13:08Mäkry
13:08TB
13:08ima
13:08Markku
13:09dario
13:09Leo
13:09Anderea
13:09TB
13:09Niinuska
13:09Mäkry
13:09Pietu
13:09Rilla59
13:09Leena
13:09- Telia 13:09Hei. Tässä linkki ohjeisiin Turvapaketin käyttöönottoa varten: https://www.telia.fi/asiakastuki/palvelut/turvapaketti
- Telia 13:09Hei. Tässä linkki ohjeisiin Turvapaketin käyttöönottoa varten: https://www.telia.fi/asiakastuki/palvelut/turvapaketti
Niinuska
13:09Ihmettelen
13:10- OP 13:10Hei, kannattaa olla yhteydessä oman pankkisi asiakaspalveluun ongelman selvittämiseksi.
Micci
13:11- OP 13:11Hei! Jos epäilet joutuneesi huijauksen uhriksi, niin olethan viipymättä yhteydessä omaan pankkiisi asian tiimoilta. Rikosilmoitus kannattaa myös tehdä, jotta tapahtumat saatetaan viranomaisen tietoon. Ethän lähetä enää rahaa kenellekään, vaikka saisit mikälaisia pyyntöjä. Suosittelemme tutustumaan rikosuhripäivystyksen materiaaleihin rakkaushuijauksiin liittyen: https://www.riku.fi/nettihuijaus/rakkauspetos-eli-romanssihuijaus/
kiireinen
13:11- Telia 13:10Webinaarista lähetetään tallenne kaikille ilmoittautuneille. Kaikkien Turvallisesti verkossa -webinaarien tallenteet näkyy myös telia.fi/digiturvallisuus -sivulla.
Sarkka
13:12Tumppi
13:12Jaana
13:12Timo H.
13:12- Telia 13:12Reitittimien tietoturva on vaihtelevalla tasolla, mutta kaikissa laitteissa on jonkin tason suodattimet asiakkaan suojaamiseksi. Mitään erillistä tietoturvasovellusta laitteessasi tuskin on, koska siitä ei ole mainintaa. Paras tapa varmistua tietoturvasta on vaihtaa reititintä n. 5 viiden vuoden välein ja pitää huolta laitteen ohjelmistoversion ajantasaisuudesta. Voit myös hankkia operaattorin hallinnoiman reitittmen ja olla tietysti tarkkana internetissä!
Satu
13:13Sisko
13:13Lisbetti
13:13Saku
13:14mie
13:14asiakas
13:14markku jaakkola
13:14Sanna
13:14Fidelia
13:14Hansu
13:14JT
13:14Kinde
13:14Iv
13:14Tini
13:14laponia
13:14- Telia 13:13Telian reitittimet on katsottu juuri niihin asiakkaan Telian liittymiin sopiviksi, mutta omalla reittittimellä nettihän toimii myös!
merru
13:14M
13:14Hp
13:14Jaana
13:14iPi
13:14Rea
13:14Ursula
13:15- Telia 13:15Windows on hyvä päivittää uudempaan versioon, vaikka turvapaketti suojaakin tietokonetta erilaisilta uhkilta hyvinkin tehokkaasti. Vanhat reitittimen voi tunnistaa etsimällä vaikkapa Googlesta tuotteen mallinimellä, mutta harvemmin laitteista löytyy varsinaista valmistuspäivää. Uusien reitittimien hinnat vaihtelevat riippuen laajakaistan toteutustavasta, mutta hintahaitari asettuu n. 30-300€ välimaastoon.
- Telia 13:20Microsoft suosittelee kaikkia asiakkaitaan päivittämään Windows 11 käyttöjärjestelmän. Telia Turvapaketti on hyvä suojaus olla olemassa joka tapauksessa. Tätä kautta voit tarkastaa onko reitittimesi liian vanha: https://yhteiso.telia.fi/vinkit-verkkoturvallisuuteen-ja-turvalliseen-kotiverkkoon-136/naein-tarkistat-kotireitittimesi-turvallisuuden-35881 Uuden hinta riippuu reitittimen tekniikasta ja ominaisuuksista. Lisätietoja kannattaa kysyä sinun tilanteeseesi esimerkiksi Telian Asiakaspalvelun kautta.
JEP61
13:16- Telia 13:16Sallimalla puhelimen tiedot voi auton omasta valikosta esimerkiksi soittaa yhteystietoihin suoraan auton valikon kautta. Ei tarvitse kieltää
Riipps
13:17Kallu
13:17anki
13:17PL
13:17Mertsa
13:17Ulla
13:17MK
13:17Hanneloore
13:17RiMa
13:17Tulia
13:17Jordi
13:17Eski
13:17Tiina
13:17Kake
13:17tr
13:17anja
13:17Sepita
13:17Pikka
13:17Market
13:17HK
13:17Tex
13:17HK
13:18- Telia 13:13Hei! Itse reititin on turvallinen kunhan siinä on ajantasainen tietoturvaversio (reititin on riittävän uusi). Laitteet, joita käytät verkon kautta on kuitenkin hyvä suojata esimerkiksi Telia Turvapaketin avulla.
- Telia 13:17Reitittimet ovat turvallisia sellaisenaan, kun paketti avataan ja laite kytketään verkkoon. On kuitenkin suositeltavaa vaihtaa reitittimen oletussalasana johonkin vahvaan salasanaan, jossa yhdistyy vaikkapa lause, isoja kirjaimia sekä muita erikoismerkkejä.
TSite
13:18- Telia 13:18Asunnon langattoman verkon omistaja voi valvoa liikennettä, mikäli sitä ei ole suojattu. Suosittelisin ottamaan VPN-yhteyden esimerkiksi Telian Turvapaketin kautta käyttöön
Taina
13:18Kalle
13:18Sisko
13:19AH
13:19pl
13:19U
13:19- Telia 13:16En textad inspelning (SWE/ENG) av webbinariet kommer också att finnas tillgänglig. En länk till inspelningen kommer att skickas till alla registrerade deltagare.
JR
13:19maisura
13:19iPi
13:19Lisbetti
13:19anki
13:19JEP61
13:19Mane
13:19UjVee
13:19Ek
13:19Arja
13:19leena
13:19Mariska
13:19nona
13:19KaRo
13:19Kirsti
13:19APO
13:19Jaana
13:19Leila
13:19Greek_lady
13:19- Telia 13:19Mobiilivarmenteen voi aktivoida Telian liittymään osoitteesta telia.fi/mobiilivarmenne. Mobiilivarmenne on vahva tunnistautuminen puhelinnumerolla, eli ei tarvitse pankkitunnuksia käyttää sen jälkeen joka paikkaan!
mummu57
13:19JOR
13:19Riitta
13:19Lisävarmistus
13:19Jussi
13:19Sinikka
13:19Sanna
13:19KaRo
13:20Vesku
13:20Turvallinen
13:20- OP 13:20Pankit suhtautuvat erittäin vakavasti talousrikollisuuden torjuntaan. Ne kehittävät jatkuvasti talousrikollisuuden torjunnan prosessejaan. Esimerkiksi OP:ssa käsitellään vuosittain miljardeja transaktioita, joita valvotaan erilaisilla järjestelmillä sekä asiantuntijoiden voimin. Investoimme jatkuvasti talousrikollisuuden torjuntaan sekä henkilöstön että järjestelmäkehityksen kautta. Lisätietoja voit lukea esim. täältä https://www.op.fi/op-ryhma/tietoa-ryhmasta/talousrikollisuuden-torjunta
Vesku
13:20Anne
13:20Sisu
13:20AnniTanni
13:20Make
13:20leena
13:20Armi
13:20Läskimimmi
13:21Pipsa
13:21PV
13:21ML
13:21HK
13:21- Telia 13:21Reitittimen saa helpoiten tietoturvalliseksi vaihtamalla oletussalasanan vahvaksi. Häirinnänestokoodi on osa mobiilivarmennetta, jonka voit asettaa tekstiviestillä. Voit katsoa lisätietoja täältä: https://www.telia.fi/asiakastuki/palvelut/mobiilivarmenne#hairinnanestokoodi
ZeroHero
13:21- Telia 13:20Varmenteen tunnistekoodihan näkyy nettisivulla sekä laitteessa, jota kautta voi varmistaa että kyseessä on aiheellinen tunnistuspyyntö!
KaKo
13:21krisse
13:21Sisko
13:22- Telia 13:22Hei, kuulostaa siltä, että ottamalla yhteyden Telian asiakaspalveluun päästään rajaamaan vikaa ja selvittämään millä kikoilla saataisiin ongelma ratkottua!
ZeroHero
13:23kukka
13:23Einari
13:23- Telia 13:23Mahdolliset erillissuojaukset lisäävät aina tietoturvaa, mutta eivät ne välttämättömiä ole. On kuitenkin hyvä tiedostaa, että ilman erillistä suojausta on oltava todella tarkkana siitä, mitä linkkejä internetissä availee.
Keijjo
13:23KaKo
13:23Pölli-mummo
13:24liittymän omistaja
13:24- Telia 13:24Telian liittymään mobiilivarmenteen saa aktivoitua osoitteesta telia.fi/mobiilivarmenne!
ZeroHero
13:24Sisko
13:25- Telia 13:25Hei! Netin pätkiminen voi johtua monesta asiasta, kuten vanhasta reitittimestä tai verkon ongelmista. Kannattaa reitittimen uudeenkäynnistysen lisäksi kokeilla resetointia. Resetointi painike löytyy jokaisesta reitittimestä. Jos et saa itse ratkaistuksi vikaa, voit ottaa yhteyttä Telian Asiakaspalveluun vian tarkempaa selvitystä varten.
Leena72
13:25Leena72
13:25KarimM
13:26KaRo
13:26- Telia 13:26Mobiilivarmenne on EID-varmenne, joka käyttää sim-kortin suojattua yhteyttä tunnistautumiseen.
Lissu
13:27- Telia 13:26Pelkästään älypuhelimessa. Varmennetta voi käyttää tietokoneellakin, mutta vaatii puhelimen tunnistautumisen loppuun viemiseen.
- SaTu 14:09Nimenomaan myös tietokoneella kannattaa käyttää mobiilivarmennetta kun tunnistautuu muihin kuin pankkipalveluihin. Mobiilivarmenne pitää ottaa kuitenkin käyttöön puhelimenliittymään ja puhelinta myös tarvitsee tietokoneella palveluun kirjautuessa. Puhelimen ei edes tarvitse olla älypuhelin.
JuhaL
13:27- Telia 13:26Hyvä, että siltaavan laitteen päälle on asennettu jokin tietoturvaelementti, mutta parhaiten suojaa saa päivittämällä reitittimen uudempaan ja käyttää sitä reitittävässä tilassa. Siltaavan laitteen kanssa ei suoraa yhteyttä internettiin voi suositella.
JH
13:27Leena
13:27Greek_lady
13:27OasmoV
13:28- Telia 13:58Tarkista yrityksen tiedot, yhteydenotto mahdollisuudet, maksuvaihtoehtoja yms. vaikuttavatko tiedot aidoilta. Tarkista myös kielioppi.
Riikukka
13:28- OP 13:28Laskumuotojen turvallisuudessa ei ole eroja. Tarkistathan kuitenkin aina, että tunnistat sinulle saapuneen laskun ja laskun aiheen.
JR
13:28Janne I
13:28- OP 13:28Hei! Kumpikin on lähtökohtaisesti yhtä turvallinen. Turvallisen asioinnin kannalta olennaista on se, että ei kirjaudu op.fi-palveluun käyttämällä linkkejä tai hakukonetta. Kirjoita selaimen osoitekenttään www.op.fi (ja tallenna se halutessasi kirjamerkkeihin) ja kirjaudu palveluun aina vain sitä kautta.
Hele
13:29- Telia 13:29Asiakkaan tunnistaminen valitettavasti vaatii usein henkilötunnusta, kun asioit Telian kanssa. Tällä voimme varmistua siitä, että juuri sinä haluat tehdä muutoksia liittymiisi.
JOnes
13:29JK
13:29- Telia 13:29Hei! Duckduckgo on turvallinen sivusto käyttää
Lora
13:30- Telia 13:30Telian turvapaketin ei estä pääsyä pankkisovelluksiin. Vaikea tästä arvioida, mistä ongelma voisi johtua mutta Telian asiakaspalvelun tai Telia Kaupan kautta voisi vikaa rajata!
Sointu
13:30- Telia 13:30Toimii!
ulpu
13:31mussu
13:31lapponia
13:31- Telia 13:31Reititin hakee päivitykset itse, kun se on kytkettynä verkkoon!
H
13:31Kaijuli
13:31- Telia 13:31Reititin alkaa olla jo sen ikäinen, että päivitys voisi olla ajankohtaista, mutta pääpiirteittäin yhteydet toteutetaan juurikin tuolla tavalla - seinästä laitetaan kaapeli reitittimeen ja netti on valmiina käyttöön, eikä muita laitteita tarvita.
Asa
13:31EL
13:31SSa
13:31Pena
13:31- Telia 13:31Hei! Telia mobiilivarmennetta käytettäessä ei pitäisi joutua hyväksymään kuin kerran, jos et ole kuin yhteen paikkaan kirjautumassa.
- SaTu 14:18Omassa iPhonessani tarvitsee painaa Hyväksy vain kerran eli ennen kuin kysytään Mobiilivarmenteen tunnusluku. Mobiilivarmenteen tunnusluvun syöttämisen jälkeen tulee tosiaan vielä kahdesti mahdollisuus painaa Kumoa tai Hyväksy, mutta tunnistautuminen etenee loppuun myös ilman niiden painamista/kuittaamista ja noista kysymyksistä ei siis tarvitse huolestua. Näissä "ylimääräisissä teksteissä" voi olla puhelinkohtaisia eroja ja onko puhelimessa 1 vai 2 sim-korttipaikkaa.
HH
13:32Esa
13:32KaRo
13:32- Telia 13:32Listahintaisena muistaakseni 2. laitteen lisenssi 8€/kk, 5. laitteen 10€/kk ja 25. laitteen 13€/kk!
kille
13:32kille
13:32PK
13:32Jv007
13:32Karin
13:32tr.67
13:32talvi
13:32mk
13:32Lisbetti
13:33RSK
13:33MK
13:33- Telia 13:33Yhdellä yhteisellä varmasti pärjää!
Kaijuli
13:33- Telia 13:38F-securen sovellus käyttää puhelimesta jonkin verran suorituskykyä ja sitä myöten akkua. Uudemmilla puhelimilla tämä ei kuitenkaan muodosta ongelmaa.
Reititin uusintaan
13:33- Telia 13:33Reitittimen voi tosiaan päivittää uudempaan Minun Teliasta itsepalveluna tai ottamalla yhteyttä asiakaspalveluun, mutta suosittelisin olemaan yhteydessä asiakaspalveluun, että voitaisiin tuota pätkimistä katsoa. Edellinen malli on vielä sen verran tuore, että kaiken pitäisi toimia ongelmitta.
kille
13:33Pölli-mummo
13:34Mummi 60
13:34- Telia 13:34Hei! Microsoft suosittelee kaikkia asiakkaitaan käyttämään jatkossa Windows 11 käyttöjärjestelmää. Tilanteessa, jossa tuo ei ole mahdollista, suosittelen käyttämään tietokoneella Turvapakettia, esimerkiksi Telia Tietoturvaa.
Tollo
13:35- Telia 13:35Erikoisen kuuloinen ongelma! Suosittelisin piipahtamaan Telia Kaupassa tai ottamaan yhteys asiakaspalveluun, niin saadaan varmasti ratkottua ongelma ja aktivoitua mobiilivarmenne!
JR
13:36- OP 13:36Kyllä on mahdollista.
Paroonitar
13:36- Telia 13:36Reitittimet päivittävät omat ohjelmistonsa automaattisesti, kun ne on kytkettynä verkkoon. Mikäli Telian palvelulaite on kyseessä, Telialta huolehditaan myös fyysisestä laitteesta.
Mariska
13:36kille
13:36TV
13:36MT
13:36Hanita
13:36JOnes
13:36Ritu
13:36KaRo
13:36Mäkry
13:36Laurelin
13:36Tetu
13:37Rami
13:37Tarpa
13:37- Telia 13:37Suosittelen vaihtamaan hallintasivun sekä WIFI:n salasanan. Nämä onnistuvat hallintasivun kautta! Ei vaadi enempää omia toimenpiteitä.
Hennu
13:37JOnes
13:37- OP 13:37Hei! Kaiken A ja O on itse kirjoittaa selaimen osoitekenttään verkkopankin osoite (esim. www.op.fi) ja kirjautua vain sen kautta verkkopankkiin. Ethän kirjaudu linkkien tai hakukoneen kautta. Epäilyttävän url-osoitteen lisäksi esim. puuttuva sivun salaus, huono kielioppi ja kirjoitusvirheet sekä toimimattomat painikkeet voivat kieliä huijaussivustosta. Tältä sivulta löydät lisätietoa siitä, mistä huijaussivuston voi tunnistaa: https://www.op.fi/henkiloasiakkaat/asiakkuus/turvallisuus/mista-tunnistaa-huijaussivuston
Ep2
13:38- Telia 13:37Tietokonetta voi vielä käyttää, mutta on mahdotonta sanoa, kuinka pitkään se on tietoturvallista. Mitä pidempään sovellus on ilman päivityksiä, sitä enemmän toimijoilla on aikaa etsiä siitä haavoittuvuuksia ja aiheuttaa harmia. Tietoturvasovellus auttaa, mutta kannattaa ehdottomasti päivittää kone uudempaan, Windows 11-käyttöjärjestelmällä varustettuun.
Mäkry
13:38opiskelija
13:38- Telia 13:38Valtaosassa tapauksia ei merkitystä, kumpaa käyttää esimerkiksi kotona!
Greek_lady
13:38Jokkeri
13:38hemuli
13:38zele
13:38Sale
13:39- Telia 13:39Ihan toimiva systeemi! Omaa sisäverkkoa ei toki voi hallinnoida ilman reititintä.
PV
13:40- Telia 13:40Kyllä, niinsanottu palvelulaite!
Vaahtera
13:41- Telia 13:40Uudet reitittimet ovat lähtökohtaisesti turvallisia palvelutuottajasta riippumatta, joidenkin merkkien maine voi toki olla toista huonompi. Avoimet verkot tarkoittavat sitä, että asiakas voi vapaasti valita itselleen sopivimman palveluntarjoajan, mutta suojaukseen ja tietoturvaan sillä ei ole vaikutusta.
M
13:41- Telia 13:41Pikkuhiljaa kannattaisi!
anja
13:41- Telia 13:41Hei! Hinta riippuu siitä monelleko laitteelle tarvitset suojan. Turvapaketin hinta lähtee 1-2 laitteen versiosta (8€/kk)
Lumi
13:41huu
13:43- Telia 13:43Liittymäasiat ovat henkilötunnuksen alaisia asioita, ja paikan päällä tunnistautumiseen käytetään henkkareita esim. ajokortti tai passi. Puhelimessa näitä ei pääse näyttämään, joten riittävä tunnistautuminen on puhelimessa tehtävä henkilötunnuksella ja katuosoitteella!
- Emoji 16:19Puhelinasioinnissa / chatissa on myös mahdollista hyödyntää vahvaa tunnustautumista eli myyjä laittaa asiakkaalle vahvan tunnistautumisen linkin ja ostaja tunnistautuu sitä polkua pitkin esim. Mobiilivarmenteella / pankkitunnuksilla.
- Emoji 14:16Vastasin tähän, mutta ei julkaistu / ruuhkaa… puhelinasioinnissa / chatissa voidaan hyödyntää vahvaa tunnistautumista. Myyjä lähettää esim sms-viestillä tunnistautumislinkin asiakkaalle -> asiakas todentaa olevansa oikea henkilö, kirjautumalla esim. mobiilivarmenteella. Se on myyjäyrityksestä kiinni ostavatko he ko tunnistautumispalvelun esim. Telialta. Mm hyvinvointialueet hyödyntävät kyseistä ominaisuutta todentaakseen asiakkaan henkilöllisyyden puhelimitse
Arto
13:44- Telia 13:43IP-osoite on aina verkkoliikenteessä kulkeva arvo, jota ilman yhteydet eivät voi toimia. Kaikki on siis oikein hyvin!
liittymän omistaja
13:44- Telia 13:44Televisiokanavat internetin välityksellä vaativat iptv-sovittimen, tai niin sanotun digiboksin! Ratkaisun tähän saa Telian liikkeestä tai asiakaspalvelusta!
Ilpsa
13:44Arppa
13:45Juha
13:45Lisbetti
13:45- OP 13:45Ns. turvatiliä ei ole olemassa, vaan se on aina huijarin käyttämä keino saada uhri hyväksymään rikollisia maksutapahtumia. Lue lisää: Juuri nyt: https://www.op.fi/-/maksupohjia-hyodynnetaan-huijauksissa
Risusavotta
13:46- Telia 13:45McAfee on tunnettu pitkän linjan tietoturvavalmistaja, jonka palveluihin voi luottaa. F-Securen turvatuotteet ovat tietysti kotimaista huippuosaamista, mutta molemmat ajavat asiansa.
70-luvun teini
13:46- Telia 13:46Vanhakin toimii! Uudemmassa versiossa hieman enemmän toiminteita, ja apua saa asennuksiin asiakaspalvelun kautta!
Mortti
13:47- Telia 13:47Ainakin uudemmat versiot tunnistavat!
Manteli
13:47- Kimchi 14:23Valvontakameran appilla
Katriina
13:47ulpu
13:48Hmm
13:48- Telia 13:48Salasana ja verkon kautta asentuvat päivitykset
Rautiainen
13:48- Telia 13:48Telian toimittamissa reitittimissä on useamman vuoden päivitystuki, mutta se on toki osittain laitevalmistajasta riippuvainen. Kriittisiä haavoittuvuuksia korjataan kyllä vanhemmistakin laitteista.
APO
13:50- Telia 13:50Sopimustiivistelmässä lukee, mutta muistaakseni ihan toistaiseksi voimassaoleva
Marja
13:51Masa
13:51- Telia 13:44Paremman suojan takaamiseksi on hyvä olla olemassa myös esimerkiksi Telia Turvapaketti. Windowsin mukaan Defender antaa kuitenkin hyvän suojan.
- Telia 13:51Windows Defender hoitaa useimmat tunnetut uhat oikein mallikkaasti, mutta se vaatii jo tiedoston päätymisen koneelle asti. Tietoturvaohjelmiston avulla pystytään mahdollisesti estämään koko tiedoston pääseminen tietokoneeseen, eli uhka on torjuttu jo aiemmassa vaiheessa.
Jukkis
13:52- Telia 13:51Kannattaa, onhan se varmempi kuin oletussalasana joka lukee reitittimen kyljessä.
Satu
13:52- OP 13:51Hei! Tällaisessa tapauksessa suosittelemme olemaan matalalla kynnyksellä yhteydessä pankkiin. Näin asia saatetaan pankin tietoon ja se voi mahdollisesti ottaa asian tarkasteltavaksi sekä tehdä toimenpiteitä läheisen auttamiseksi.
Toivo Salminen
13:52Lare 54
13:52Kun
13:52?
13:52- Telia 13:52Ei ole parempi tai huonompi laite itsessään, Smart on palvelulaite ja Zyxel on asiakkaan itse omistama
Matias
13:53- OP 13:52Hei! Voi käyttää, kun pitää huolen etteivät tunnukset joudu kenenkään muun tietoon. Lisää turvallisesta asioinnista voi lukea: https://www.op.fi/henkiloasiakkaat/asiakkuus/turvallisuus
Mäkry
13:53Satu
13:53- Telia 13:53Kuuluu
Ellen
13:53- Telia 13:53F-Securen virustorjuntaohjelma on loistava valinta torjumaan internetin uhkia, mutta reitittimissä oleva erillinen kodin tietoturvavahti on räätälöity suojaamaan laitteita, joihin tuota ohjelmistoa ei voida asentaa, kuten erilaiset kodin älylaitteet, jotka on kytketty internettiin.
Tollo
13:53- Tuomela 14:10Kuuluu kyllä hyvin
tka
13:53retsi.
13:54pako
13:54- Telia 13:54Telian reitittimiin saa kahden vuoden takuun, jos ostat laitteen omaksesi. Telia tarjoaa tämän lisäksi Valokuituun SMART modeemi palvelua, jolloin saat reitittimeesi aina ajantasaiset päivitykset ja tarvittaessa vaihdon uuteen maksutta.
- Telia 13:54Takuuaikana tietenkin takuuehdot pätevät, ja muista ongelmista tehdään tilannekohtaisesti vian rajaus. Nämä voidaan selvittää asiakaspalvelun kautta tai vaikka Telia kaupassa. Lainareitittimiä on myös saatavilla, mutta näissä saatavuus vaihtelee sijaintikohtaisesti
reino
13:55- Hanski 82 14:08Kiitos oli tosi hyviä vinkkejä
sirke
13:55- Telia 13:55Telia Turvapaketti suojaa laitteita tehokkaasti, mutta se ei täysin korvaa käyttöjärjestelmän tietoturvaa. Mikäli käyttöjärjestelmästä löydetään tulevaisuudessa kriittisiä haavoittuvuuksia, voivat ne olla sellaisia, joita Turvapaketti ei kykene yksinkertaisesti torjumaan.
Markku
13:55AKK
13:56- Telia 13:56Asiakkaan omistamia laitteita ei operaattorin puolesta voi seurata tai syynätä ilman erillistä asiakkaan kanssa olevaa kartoitustilannetta. Telialta ainakin pyritään olemaan yhteyksissä laajakaistaliittymäsopimusten erääntyessä, jolloin nämä tarkistetaan samalla!
Mortti
13:56- Telia 13:56Telia päivittää SMART reitittimiin tietoturvapäivitykset verkon kautta. Tämän käyttäminen on turvallista.
Maukka
13:57Kuuno
13:57Ile
13:57- Telia 13:57Ei
Riti
13:57- Telia 13:47Sopii!
- Telia 13:57Telian reitittimiä on valitettavasti saatavilla vain Telian laajakaista-asiakkaille
Jussi
13:58- Telia 13:58Ei lähtökohtaisesti ole
SK-
13:59- OP 13:59Hei! Jos pankkikortti joutuu vääriin käsiin, niin turvarajat rajaavat sillä tehtävien maksujen määrää. Mikäli huijarit saavat tietoonsa uhrin verkkopalvelutunnukset, niin he voivat tehdä tileiltä siirtoja sekä muuttaa turvarajoja. Tunnukset voivat joutua huijarin käsiin esim. huijauspuhelun tai kalasteluviestin yhteydessä.
kysyvä
13:59Ilpsa
13:59Bb
13:59Pekko52
13:59- Telia 13:48Pankkitunnusten turvalliseen käyttöön puhelimella suosittelen myös asentamaan siihen Turvapaketin. Myös mobiilivarmenteen käyttö pankkitunnusten sijaan on suositeltavaa vahvassa tunnistautumisessa verkkopankin ulkopuolella.
IK
13:59- Telia 13:59Tämä asia on valitettavasti juurikin näin, ainakin toistaiseksi.
hemuli
13:59- Telia 13:56Ei vaikuta
- Telia 13:59Jonkin verran vie suorituskykyä. Uudemmilla laitteilla tämä ei kuitenkaan muodosta ongelmaa
mummo
13:59- Telia 13:59Mikäli yhteys mitä hotspotataan on Telian puhelinliittymä, kaikki kunnossa!
Mirkku
14:00- Telia 14:00Ei pidä, mutta suosittelen
Mh
14:00Tv
14:01- Telia 13:49Mikäli Telialta ostettu, niin osaan vastata: Kyllä voit!
- Telia 14:01Kyllä voit!
Hese
14:01- OP 14:01Hei! Hätäkeskukselle kuuluu kiireelliset ja henkeä uhkaavat tilanteet. Mikäli siitä ei ole kyse, niin poliisiasemalla käynti tai rikosilmoituksen teko verkossa lienee sopivampi vaihtoehto.
Henkka
14:01RiPa
14:02- Telia 14:01Telian palvelulaite on aina kytketty Telian laajakaistaliittymään
- Telia 14:22Tämä palvelu vaatii Telian laajakaistan, eli valitettavasti palvelua ei voi jatkaa, mikäli muuton yhteydessä käyttöön tulee toisen operaattorin laajakaista
Kole
14:02- Telia 14:02Se on oikein hyvä reititin!
Maatza
14:02JK
14:02- Telia 14:02Kierrätykseen!
AMA
14:02Unna
14:03- OP 14:00Hei! Jos tarvitset asiakaspalvelun aikojen ulkopuolella ottaa yhteyttä pankkiin esimerkiksi kortin hukkumisen tai tunnusten vaarantumisen vuoksi, voi soittaa sulkupalveluun. Lisätietoja: https://www.op.fi/henkiloasiakkaat/asiakkuus/turvallisuus
Turvallinen
14:03- OP 14:03Hei! Jos epäilee huijausta, niin kannattaa olla viipymättä yhteydessä omaan pankkiin sekä tehdä rikosilmoitus poliisille.
Mainio
14:03Varpu
14:03Asa
14:03Riva
14:03Hennu
14:04- Telia 14:03Se onkin melkoisen hankalaa yksiselitteisesti varmistaa - Helpoiten se onnistuu kirjautumalla reitittimen hallintasivulle ja tarkistamalla sovellusversio ja verrata valmistajan sivujen versionumeroon.
Pinja
14:04- Telia 14:04Mobiilireititin sekä -yhteys!
Matias
14:04Mariska
14:05Mertsa
14:05kh
14:05#Digituki
14:05jole
14:05Ukko
14:05kuulija
14:05Satu
14:05- Telia 14:05F-Securen turvatuotteet kyllä suojaavat erinomaisesti, mutta vain niitä laitteita, joihin se on asennettu.
- Telia 14:04Tietoturvapaketti ei suojaa ulkomaiselta vakoilulta, jonka vanha reititin mahdollistaa. Näin on tiedottanut suojelupoliisi.
Sanket
14:05Timo
14:05kuulija
14:05Tytti
14:05ritva s
14:05kuulija
14:05småll
14:05Rimpsu
14:05Maiju
14:05Mipi
14:05kp
14:05Kyösti
14:06Ritzi
14:06Matti
14:06Pena
14:06RiMa
14:06KaRo
14:06Tuomo
14:06hei.
14:06Irma
14:06MARJATTA
14:06PV
14:06Ritzi
14:06Tytti
14:06Aila Kraft
14:06Timo H.
14:06Sh
14:06juki
14:06Merja
14:06Maiju
14:06Arppa
14:06Rouva Vaajakoskelta
14:06Sakari
14:06Miia
14:06Hansu
14:06PK61
14:06Homer 65
14:06Merette
14:06Mesi
14:06Martti
14:06SK-
14:06Mäkry
14:06kp
14:06- Telia 14:06Kyllä on, eli uusin saatavilla oleva ohjelmistopäivitys on jo asennettu!
IK
14:06Rimpsu
14:06Hessu
14:06Haamu
14:06Rimpsu
14:06mummu57
14:06ESAJAKO
14:06Mari
14:07AnniTanni
14:07Mari
14:07Kirsti
14:07Rouva Vaajakoskelta
14:07Annikka
14:07Ranex
14:07lena
14:07Erto
14:07P&K
14:07Tm
14:07Katriina
14:07Jaana
14:07KTR
14:07O.V.
14:07Marju
14:07Sisu
14:07Arja
14:07Hanna
14:07Ritva Irmeli
14:07PJ
14:07Mymble
14:07JR
14:07Satu
14:07Pky
14:07Jaana
14:07Eero
14:07Rimpsu
14:07Val
14:07Veksi
14:08Sape
14:08Hanski 82
14:08Hanski 82
14:08Leo
14:08- Telia 14:07Tallenne tulee kaikille ilmoittautuneille sähköpostitse. Sitä kautta sen voi katsoa kuka vaan.
sone
14:08- Telia 14:08Tallenne tulee ilmoittautuneille sähköpostiin, ja se on katsottavissa meidän nettisivuilta telia.fi/digiturvallisuus!
JOnes
14:08Lisbetti
14:08- Telia 14:08Riippuu reitittimen mallista ja tuotteesta. Osan päivittää laitevalmistaja, osan operaattori.
Ägräs
14:08Lea
14:08- Telia 14:08Ovat!
pilot/flygare evp
14:09Irma
14:09Jarski
14:09Mertsa
14:09- Telia 14:09Suosittelen Telia Turvapakettia, joka käyttää kotimaista F-Securen lisenssiä.
jpka
14:09Mäkry
14:09PV
14:09Junnu
14:09Vaahtera
14:09vr
14:09ML
14:09- Telia 14:09Tämän mallin osalta laitevalmistaja huolehtii päivityksistä.
joe
14:09lapponia
14:09- Telia 14:09Ei tarvitse
tilli
14:09Tm
14:10- OP 14:10Hei! Kyllä, se onnistuu myös mobiilisovelluksessa.
Kari K
14:10PV
14:10AKK
14:10- Telia 14:10Palvelulaitteesta huolehtii operaattori!
Aa
14:11- OP 14:10Hei! Ennen maksun hyväksymistä saat tietää, vastaako ilmoittamasi saajan nimi tilinomistajan nimeä. Jos tiedoissa on ristiriita, voit pysähtyä, tarkistaa ja tarvittaessa korjata maksutiedot. Ilmoitus voi auttaa huomaamaan huijauksen, erityisesti jos maksun saaja on uusi tai epäilyttävä. Lue lisää: https://www.op.fi/henkiloasiakkaat/paivittaiset/maksaminen/sepa-maksu
Sale
14:11- Telia 14:10Taloyhtiöillä ei ole velvollisuuksia pitää reitittimiä ajan tasalla.
piiuli
14:12- Telia 14:12Kaapelimodeemejakin päivitellään tasaisin väliajoin, että tietoturva pysyy kunnossa.
merru
14:12- Telia 14:12Jollekkin tietylle nettisivulle ohjaava teksti, jota voi klikata
make
14:13- Telia 14:13Suositeltavaa
Anderea
14:14KaRo
14:14- OP 14:14Hei! Jos arjen raha-asioissa tarvitsee jonkin verran apua, voi luotettavalle läheiselle antaa käyttöoikeudet omaan tiliin. Tällöin läheinen voi esimerkiksi nostaa tililtä rahaa ja maksaa laskuja. Tarpeelliseksi voi tulla myös valtakirja tai edunvalvontasopimus. Lue lisää: https://www.op.fi/henkiloasiakkaat/paivittaiset/laheisen-pankkiasioiden-hoito
JR
14:14- Telia 14:14Inet sähköpostit ovat toistaiseksi käytössä. Ei ainakaan ole tietoa niiden loppumisesta. Omistaja on nykyään norjalainen Fjordmail, jolla on myös muista sähköpostiohjelmia. On turvallista käyttää.
Sari
14:14Asa
14:14Markku Penttinen
14:14- OP 14:14Hei! Jos ymmärrän kysymyksesi oikein, niin kyse on puhelimeen saapuvista huijausviesteistä. Kyllä - kalasteluviestejä saapuu myös puhelimeen tekstiviestitse, jossa vastaanottaja pyritään saamaan klikkaamaan linkkiä, joka ohjaa huijaussivustolle. Varovaisuutta kannattaa siis harjoittaa myös tekstiviestien suhteen.
Mäkry
14:14VEIKKO
14:15- Telia 14:15Palvelulaite on yhteydessä laajakaistaliittymään, jolloin se palautetaan operaattorille. Mikäli asiakkaalla on oma reititin, on laite asiakkaan vastuulla
Hannu
14:15Arppa
14:15Turvallinen
14:15make
14:15- Telia 14:15Reititin on hyvä välillä sammuttaa.
piiuli
14:16- Telia 14:16Laite päivittää itsensä, kunhan on kytkettynä verkkoon!
JH
14:17- Telia 14:17Dna tai laitevalmistaja saattaa edelleen laitetta päivittää, mutta on hyvä omatoimisesti seurata, päivittyykö ohjelmisto.
Tarpa
14:17- OP 14:17Heippa! Suosittelemme olemaan yhteydessä omaan pankkiisi asian selvittämiseksi.
Tuomela
14:17- Telia 14:17Reitittimen salasanan voi vaihtaa verkonhallintasivustolta. Tarkemmat ohjeet Telialta tulleisiin reitittimiin löydät Telian nettisivujen kautta.
kp
14:17- Telia 14:17Uutta ohjelmistoa ei ole saatavilla, koska uusin ohjelmisto on jo asennettuna!
JOnes
14:17zele
14:17- Telia 14:17Ei
Tarpa
14:18- Telia 14:18Laite on sen verran tuore, että voit jatkaa huoletta laitteidesi käyttöä!
Kats
14:18Heikkilä Marja-Liisa
14:18Pipsa
14:18Kats
14:18Heikkilä Marja-Liisa
14:18joe
14:18AKK
14:19- Telia 14:19Valitettavasti viestintä tästä ei aina perille saavu, mutta palvelulaitteet ovat pidemmän tuen piirissä eli suhteellisen harvinaisia ovat vanhentuneet laitteet
Bertta
14:19huu
14:20- Telia 14:20Esimerkiksi numero, mistä on soitettu löytyy vaikkapa Googlesta
Mikari
14:20- Telia 14:20Voit vaihtaa operaattoria ja siinä yhteydessä päättää haluatko käyttää nykyisiä laitteitasi vai hankkia uudet uudelta operaattoriltasi. Valintasi voi vaikuttaa siihen, millaisia liittymiä uudelta operaattorilta voit tilata.
Annu
14:20- Telia 14:20e-Sim toimii kuten fyysinenkin, mikäli puhelin vain tukee e-simiä!
Ansku
14:21- Telia 14:21Valitettavasti ei toimi enää nykyään noin vanhassa käyttöjärjestelmässä. Suosittelen tietokoneen päivittämistä uudempaan.
Santra
14:21Santra
14:21Santra
14:21AKK
14:21- Telia 14:21Eipä oikeastaan, operaattorin päästä ei pysty nähdä asiakkaan tai toisen palveluntarjoajan omistamien laitteiden tietoja.
Mäkry
14:21LePe
14:22- Telia 14:22Mobiilivarmenteen käyttämä pin-koodi annetaan aina puhelimeen, eikä tunnistettavaan sovellukseen.
Ek
14:23- Telia 14:23Puhelimen käyttäminen reitittimenä on sinänsä turvallista, mikäli tietoturva on siinä ajantasalla. Tämä kuitenkin vaikuttaa merkittävästi puhelimen suorituskykyyn ja akun kestoon.
helen
14:24- Telia 14:24Ei ole virus, tällä palvelu varmistaa, että olet ihminen ja päästää sinut käyttämään heidän palveluaan!
AKK
14:24- Telia 14:24Laitteita päivitetään sitä mukaa, kun tuki näistä loppuu. Asiakkaisiin ollaan yhteydessä, kun laitevaihto on ajankohtaista.
Lea
14:25- OP 14:25Hei! Kannattaa aina varmistaa, että viestin lähettäjä on aito ja että linkki vie oikealle sivustolle (www.op.fi). Muista, että pankki tai viranomainen ei koskaan kysy sinulta pankkitunnuksiasi tai maksukorttisi tietoja viesteillä tai linkkien kautta. Lue lisää huijausviestien tunnistamisesta: https://www.op.fi/henkiloasiakkaat/asiakkuus/turvallisuus/mista-tunnistaa-huijausviestin, https://www.op.fi/henkiloasiakkaat/asiakkuus/turvallisuus/mista-tunnistaa-huijaussivuston
Toto
14:25- Telia 14:25Turvapaketti on tietoturvasovellus puhelimeen, tablettii tai tietokoneelle. Sovelluksella turvaat laitteesi sekä internetin käyttösi!
Riti
14:25- Telia 14:25Voi olla, mikäli reititin on samaan tekniikkaan tarkoitettu.
kuulija
14:26- Telia 14:26Reitittimet ovat lähtökohtaisesti tuettuja toistensa verkoissa.
Jussi
14:26- Telia 14:26Hotellin wifit ovat julkisia wifi-verkkoja, joihin liittyy aina pienimuotoinen riski, että verkossa toimii jokin epärehellinen taho. Tämä on onneksi melkoisen harvinaista, mutta silti tunnistettu huijausmuoto tietojenkalastelussa.
Juha
14:27- Telia 14:27Päivittyy, ja reititin hakee päivitykset automaattisesti kytkettynä verkkoon. Ohjelmisto on laitevalmistajalta. Jokaisen laitteen oletussalasana on laitekohtainen, mutta suosittelen vaihtamaan sen omavalintaiseksi salasanaksi!
jouko
14:27Hese
14:27- Telia 14:27Telia Prepaid liittymän voi hankkia kuka tahansa.
Hanita
14:27- OP 14:27
YxVaan
14:27- Telia 14:27Harvemmin
Riti
14:28Aku
14:29- Telia 14:28Oman numeron voi asettaa salaiseksi, joka auttaa tässä. Markkinointikiellon voi myös asettaa.
EL25
14:29- Telia 14:29Operaattorin hallinnoimat reitittimet ovat yleensä kuukausimaksullisia palveluita, joten hyvä on tarkistaa laskulta, löytyykö sieltä moista. Voit aina tarkistaa asian myös omalta operaattoriltasi ottamalla yhteyttä asiakaspalveluun.
Pallutallu
14:30Unna
14:31- Telia 14:31Tämän kaltaista palvelua Telialla ei valitettavasti ole tarjolla. Kodin tietoturvavahti on osa Telian Smart-reitittimien ominaisuuksia, joka on kuukausimaksullinen palvelu.
make
14:31- Telia 14:31Telialta hankittu Zyxel DX3300-T1 -reititin hakee automaattisesti tarjolla olevat päivitykset, ellei tätä asetusta ole muutettu laitteen hallintasivulla. On suositeltavaa vaihtaa salasana verkonhallintasivuston kautta.
Essi
14:32- OP 14:31Hei! Kun teet maksua OP-mobiilissa tai op.fi-palvelussa, antamaasi saajaa (nimi ja tilinumero) verrataan saajapankin tietoihin tilinomistajasta. Saat tiedon, vastaako saaja pankin tietoja täysin, osittain vai ei ollenkaan. Jos tieto on lähes vastaava, mieti hetki ja tarkista saajan nimi ja tilinumero vielä esimerkiksi kirjoitusvirheiden osalta. Kun maksat yritykselle, käytä laskulta löytyvää virallista nimeä. Varmista, että tilinumero on oikein, koska maksut välitetään ainoastaan tilinumeron perusteella. Lue lisää: https://www.op.fi/henkiloasiakkaat/paivittaiset/maksaminen/sepa-maksu
Bee
14:32- OP 14:32Hei! Kun teet maksua OP-mobiilissa tai op.fi-palvelussa, antamaasi saajaa (nimi ja tilinumero) verrataan saajapankin tietoihin tilinomistajasta. Saat tiedon, vastaako saaja pankin tietoja täysin, osittain vai ei ollenkaan. Jos tieto on lähes vastaava, mieti hetki ja tarkista saajan nimi ja tilinumero vielä esimerkiksi kirjoitusvirheiden osalta. Kun maksat yritykselle, käytä laskulta löytyvää virallista nimeä. Varmista, että tilinumero on oikein, koska maksut välitetään ainoastaan tilinumeron perusteella. Lue lisää: https://www.op.fi/henkiloasiakkaat/paivittaiset/maksaminen/sepa-maksu
helen
14:33- Telia 14:32Todennäköisesti ei ole huijaus :)
Sj
14:33- Telia 14:33Tässä tapauksessa tarvitset mobiilireitittimen.
OasmoV
14:34- Telia 14:34Jakaminen on turvallista, kunhan verkkosi on suojattu vahvalla salasanalla.
O.V.
14:34- Telia 14:34Mobiilivarmenne perustuu tekstiviesteihin, eikä kyseessä siis ole fyysinen laite. Voit lukea lisätietoja mobiilivarmenteesta täältä: https://www.telia.fi/asiakastuki/palvelut/mobiilivarmenne
Hilla
14:34- Telia 14:34Riippuu mitä kautta olet reitittimen hankkinut. Turvallisuus ja päivitykset kannattaa tarkastaa valmistajan/jälleenmyyjän sivuilta.
Heikki19
14:35- Telia 14:35Laitteella, jolla käytät facebookkia on hyvä olla tietoturvaohjelma asennettuna.
Mara
14:35- Telia 14:35Ei tule, siihen kuukausihintaan kuuluu Telia Smart F1x-reititin ja toimitus!
J&A
14:36- OP 14:34Hei! Ulkopuoliseen palveluun emme pysty ottamaan kantaa, mutta mikään sovellus tuskin pystyy estämään huijauspuhelut 100 % varmuudella. Paras keino torjua huijauksia on olla tietoinen huijausten tunnusmerkeistä ja katkaista puhelu, jos epäilee linjoilla olevan huijari. Täältä löydät lisätietoja aiheesta: https://www.op.fi/henkiloasiakkaat/asiakkuus/turvallisuus/mista-tunnistaa-huijauspuhelun
Timo H.
14:37- Telia 14:36Mobiilivarmenne on aina simkorttikohtainen. Tulee siis aktivoida uudestaan myös kun vaihdat operaattorilta toiselle.
El matsu
14:38- OP 14:38Hei! Ikävä kuulla, että olet joutunut huijauksen uhriksi. Selaimessa kannattaa aina kirjoittaa palvelun osoite itse osoiteriviin, eli esim. www.op.fi. Kirjautuminen linkkien tai hakukoneen (esim. Googlen) kautta ei ole suositeltavaa, sillä sitä kautta voi päätyä huijaussivustolle. Lue lisää: https://www.op.fi/henkiloasiakkaat/asiakkuus/turvallisuus/mista-tunnistaa-huijaussivuston
AR
14:38- Telia 14:38Tarkoitat varamstikin mobiiliavainta. Mobiilivarmenne on aina SIM kortilla ja se on hyvä olla olemassa, kun käytät tunnistaumista verkkopankin ulkopuolella.
Mimmi
14:38- Telia 14:38Telian kaikki reitittimet ovat tietoturvallisia, kuten kertamaksullinen Zyxel DX3300-T1, mutta lisäturvaa tuovaa kodin tietoturvavahtia siihen ei saa.
kuulija
14:39- Telia 14:39Tämän näet vaikkapa laskulta tai olemalla yhteydessä Telian asiakaspalveluun.
JOnes
14:39Bb
14:39- Telia 14:39On aina hyv ävarmistaa mistä numerosta sinulle soitetaan ja epäillessäsi huijausta, että kyseessä on varmasti tämän toimijan puhelinnumero.
Greek_lady
14:39- OP 14:39Hei! Näin on, huijauspuhelut ovat harmillisesti lisääntyneet viime aikoina. Pankit tekevät jatkuvasti töitä talousrikollisuuden torjunnan kehittämiseksi ja ne tekevät myös yhteistyötä viranomaisten kanssa rikollisuuden kitkemiseksi. Huijauspuhelut ovat tänä päivänä usein hyvin uskottavasti toteutettuja. Muutamat merkit voivat paljastaa, että linjoilla on huijari. Tältä sivustolta löydät lisätietoja aiheesta: https://www.op.fi/henkiloasiakkaat/asiakkuus/turvallisuus/mista-tunnistaa-huijauspuhelun
Pike
14:40- Telia 14:40Telia Turvapaketti suojaa laitetta selaimesta riippumatta, joten voit huoletta käyttää kumpaa selainta tahansa.
Kipa
14:41- Telia 14:40Tämä koskee kaikkia SIM-kortteja. On hyvä siis vaihtaa PIN-koodi joksikin muuksi kuin se on alunperin SIM-kortissa. Tämän liäksi puhelimeen on hyvä asettaa oma suojauskoodinsa.
Leena
14:41L
14:43- Telia 14:43Voit tarkastaa kyseisen mallin tiedot Telian nettisivujen kautta. Lähtökohtaisesti reititin alkaa olemaan sen verran vanha, että on hyvä vaihtaa uuteen.
Maja
14:44- OP 14:44Hei! Jos huijarit saavat pankkitunnukset käsiinsä, he pystyvät myös muokkaamaan tilin turvarajoja ja sitten tekemään isompia siirtoja. Pankkitunnuksia ei tule koskaan luovuttaa viestillä, minkään linkin kautta sivustolle tai puhelussa. Lue lisää: https://www.op.fi/henkiloasiakkaat/asiakkuus/turvallisuus
TK
14:45- Telia 14:45Telia Play digiboksit päivittyvät verkon kautta. Voit tarkastaa päivityksien ajantasaisuuden Telia Playn asetuksista.
tääyks
14:45- Telia 14:43Kyllä voi! Vaikka reitittimen langattomat ominaisuudet ovat erinomaiset, kaapelilla saadaan varmin ja tasaisin yhteys.
PVu
14:45- Telia 14:44Tämä on toistaiseksi näin, pyrimme saamaan Smart-reitittimiä myös kauppoihin!
VEIKKO
14:45- Telia 14:45Tulostimet voi liittää reitittimeen, mikäli niissä on langaton tai langallinen tapa yhdistämiseen. Tulostimen iällä ei ole suoraa vaikutusta asiaan.
Pike
14:45pako
14:45- Telia 14:36McAfee ei aiheuta ongelmia reitittimeen.
isolate
14:48- Telia 14:47Telia tekee yhteistyötä lukuisten verkko-operaattoreiden kanssa. Saatavuus Telian kuidulle varmistuu kuidun rakentaneelta taholta.
EL25
14:48- Telia 14:48Selaimessasi on todennäköisesti kieleksi asetettu kieleksi ruotsi. Tuon voi vaihtaa suomeksi.
Laurelin
14:49- Telia 14:48Ei valitettavasti, tämä reititin toimii valokuidussa ja kiinteän 5G-liittymän parina.
Juha
16:24- Telia 16:24Emme valitettavasti ehtineet käsittelemään kaikkia kysymyksiä lähetyksen aikana, mutta vastaamme jokaiseen kysymykseen tähän chat-keskusteluun.
AR
16:46- Telia 16:38Kaikilla suomalaisilla pitäisi olla kaksi tunnistautumisvälinettä käytössään. Pankkiasiointiin tulee aina käyttää pankkitunnuksia (OP mobiili), mutta kaikkiin muihin palveluihin suositellaan käyttämään Mobiilivarmennetta. Mobiilivarmenne on Telian asiakkaille maksuton, mutta sitä tarjoavat myös mm. DNA ja Elisa omille liittymäasiakkailleen.
"puuseppä"
16:48- Telia 16:48Emme valitettavasti pysty auttamaan teitä tässä kysymyksessä. Suosittelemme olemaan yhteydessä käyttämäänne sähköyhtiöön.
Mummeli
16:55- Telia 16:55Mobiilivarmenteella ei pysty maksamaan. Sitä käytetään tunnistautumiseen esim. Kelan tai OmaVeron -palveluihin.
Unna
07:10- Telia 07:10Webinaarin aikana tuli ennätysmäärä viestejä, jonka takia viestein julkaisuun muodostui viivettä. Vastaamme kaikkiin kysymyksiin yksitellen.
Telia
PinnedTurvallisesti verkossa-webinaarissa tiistaina 21.10.2025 klo 16-17 Telian tarjoomapäällikkö Ilse Larsén Arlander ja OP Ryhmän petostorjunnan asiantuntija Maija Ahonen antavat parhaat käytännön vinkit, joilla suojaat kodin nettiyhteyden, digilaitteesi ja henkilötietosi. Laitteiden suojaus, turvallinen tunnistautuminen ja verkkoturvallisuus ovat tärkeässä roolissa, kun asioimme verkkopankissa tai muissa nettipalveluissa.
Opit webinaarissa:
- Reitittimet ja tietoturva: Mikä on reititin? Miten reititin vaikuttaa kodin verkkoturvallisuuteen? Mitä haasteita reitittimen suojaamisessa voi olla?
- Uudenlainen reititinpalvelu: Mitä ominaisuuksia se sisältää ja miten ne eroavat perinteisistä reitittimistä?
- Turvallinen tunnistautuminen ja laitteiden käyttö: Onko Mobiilivarmenne tuttu? Miksi se on hyödyllinen ottaa käyttöön pankkitunnusten rinnalle. Mitä ottaa huomioon laitteiden verkkoturvallisuuteen?
- Verkkoturvallisuus: Mitä keinoja on suojautua verkkorikollisuudelta? Miten taata turvallinen pankkiasiointi?
- Turvallinen maksaminen: Millaisia uudistuksia lokakuussa voimaan astunut EU:n pikamaksuasetus tuo turvalliseen maksamiseen?
Voit osallistua webinaariin mistä päin Suomea tahansa älypuhelimella, tabletilla tai tietokoneella, jossa on internet-yhteys. Webinaari käynnistyy tällä verkkosivulla automaattisesti, kun suora lähetys alkaa.
Webinaarin aikana voit myös kommentoida ja esittää kysymyksiäsi asiantuntijoillemme chatissa. Käytäthän chatissa nimimerkkiä. Älä kirjoita chattiin koko nimeäsi tai mitään henkilö- tai yhteystietoja.
Apua ongelmatilanteisiin
Ääni ei kuulu
Tarkista ensin, että laitteesi äänet eivät ole mykistys (mute) -tilassa. Tarkista videosoittimen oma äänisäätö, joka tulee esiin viemällä hiiri videon päälle (kaiuttimen kuva).
Ääni kaikuu
Yleisin syy kaikuun on se, että sisältö on auki samaan aikaan useassa selainikkunassa. Tarkista, että webinaari-sivu on auki vain yhdessä selainikkunassa (sulje ylimääräiset välilehdet selaimessa). Jos tämä ei auta, kokeile ladata sivu uudelleen.
Video ja audio pätkii
Lataa sivu uudelleen päivittämällä selainnäkymäsi (ympyränuoli Edge ja Google Chrome -selainten vasemmassa yläreunassa). Tämä johtuu tyypillisesti ongelmasta yhteysnopeudessasi. Voi olla, että kotikäytössä Internet-yhteytesi on kuormittunut muista sovelluksista. VPN-yhteydet ovat myös joissain tapauksissa konfiguroitu niin että hyvälaatuinen live-video on estetty. Voit vaihtaa VPN-yhteyden vaikkapa älypuhelimesi yhteyteen tällaisessa tapauksessa (puhelimesi asetusten kautta, oma hotspot / oma yhteyspiste / yhteyden jakaminen / wifi-hotspot).
hanane
12:47