Kysy ja kommentoi

TELIA

13:46
Hei ja tervetuloa webinaariin! Suora lähetys alkaa klo 16:00. Voit nyt testata, että videoikkuna toimii ja kuulet musiikkia. Verkkosivun alhaalta näet ohjeita, mikäli ääni tai video ei toimi.

    Inke

    13:49
    toimii toistaiseksi

    Pekka

    13:49
    Kuulolla

    Marlen

    13:49
    Kiitos! Ainakin musiikki kuuluu ok.

      Ripatti

      13:50
      Kun päivittää puhelimen, tietokoneen ja padin säännöllisesti, riittääkö se tietoturvaksi?
      • Telia

        13:51
        Säännölliset päivitykset ovat tärkeitä tietoturvan kannalta, mutta ne eivät yksinään riitä. Lisäksi on suositeltavaa käyttää luotettavaa virustorjuntaohjelmistoa, käyttää vahvoja salasanoja ja olla tietoinen haittaohjelmista sekä huijausyrityksistä verkossa.

      Jones

      13:51
      Milloin kysytään PUK-koodia? Esimerkki tilanne? Kiitos
      • Telia

        13:52
        Jos PIN-koodin syöttää kolme kertaa väärin, kysyy puhelin silloin PUK-koodia. Sen saat tarvittaessa Minun Teliasta itsepalveluna tai Asiakaspalvelusta.

      Teikku

      13:52
      1. Mistä tietää, että maksun välityspalvelu on turvallinen? Minua on aina hämännyt se, että jotkut ovat OP:n ja toiset taas ihan eri nimisiä. Millä siis varmistan, että välityspalvelu on varmasti oikea ja luotettava? 2. Mitä käyttöoikeuksia pitää sallia puhelimeen asennetulle turvapalvelulle, jotta se voi suojata puhelimeni? Pitääkö turvapalvelulle antaa oikeus muokata tiedostojani ilman, että minulle kerrotaan niistä? 3. Saako kysymyksistä koosteen ja webinaarista tallenteen, koska en pääse kuuntelemaan koko esitystä?
      • OP

        13:54
        1. Maksunvälityspalveluita on nykyisin useita, jolloin verkko-ostoksia tehtäessä tulee olla tarkkana. Suosittelemme käyttämään tunnettuja maksunvälityspalveluita, jotta riskejä voidaan mahdollisuuksien mukaan välttää. 2. Tähän ei yleisellä tasolla ole mahdollista ottaa kantaa, suosittelemme, että olet yhteydessä palvelun tarjoajaan. 3. Tapahtumasta on tulossa jälkikäteen katsottavaksi tallenne, jossa näkyvät myös kysymykset.

      Korte Tatiana

      13:52
      1. Sähköpostini hotmail.com tuli paljon roska posti eli 20 kpl päivässä. Kysymys: Miten voin estää?
      • Telia

        13:58
        Hotmailissa on roskapostisuodatin, mutta tarvittaessa voit aktivoida tai säätää roskapostisuodattimen asetuksia Outlook.com -palvelun asetuksista.

      t.k.h

      13:53
      Miksi puhelu katkeaa,kun painan luuria,etsin nimen?Puhelin tekee samaa monta kertaa.
      • Telia

        13:54
        Puheluiden katkeaminen voi johtua monista syistä. Yksi mahdollinen selitys voisi olla se, että kun etsit nimeä samalla kun puhelu on käynnissä, puhelin saattaa suorittaa taustaprosesseja, jotka vaikuttavat yhteyteen. Tämä voi aiheuttaa tilapäistä häiriötä tai jopa katkaisee puhelun. Voisit kokeilla muutamia asioita ratkaistaksesi ongelman. Ensinnäkin, varmista, että puhelimesi käyttöjärjestelmä ja sovellukset ovat päivitettyinä. Jos ongelma jatkuu, harkitse puhelimen uudelleenkäynnistämistä tai tarkista, onko laitteessasi käytössä virransäästötila, joka voisi vaikuttaa puheluiden suorituskykyyn. Jos nämä keinot eivät auta, saattaa olla hyvä ottaa yhteyttä puhelimen valmistajaan saadaksesi lisätukea ja selvittääksesi, onko kyseessä jokin laitteeseen liittyvä ongelma.

      Risto

      13:53
      Onko ja miten mobiilivarmenne tehokas ja meneekö salasanat totaalisesti roskikseen kun siirtyy siihen
      • Telia

        13:54
        Mobiilivarmenne on tehokas ja turvallinen tapa tunnistautua palveluihin ilman perinteisiä salasanoja. Siirtyessäsi mobiilivarmenteeseen, et välttämättä tarvitse perinteisiä salasanoja, mutta tämä riippuu palveluntarjoajasta ja siitä, miten he integroivat mobiilivarmenteen käyttöön. Mobiilivarmenne perustuu vahvaan sähköiseen tunnistautumiseen, ja se voi lisätä turvallisuutta, kunhan puhelimesi on suojattu asianmukaisilla keinoilla, kuten tunnusluvulla tai sormenjäljellä. Tietoturva ei välttämättä tarkoita salasanojen täydellistä hylkäämistä, vaan pikemminkin monitekijäisen tunnistautumisen käyttöä.

      mapi

      13:54
      Miten pitää suhtautua puhelimeen tuleviin esim. tänäänkin Ranskasta tuleviin soittoihin jotka soivat pari kertaa ja joiden tarkoitus lienee takaisin soitto.
      • Telia

        13:55
        Tällaiset puhelut, joissa soitetaan lyhyesti ja odotetaan sinun soittavan takaisin, voivat olla huijausyrityksiä. Tätä kutsutaan "call back" -huijaukseksi, jossa huijarit pyrkivät saamaan sinut soittamaan takaisin numeroon, joka voi olla kallis kansainvälinen numero. On suositeltavaa olla varovainen tällaisten puhelujen suhteen ja välttää soittamasta takaisin, ellei sinulla ole varmaa tietoa puhelun alkuperästä. Jos soitto on tärkeä, henkilö jättää yleensä viestin tai ottaa sinuun yhteyttä muulla tavalla. Jos kyseessä on toistuva ongelma ja nämä puhelut tulevat toistuvasti samasta numerosta, voit harkita kyseisen numeron estämistä puhelimessasi. Tämä estää heitä häiritsemästä sinua tulevaisuudessa.

      suruna

      13:55
      Onko suruna ilmaantunut osallistujaksi?
      • OP

        13:55
        Näytät tulleen! Tervetuloa :)

      mossi

      13:56
      En kuule mitään... En tiedä miten pääsen mukaan
      • Telia

        13:56
        Tarkista ensin, että laitteesi äänet eivät ole mykistys (mute) -tilassa. Tarkista videosoittimen oma äänisäätö, joka tulee esiin viemällä hiiri videon päälle (kaiuttimen kuva).

      Helna

      13:57
      Hei! Tallennetaanko webinaari? Voiko sen katsoa myöhemmin?
      • Telia

        13:58
        Webinaari-tallenne on tulossa katsottavaksi huomenna! :)

      jape

      13:57
      onko tietoturvariski laittaa etäohjattavia laitteita wlaniin
      • Telia

        14:00
        Kaikki laitteet, jotka liittyvät verkkoon, kuten WLANiin, voivat altistua tietoturvariskeille. Etäohjattavien laitteiden kohdalla riskit voivat liittyä siihen, miten laite on suojattu etäohjaukselta, millaiset salaukset ja turvatoimet laitteessa ovat käytössä, sekä miten laitteen päivityksiä hallitaan. Minimoi riskit: Varmista päivitykset, käytä vahvaa salasanaa, harkitse tietoturvaohjelmiston käyttöä, käytä vahvaa salasanaa WLAN-verkkosi suojaukseen. Varmista, että käytössäsi on WPA3-suojaus (jos mahdollista) ja suosittele laitteen valmistajan turvallisuusohjeita ja suosituksia.

      Marjuuni

      13:58
      Miten usein reititin pitäisi uusia?
      • Telia

        13:59
        Jos reititin on yli 5 vuotta vanha tai uusia päivityksiä ei ole tullut tarjolle viimeisen vuoden aikana, kannattaa laite vaihtaa kokonaan uuteen.

      Tuulonen

      13:59
      Miten keksiä vahva salasana, joka t
      • Telia

        14:00
        Keksi vahva salasana käyttämällä eri merkkejä, pituutta ja satunnaisuutta. Vältä arvattavuutta ja käytä eri salasanoja eri tileillä. Muista hyödyntää myös 2-vaiheista tunnistautumista aina kun mahdollista!

      Marjuuni

      14:00
      Koneelleni tulee usein PC Helpsoft, joka pyytää ajuripäivityksiä, se on käsittääkseni maksullinen palvelu. Miten pääsen siitä eroon?
      • Telia

        14:02
        Avaa "Ohjauspaneeli" tietokoneellasi. Siirry kohtaan "Ohjelmat" tai "Ohjelmat ja toiminnot". Etsi PC Helpsoft tai vastaava ohjelma. Valitse ohjelma ja klikkaa "Poista" tai "Poista asennus".

      Ripatti

      14:01
      Minulla ollut maksullinen tietoturva ja s on menossa vanhaksi. Kannattaako uusia vai onko hyviä ilmaisia ja riittäviä ratkaisuja? Puhelimessa on wallet- maksupää ja mobile pay, onko jotain niiden kanssa riskiä mikä pitäisi huomioida.
      • Telia

        14:02
        Voit harkita ilmaisia perustasoisia tietoturvaohjelmistoja, mutta maksulliset vaihtoehdot tarjoavat usein lisäominaisuuksia. On kuitenkin tärkeää pitää puhelimen järjestelmät ja ohjelmistot päivitettyinä.

      Vikkan

      14:02
      Käsittääkseni android-televisioihin ei pysty vielä tällä hetkellä asentamaan tietoturvaa. Onko näin?
      • Telia

        14:04
        Android-televisiot voivat käyttää erilaisia sovelluksia ja ohjelmistoja, mukaan lukien tietoturvaohjelmistoja. Joissakin tapauksissa käyttöjärjestelmän versiosta ja televisiomallista riippuen voit asentaa tietoturvaohjelmiston suojataksesi laitettasi. Google Play -kaupassa on saatavilla useita tietoturvaohjelmistoja, jotka on suunniteltu erityisesti Android-laitteille, ja jotkut niistä saattavat olla yhteensopivia myös Android-televisioiden kanssa. Ennen kuin asennat minkäänlaisen ohjelmiston, on kuitenkin suositeltavaa tarkistaa televisiosi käyttöohjeista tai valmistajan verkkosivuilta, tukeeko kyseinen televisiomalli tietoturvaohjelmistoja, ja mitä sovelluksia se tukee. Vaikka et voisi asentaa tietoturvaohjelmistoa suoraan, voit silti noudattaa joitakin yleisiä tietoturvaperiaatteita, kuten pitää laitteesi käyttöjärjestelmän ja sovellukset päivitettyinä, välttää epäilyttäviä sovelluksia ja linkkejä, ja käyttää vahvoja salasanoja.

      TIP

      14:03
      Kahdesti viestinyt chatisss tulleeni kuulolle, mutta ei näy sinne välittyneen ?!? Ääni kyllä sieltä kuuluu.
      • OP

        14:05
        Jokainen viesti hyväksytään näkyviin manuaalisesti ja koska kysymyksiä on tullut jo tähän mennessä valtava määrä, ei jokaista ole ehditty julkaisemaan. Keskitymme lähtökohtaisesti vastaamaan aiheeseen liittyviin kysymyksiin, jotta chat ei ruuhkaudu liioin.

      JK

      14:04
      Miten reitittimen nimen voi vaihtaa?
      • Telia

        14:07
        Reitittimen nimen vaihtaminen voi vaihdella hieman reititinmallin ja valmistajan mukaan, mutta yleensä tämä voidaan tehdä reitittimen hallintapanelin kautta. Avaa verkkoselain ja kirjoita selaimen osoitepalkkiin reitittimen IP-osoite. Yleensä se on muotoa http://192.168.1.1 tai vastaava. Kirjaudu sisään reitittimen hallintapaneeliin käyttäjänimellä ja salasanalla. Oletustiedot löytyvät usein reitittimen pohjassa olevasta tarrassa. Navigoi hallintapaneelissa kohtaan, joka liittyy langattomaan verkkoon tai Wi-Fi-asetuksiin. Etsi vaihtoehto, joka liittyy reitittimen nimen muuttamiseen. Syötä uusi nimi ja tallenna muutokset.

      mossi

      14:05
      En ole päässyt vielä mukaan...En tiedä mikä on vikana
      • Telia

        14:05
        Lataa sivu uudelleen päivittämällä selainnäkymäsi (ympyränuoli Edge ja Google Chrome -selainten vasemmassa yläreunassa). Tämä johtuu tyypillisesti ongelmasta yhteysnopeudessasi. Voi olla, että kotikäytössä Internet-yhteytesi on kuormittunut muista sovelluksista. VPN-yhteydet ovat myös joissain tapauksissa konfiguroitu niin että hyvälaatuinen live-video on estetty. Voit vaihtaa VPN-yhteyden vaikkapa älypuhelimesi yhteyteen tällaisessa tapauksessa (puhelimesi asetusten kautta, oma hotspot / oma yhteyspiste / yhteyden jakaminen / wifi-hotspot).
      • Telia

        14:06
        Pääsitkö mukaan?

      Tuulonen

      14:06
      Miten keksiä vahva salasana, joka on riittävän pitkä, täyttää ohjelman asettamat vaatimukset ja vielä sen itsekin muistaisi? Voisiko saada jonkun mallin, jonka avulla ymmärtäisi tätä ideologiaa?
      • Telia

        14:07
        Keksi vahva salasana käyttämällä eri merkkejä, pituutta ja satunnaisuutta. Vältä arvattavuutta ja käytä eri salasanoja eri tileillä. Muistathan myös käyttää aina 2-vaiheista tunnistautumista kun se on mahdollista.

      Hannu

      14:08
      Onko puhelinliittymän Telian turvapalvelu riittävä suoja viruksia yms. hyökkäyksiä vastaan??
      • Telia

        14:09
        Puhelinliittymän tarjoama turvapalvelu voi tarjota tiettyä suojaa viruksia ja muita haittaohjelmia vastaan, mutta sen tehokkuus voi vaihdella palvelun tyypin ja tarjoajan mukaan. Telian tarjoama turvapalvelu voi sisältää erilaisia tietoturvaominaisuuksia, kuten virustorjunta, haittaohjelmien tunnistus ja estäminen. Suosittelen tarkistamaan tarkemmat tiedot Telian tarjoamasta turvapalvelusta, kuten mitä ominaisuuksia se sisältää ja millaisia uhkia se erityisesti torjuu. Yleensä tietoturvaohjelmat vaativat myös säännöllisiä päivityksiä, jotta ne pysyvät tehokkaina uusia uhkia vastaan. Vaikka puhelinliittymän turvapalvelu voi tarjota perustason suojaa, on silti suositeltavaa noudattaa muita yleisiä tietoturvakäytäntöjä, kuten pitää käyttöjärjestelmä ja sovellukset päivitettyinä, olla varovainen epäilyttävien linkkien ja tiedostojen suhteen sekä käyttää vahvoja salasanoja. Jos olet epävarma turvapalvelun tehokkuudesta tai tarvitset lisätietoja sen toiminnoista, voit ottaa yhteyttä Telian asiakaspalveluun saadaksesi tarkempaa tietoa ja tukea

      Mani

      14:09
      Onko ja mitä hyötyä / haittaa VPN:stä?
      • Telia

        14:10
        VPN (eli Virtual Private Network) tarjoaa tietoturvaa ja suojaa henkilökohtaisia tietojasi. Lisäksi se estää kolmansia osapuolia seuraamasta verkkoaktiviteettejasi.

      Pauliina

      14:09
      Mistä vois lainata kortinlukijan virallisen henkilökortin aktivoimiseen?
      • Telia

        14:10
        Kortinlukijaa voisi kysäistä esimerikiksi kirjastosta, onko heillä tällaista palvelua. Tai onko jokin kansalaisinfo, jossa olisi tällainen mahdollisuus.

      TiinaT

      14:10
      Mitä hyötyä minulle on virustorjuntaohjelmasta, joka on laitettava päältä pois ennen kuin voin katsella esim. Ylen ohjelmia tietokoneeni kautta?
      • Telia

        14:12
        On hieman epätavallista, että virustorjuntaohjelman tulisi olla pois päältä, jotta voit katsella verkkosisältöä, kuten Ylen ohjelmia. Yleensä virustorjuntaohjelmat eivät ole esteenä lailliselle verkkosisällölle, ja niiden pitäisi toimia taustalla suojaamassa tietokonettasi haittaohjelmilta. Yleensä virustorjuntaohjelma tulisi säilyttää päällä suojatakseen tietokonettasi verkon uhilta. Jos kohtaat erityisiä ongelmia tietyn verkkosivuston kanssa, kannattaa ensin tarkistaa, onko ongelma sivustossa vai virustorjuntaohjelmassa.

      Paveli

      14:11
      Jälleen mukana. Tässä osiossa taitaa tulla lisää uutta eli on jatkoa edelliseen sessioon?
      • Telia

        14:12
        Tämä on täysin uusi webinaari. Kiva että olet mukana!

      mummo vaa

      14:11
      kun puhelimeen tulee päivitysilmoituksia, uskaltaako napauttaa päivityksen päälle, vai pitääkö päivityksen ilmoittaja ja tarve tarkastaa jostain?
      • Telia

        14:12
        On tärkeää pitää puhelimen järjestelmät ja sovellukset ajan tasalla, ja huolehtia asianmukaisista päivityksistä säännöllisesti.

      Markku

      14:12
      Kysymys, onko turvallisuusriski suuri kun ostaa palautuksena kauppaan tulleen reitittimen?
      • Telia

        14:13
        Kunhan reitittimen päivitykset ovat kunnossa, ja tiedossa että siihen tulee päivityksiä jatkossakin, ei ole syytä suurempaan huoleen.

      tappura

      14:12
      reitittimeen kytketty ulkoinen antenni. Mistä saa suuntausohjeen?
      • Telia

        14:14
        Voit olla yhteydessä operaattorin asiakaspalveluun, missä teknisellä puolella voimme katsoa missä on lähin tukiasema ja miten siinä ovat solut suunnattu.

      VR

      14:13
      kuulolla, mutta ei kuulu
      • Telia

        14:13
        Tarkista ensin, että laitteesi äänet eivät ole mykistys (mute) -tilassa. Tarkista videosoittimen oma äänisäätö, joka tulee esiin viemällä hiiri videon päälle (kaiuttimen kuva).

      Sarppa

      14:14
      Kysymys ei oikeastaan koske tietoturvallisuutta, vaan Telian toimimattoimia yhteyksiä. Vetelissä on perjantaista saakka ollut vikaa nettiyhteyksissä eikä Telialta ole tullut mitänn asiakastiedotetta. Netti kuitenkin toimi välillä muutaman minuutin ajan. Tämöän hetkistä tilaa en tiedä, koska en ole Vetelissä.
      • Telia

        14:18
        Pikaisesti katsottuna Vetelissä on tällä hetkellä häiriötä tosiaan mobiiliverkossa. Laitan tästä asiasta tietoa eteenpäin. Tarkemmin en osaa sanoa syytä, miksi häiriö on päällä. Voit myös olla yhteydessä meidän asiakaspalveluumme, mistä voidaan myös asiaa selvitellä. Hyvä kun nostit asian esille! Laitamme yhteydet takaisin kuntoon mahdollisimman pian!

      Pekka

      14:15
      Miksi OP:lla ei voi rajoittaa tilien käyttöä maakohtaisesti tai vastaavasti
      • OP

        14:15
        Maakohtaisten rajoitusten asettaminen ei ikävä kyllä ainakaan tällä hetkellä ole teknisesti mahdollista.

      Pekka

      14:15
      Onko operaattorin tekemät salasanat tehty samalla algoritmilla eli jos johonkin ratkaisee ko algoritmin, voiko päästä kiinni kaikkiin samanlaisiin reitittimiin. Miksi admin tunnuksen salasana on sama admin. Miksi sitä ei muuteta reititin kohtaisesti jo myytäessä.
      • Telia

        14:18
        Admin-tunnus helpottaa asiakkaiden tukipalvelua ja hallinnointia, kun käytetään samoja tietoja kaikille asiakkaille. Kehotammekin asiakkaita vaihtamaan salasanan käyttöönton jälkeen.

      Eino

      14:15
      Miksi maalla Telian verkko toimii osittain vain 3 G verkossa?
      • Telia

        14:17
        4G ja 5G -verkostomme kattavat jo suuren osan Suomesta, mutta yhä on myös katvealueita. Voit tarkistaa oman alueesi rakenteilla ja suunnitteilla olevat verkon parannustyöt kuuluvuuskartastamme: https://www.telia.fi/asiakastuki/kuuluvuuskartta

      Pertsa

      14:16
      Toivon hartaasti, että OP ryhtyy käyttämään mobiilipankissa kahta sovellusta, jolla toisella syötetään pitkä tunnusluku ja toisella vahvistetaan kirjautuminen. Nykyisin OP-mobiiliinkirjaudutaan vain PIN-koodilla.
      • OP

        14:17
        Kiitoksia arvokkaasta palautteestasi!

      Pirjo

      14:17
      Kannattaako vastata tuntemattomaan numeroon? Jos vastaa niin saako toinen vastapuoli siitä jotain rahaa jo tai mitä siitä seuraa?
      • Telia

        14:19
        Myös tuntemattomista numeroista voi tulla tärkeitä puheluja, mutta kyseessä voi olla myös huijaussoitto. Jos soitot häiritsevät, ja soittajan numero on näkyvissä, kannattaa se estää puhelimen asetuksista.

      maurei

      14:18
      Ääntä vielä liene, en kuule mitään?
      • Telia

        14:20
        Webinaarissa ääni ja kuva toimii kyllä. Oletko tarkistanut sivuston alalaidassa olevat vinkit, jos ääni ei toimi? (Tarkista ensin, että laitteesi äänet eivät ole mykistys (mute) -tilassa. Tarkista videosoittimen oma äänisäätö, joka tulee esiin viemällä hiiri videon päälle (kaiuttimen kuva).)

      Ae

      14:19
      Jos on telian kaapeliverkko ja telian reititin jo useamman vuoden vanha, saako uuden veloituksetta?
      • Telia

        14:19
        Riippuu varmasti reitittimestä. Kannattaa olla yhteydessä asiakaspalveluumme, jotta asia voidaan varmistaa ja tarvittaessa lähettää sinulle uusi reititin.

      Sirkka

      14:19
      Miksi OP verkkopankin salasana ei voi olla kuin 4 merkkiä/numeroa jos pitäisi käyttää pitkää salasanaa
      • OP

        14:21
        Kun olet kirjautunut verkkopalveluusi ensimmäisen kerran, sinun on ollut vaihdettava alkuperäinen, tunnusten mukana saamasi salasana. Koska omia tunnuksia sekä salasanoja ei saa lain mukaan kertoa kenellekään, on uusi salasana vain sinun tiedossasi ja näin turvallinen. Nelinumeroinen salasana pysyy mielessä helposti. Jos palvelu pyytää sinulta pidempää salasanaa, voi kyseessä tuolloin olla mobiiliavain.

      Pirkko

      14:19
      Mistä tiedän, että reitittimeni/modeemini on tietoturvallinen?
      • Telia

        14:21
        Voit varmistaa reitittimen tai modeemin tietoturvan tarkistamalla päivitykset, käyttämällä vahvoja salasanoja, suojaamalla langaton verkko asianmukaisesti (kuten käyttämällä WPA3-suojausta), vaihtamalla oletusverkkonimen (SSID) ja varmistamalla, että palomuuri on päällä. On myös hyvä tarkistaa ja päivittää laitteen asetukset säännöllisesti.

      Marlen

      14:20
      Minulle on tapahtunut jo useita kertoja, että kun olen Skypessä - niin tulee sellaisia kohtia, että ääni häviää ja mulla pitäisi olla nyt kaikkein nopein talon netti..?
      • Telia

        14:22
        Äänen häviäminen Skypessä voi johtua monista tekijöistä, ja vaikka sinulla on nopea internetyhteys, on olemassa muita seikkoja, jotka voivat vaikuttaa Skype-puheluiden laatuun. Tässä muutamia vinkkejä, joilla voit yrittää parantaa tilannetta: Tarkista internetyhteyden nopeus: Vaikka sinulla on nopea internetyhteys, on aina hyvä tarkistaa, että se toimii odotetulla nopeudella. Voit tehdä nopeustestin monilla verkkosivustoilla, kuten Speedtest.net. Sulje taustasovellukset: Varmista, että taustasovellukset, jotka käyttävät internetiä, eivät vaikuta Skype-puheluun. Sulje tarpeettomat sovellukset ja tarkista, parantaako se tilannetta. Päivitä Skype: Varmista, että käytät Skype-sovelluksen uusinta versiota. Päivitykset voivat sisältää parannuksia suorituskykyyn ja vakauden lisäämiseen. Käytä kiinteää yhteyttä: Jos mahdollista, käytä kiinteää (Ethernet) yhteyttä langattoman sijaan. Langaton yhteys voi olla alttiimpi häiriöille, jotka voivat vaikuttaa äänenlaatuun. Varmista, ettei ole muita verkkoliikenteen kuormittajia: Jos kotiverkossasi on muita laitteita, jotka käyttävät paljon kaistanleveyttä (esim. suuria tiedostoja lataavat laitteet), se voi vaikuttaa Skype-puheluiden suorituskykyyn. Kokeile toista laitetta: Jos ongelma jatkuu, kokeile Skypeä toisella laitteella nähdäksesi, onko ongelma laitteistoon tai internetiin liittyvä. Jos nämä vinkit eivät auta, voi olla hyödyllistä ottaa yhteyttä Skypen tukeen saadaksesi lisäapua ja mahdollisia lisäohjeita ongelman ratkaisemiseksi.

      E

      14:21
      Mistä tietää, että reititin vanhentunut? Onko 5 v kategorisesti se raja?
      • Telia

        14:21
        Jos uusia päivityksiä ei ole tullut tarjolle viimeisen vuoden aikana, on reititin vanhentunut.

      Jorma H

      14:21
      Tarviiko uusin Anroid erillisen virustorjuntaohjelman, vai maksanko turhasta?
      • Telia

        14:23
        Yleensä Android-käyttöjärjestelmän uusimmat versiot, kuten myös monet valmistajien mukauttamat käyttöjärjestelmät, sisältävät sisäänrakennetun tietoturvapalvelun, joka tarjoaa perustason suojaa haittaohjelmia vastaan. Jotkut käyttäjät voivat silti harkita erillisen virustorjuntaohjelman käyttöä lisäkerroksena turvallisuudelle. Tällaiset ohjelmat voivat tarjota lisäominaisuuksia, kuten varkauksien estämistä, tietoturvakäyttäytymisen seurantaa ja muita lisäturvatoimintoja.

      tapsaite

      14:22
      Minulle on joskus myyty/vuokrattu Telia tv-box. Onko tällä mitään tekemistä tietoturvan kanssa? Käytän kuitenkin edelleen Apple TV:tä.
      • Telia

        14:26
        Vaikka kyseessä on kaksi eri laitetta, niin myös tämä Telia digiboksi on tarkoitettu toimimaan yhdessä Telian tv-palveluiden kanssa. Sinulla on ilmeisemmin käytössä älytTV, missä on myös riskiä tietuturvan kannalta, johtuen erilaisista sovelluksista. Huomaa, että molempien laitteiden tietoturva on tärkeää.

      PLH

      14:22
      puhelimen 5G -liittymä toimii aika harvoin vaikka on haksahtanut ottamaan sen :(
      • Telia

        14:23
        Oletko vielä ollut asiakaspalveluumme yhteydessä esimerkiksi chatin kautta Minun Teliassa? Sitä kautta voidaan selvittää yhteysongelmaasi tarkemmin.

      mää

      14:23
      saako mobilivarmenteen puhelimeen ilman älyä
      • Telia

        14:24
        Mobiilivarmenne toimii useimmilla nykyisillä puhelimilla, joissa on vuoden 2016 alun jälkeen hankittu tai uusittu SIM-kortti. Puhelimen ei tarvitse olla älypuhelin.

      E

      14:24
      Onko suositusta, miten usein salasana pitäisi vaihtaa - milloin viimeistään?
      • Telia

        14:25
        Vaihda salasanasi säännöllisesti ja viimeistään siinä vaiheessa, kun järjestelmä/sovellus siitä muistuttaa. Kuitenkin, jos epäilet tietoturvariskiä tai olet saanut tiedon mahdollisesta tietovuodosta, on suositeltavaa vaihtaa salasana välittömästi.

      Sarppa

      14:25
      Onko turvallista käyttää mobiilivarmenteen tunnuslukua myös OP-mobiilissa?
      • OP

        14:25
        Hei, ja kiitos hyvästä kysymyksestä. Lähtökohtaisesti ylipäätään eri palveluissa ei ole tietoturvan kannalta järkevää käyttää samoja salasanoja, koska silloin yhden salasanan joutuessa vääriin käsiin on mahdollista, että myös muiden palveluiden tilisi vaarantuvat. Eli on suositeltavaa käyttää eri salasanoja eri palveluissa.

      Pekka

      14:25
      Jos puhelimen nollaa asetuksista, voiko sen vielä palauttaa
      • Telia

        14:27
        Kyse on ilmeisesti uuden tilatun laitteen palauttamisesta. Voit siis avata saamasi paketin, tutustua sen sisältöön ja tarkastaa laitteen ominaisuudet ja toimivuuden. Jos et haluakaan pitää laitetta, voi sen palauttaa. Jos laite on otettu käyttöön, siihen on laitettu SIM-kortti, ei sitä voi enää palauttaa.

      Jata

      14:26
      Pitääkö reitin päivittää vai riittääkö virran katkaisu
      • Telia

        14:27
        Reitittimen päivittäminen on tärkeä tietoturvakäytäntö, joka auttaa suojaamaan verkkoasi mahdollisia haavoittuvuuksia vastaan. Päivitykset voivat sisältää turvaparannuksia ja muita korjauksia, jotka auttavat pitämään verkkosi turvallisena. Reitittimen päivityksen tekeminen vaatii yleensä seuraavat vaiheet: Kirjaudu reitittimen hallintaliittymään: Yleensä tämä tapahtuu verkkoselaimella ja kirjoittamalla reitittimen IP-osoite selaimen osoiteriville. Kirjaudu sisään käyttäjätunnuksella ja salasanalla, jotka liittyvät reitittimeesi. Etsi päivitysvaihtoehto: Päivitysvaihtoehto voi olla nimeltään "Firmware Update", "Software Update", "Router Upgrade" tai vastaava. Se sijaitsee yleensä jossain reitittimen asetuksissa. Suorita päivitys: Noudata näytöllä näkyviä ohjeita päivityksen suorittamiseksi. Tämä voi vaatia, että lataat päivitystiedoston reitittimellesi ja käynnistät päivityksen. Joskus virran katkaisu ja reitittimen uudelleenkäynnistäminen voivat auttaa tiettyihin ongelmiin, mutta tämä ei korvaa varsinaista ohjelmistopäivitystä. Suosittelen tarkistamaan reitittimen käyttöoppaasta tai valmistajan verkkosivuilta tarkat ohjeet päivitysten tekemiseksi. Säännöllinen päivitysten tarkistaminen ja suorittaminen on hyvä tapa pitää verkkosi turvassa.

      Pakkanen

      14:26
      miten muutan salasanaa ja pin koodia kännykkään?
      • Telia

        14:27
        Vaihda salasana ja PIN-koodi puhelimesi asetuksista, yleensä kohdasta "Turvallisuus" tai vastaava, ja seuraa näytöllä näkyviä ohjeita.

      Make

      14:27
      Mikä on kuitumuunnin?
      • Telia

        14:30
        Kuitumuunnin, kutsutaan usein myös optiseksi muuntajaksi, se on laite, joka muuntaa valon signaaleja kuituoptisessa viestintäjärjestelmässä. Kuitumuunnin toimii usein liitäntäpisteenä eri tyyppisten kuitukaapeleiden välillä tai mahdollistaa valosignaalin muuntamisen eri aallonpituuksille. Kuitumuuntimet mahdollistavat erilaisten kuitukaapeleiden ja laitteiden yhteensopivuuden. Kuitumuuntimet voivat myös sisältää muita ominaisuuksia, kuten signaalin vahvistamisen tai jakamisen useisiin liitäntöihin.

      Helsky

      14:28
      Voiko tämän katsoa myöhemmin, saako käyttää esim Digikerhossa?
      • Telia

        14:29
        Tallenne tulee katsottavaksi huomenna, ja kyllä, sen voi katsoa myös Digikerhossa.

      Tille ja hän

      14:29
      Mobiilireititin alkoi syksyllä pätkimään. Teiltä vastattiin, että asian eteen työskennellään, onko jo valmista?
      • Telia

        14:30
        Suosittelen tässä tapauksessaa olemaan uudelleen yhteydessä asiakaspalveluun, jotta tiedetään mistä tarkalleen ottaen on kysymys.

      Käpy

      14:30
      Onko linux mielestänne turvallisempi kuin muut käyttikset?
      • Telia

        14:30
        Linux tunnetaan yleisesti turvalliseksi käyttöjärjestelmäksi monista syistä, kuten avoimen lähdekoodin luonteestaan ja vähäisemmistä haittaohjelmista. Turvallisuus riippuu myös käyttäjän toimintatavoista ja asetusten noudattamisesta. Kaikki käyttöjärjestelmät voivat olla alttiita turvallisuusriskeille.

      Eeppo

      14:30
      miten tarkistan kuunteleeko joku puhelintani?
      • Telia

        14:32
        Puhelimen kuuntelun tarkistaminen voi olla haastavaa, ja usein se vaatii erityisiä tietoturva- ja vakoiluohjelmien tarkistustyökaluja. Käytä tietoturvaohjelmistoa: Asenna ja käytä luotettavaa tietoturvaohjelmistoa puhelimessasi, jos sellainen on saatavilla. Se voi auttaa havaitsemaan ja poistamaan mahdollisia uhkia. Jos epäilet puhelimesi kuuntelemista, on suositeltavaa ottaa yhteyttä tietoturva-asiantuntijaan saadaksesi tarkempaa apua ja analyysiä tilanteestasi.

      Ukko

      14:30
      Pitääkö reititin ZTE MC888 sammuttaa aika-ajoin, jos niin miten se tehdään?
      • Telia

        14:33
        Yleensä reitittimen sammuttamisen tarve riippuu käyttötilanteesta ja henkilökohtaisista mieltymyksistä. Jotkut käyttäjät pitävät reitittimensä jatkuvasti päällä, kun taas toiset säännöllisesti sammuttavat sen esimerkiksi yöksi sähkön säästämiseksi tai tietoturvasyistä. Jos haluat sammuttaa sen, löytyy fyysinen virtapainike yleensä laitteen takaa tai pohjasta.

      Satu

      14:31
      Miten reitittimen voi päivittää
      • Telia

        14:32
        Voit päivittää reitittimen menemällä reitittimeen hallintaliittymään selaimella, kirjautumalla sisään, etsimällä "Firmware" tai "Software Update" -osion ja noudattamalla ohjeita päivityksen suorittamiseksi. Useimmat reitittimet muistuttavat säännöllisesti päivityksistä.

      jape

      14:33
      miten vaihdan op mobiilin tunnusluvun turvallisemmaksi
      • OP

        14:34
        Moikka! Voit vaihtaa OP Tunnukseen liitetyn salasanasi kirjauduttuasi Verkkopalveluusi, kohdasta: Oma nimen alta valikosta Tunnusten hallinta > Käyttäjätunnus ja salasana > Vaihda salasana Mobiiliavaimesi voit taas vaihtaa seuraavasti: Kirjauduttuasi OP-Mobiiliin > Muut > Asetukset > Tunnistautuminen > Vaihda PIN

      epätietoinen

      14:33
      Onko mobiilireititin turvallisempi?
      • Telia

        14:34
        Jos tarkoitat kiinteää reititintä toisena vaihtoehtona, niin molemmat ovat turvallisia käyttää. Turvallisuuteen vaikuttavat tekijät voivat vaihdella laitteiden valmistajien, mallien ja asetusten mukaan. On tärkeää huomata, että turvallisuus ei riipu pelkästään reitittimestä. Käyttäjän on myös noudatettava turvallisia käytäntöjä, kuten vahvojen salasanojen käyttöä, laitteiston päivittämistä säännöllisesti ja varmistettava, että langattomat verkot ovat asianmukaisesti suojattuja. Kaikki reitittimet ovat alttiita tietoturvaongelmille, joten on tärkeää valita luotettava valmistaja ja pitää laitteet ajan tasalla turvapäivityksillä.

      Hatuton

      14:33
      Onko verkon turvallisuus sama kuin reitittimen turvallisuus?
      • Telia

        14:34
        Ei aivan. Verkon turvallisuus ja reitittimen turvallisuus liittyvät osittain toisiinsa, mutta ovat erillisiä. Reititin on yksi verkon turvallisuuden elementti, mutta muitakin turvallisuustoimenpiteitä, kuten vahvat salasanat ja tietoturvaohjelmisto, tarvitaan turvallisuuden varmistamiseksi.

      Susipari

      14:33
      Meillä on Telialta vuosi sitten ostettu reititin. Onko sen salasana vaihdettava ja miten se vaihdetaan?
      • Telia

        14:38
        Suosittelemme salasanan vaihtamista. Se miten vaihto tapahtuu riippu paljon reitittimen merkistä ja mallista. Yleensä se onnistuu kirjautumalla reitittimen hallintaliittymään kirjoittamalla selaimeen IP-osoite. Niitä ovat esimerkiksi "192.168.1.1" tai "192.168.0.1". ja syötä nykyinen käyttäjätunnus ja salasana. Etsi salasana-asetukset. Ne saattavat olla nimellä "Security", "Wireless Settings", "Administration" tai vastaava. Vaihda salasana syöttämällä nykyinen salasana ja sen jälkeen kirjoita uusi salasana kahteen kertaan vahvistaaksesi sen. Muista tallentaa muutokset.

      Polo66

      14:34
      Miten saan selville onko reitittimen softa päivitettävä ?
      • Telia

        14:36
        Reitittimen ohjelmiston päivittämisen tarpeen selvittäminen riippuu käytetystä reitittimestä. Yleisesti ottaen voit käyttää seuraavia vaiheita tarkistaaksesi, onko reitittimesi ohjelmisto päivitetty: Kirjaudu reitittimen hallintaliittymään, Etsi ohjelmistopäivityksen kohta ja Tarkista ohjelmistoversio ja mahdollisesti päivitä ohjelmisto. On tärkeää pitää reitittimen ohjelmisto ajan tasalla, koska päivitykset voivat sisältää tietoturvaparannuksia ja muita korjauksia.

      Rasse

      14:36
      Mitä pitää tehdä jos on telian oma reititin että olisi turvallinen käyttää.
      • Telia

        14:40
        Turvallisen käytön takaamiseksi Telian oman reitittimen osalta, voit seurata näitä yleisiä turvallisuuskäytäntöjä: Vaihda oletussalasana, Päivitä ohjelmisto (ohjelmistoversio on ajantasalla). Käytä salattua Wi-Fi-yhteyttä ja Aktivoi Wi-Fi-verkossasi WPA2- tai WPA3-salaus. Vältä WEP-salausta, koska se on vanhentunut ja haavoittuvampi. Huolellinen reitittimen hallinta ja säännöllinen tarkistaminen voivat auttaa parantamaan verkkojen turvallisuutta. On myös hyvä pitää mielessä, että tietoturvaohjeet saattavat vaihdella reitittimen mallista ja valmistajasta riippuen, joten kannattaa tarkistaa Telian tarjoama Asiakastuen sivusto tai ottaa yhteyttä heidän tukeensa saadaksesi tarkempia ohjeita.

      Kake

      14:37
      Kuinka monta vuotta vanha reititin on liian vanha tietoturvan kannalta?
      • Telia

        14:38
        Reitittimen ikä ei ole ainoa tekijä tietoturvan kannalta, mutta usein suositellaan harkitsemaan päivitystä noin 5-7 vuoden välein. Siinä vaiheessa, kun reititin ei enää saa päivityksiä, se kannattaa viimeistään vaihtaa.

      mummi

      14:38
      onko kasvotunnistus turvallinen?
      • Telia

        14:39
        Kasvontunnistus voi olla turvallinen tapa tunnistautua, kuten muutkin biometriset tunnistautumistavat, mutta sen tehokkuus voi vaihdella eri järjestelmien välillä.

      Santtu

      14:39
      Op Visakortilla kun maksaa ulkomaisia nettiostoksia, esim eBay, silloin antaa Visakortin kaikki tiedot. Ne ikään kuin jäävät sitten tiedoksi myyjälle. Mikä on väärinkäytön mahdollisuus (myöhemmin) tuossa tilanteessa
      • OP

        14:52
        Verkkomaksamisessa kannattaa aina suosia tunnettuja toimijoita ja varmistaa, että sivusto on kyseisen palveluntarjoajan aito sivusto niin pystyy minimoimaan väärinkäytöksen todennäköisyyttä.

      urpojen urpo

      14:39
      iPhone kovasti tyrkyttää ios 17:ää. Nyt puhelimessa ios 16, johon tullut kyllä vielä päivityksiä. En haluaisi vaihtaa 17:ään, mutta onko "pakko"?
      • Telia

        14:41
        Uudesta iOS 17 käyttöjärjestelmästä on tullut jo usampi uusi versio, jota suosittelen lataamaan. Pakkohan se ei ole, mutta näin varmistat myös muiden sovellusten toimivuuden.

      Helena

      14:40
      Tarvitseeko IPhone tietoturvaohjelmaa?
      • Telia

        14:41
        Yleensä iPhone-käyttäjät eivät tarvitse erillistä tietoturvaohjelmaa, koska iOS-käyttöjärjestelmä on suunniteltu turvalliseksi. Laite ja sovellukset tulee kuitenkin aina pitää päivitettyinä suojatakseen tietoturvaa.

      Minaristi

      14:40
      Jos routteri tulee telialta liittymän mukana, hoituuko turva-asiat telian puolesta
      • Telia

        14:43
        Kun saat reitittimen Telian liittymän mukana, Telia vastaa yleensä perusturvatoimista, kuten reitittimen salasanoista ja liitännästä tietoturvaan. Varsinaista Tietoturvapalvelua ei ole mukana, jos sitä ei ole erikseen mukaan tilattu. Suosittelen olemaan yhteydessä Telian Asiakaspalveluun, niin sen voit tilata tarvittaessa vielä laitteillesi kokonaisvaltaisesti kattavan tietoturvan.

      Mummeli

      14:42
      Miten kaksivaiheinen tunnistaminen asetetaan sovelluksiin, esimm sähköpostiin? Jos se on puhelimen sisään rakennettu, miten siirretään uuteen puhelimeen?
      • Telia

        14:42
        Kaksivaiheisen tunnistamisen asetukset voivat hieman vaihdella eri palveluntarjoajien välillä. On aina suositeltavaa tarkistaa tarkat ohjeet kunkin palvelun verkkosivuilta tai asiakastuesta.

      Pekka

      14:43
      Kun kirjautuu OP-pankkiin ja siirtuu vakuutus tai joillekin muille OP:n sivuilla, voi käydä niin että yksi uloskirjautuminen ei riitä vaan voi jäädä edelleen sivulle, josta pääsee kiinni tilitietoihin
      • OP

        14:44
        Tällaisessa tilanteessa suosittelen varmistamaan, että tietokoneesi, verkkoselaimesi sekä tietoturvasi on ajan tasalla. Tällaisen ongelman jatkuessa suosittelen sinua olemaan yhteydessä esimerkiksi pankin asiakaspalveluun, missä ongelmaasi voidaan selvitellä tarkemmin.

      Käpy

      14:43
      Mikä puhelin Huawei, Samsung, etc. on turvallisin merkki? Minulla on aika vanha puhelin, mutta toimii ok toistaiseksi.
      • Telia

        14:44
        Tärkeintä on että tietoturva on puhelimessa kunnossa. Ja että sillä käyttää turvallisia sovelluksia ja palveluita.

      TK

      14:44
      Oletko Timo ollut aiemmin ARK:ssa
      • Telia

        14:44
        Kyllä vain, Timo on ollut ARK:ssa! :)

      Kupru

      14:44
      Onko reititin Technicolor TG799 Xtream n. viisi vuotta vanha ajan tasalla. Päivityksiä en muista.
      • Telia

        14:46
        Suosittelen päivittämään laitteen ajantasalle. Vanhempi laite kun on kyseessä, niin päivityksien saatavuudessa voi tulla jossain vaiheessa haastetta. Muutoinkin suosittelemme uusimpia reitittimiä käyttöön, niin tekniikka ja tietoturva pysyy ajantasalla.

      hannastiina

      14:44
      Mistä tiedän milloin sovelluksia pitää päivittää ?
      • Telia

        14:46
        Voit tarkistaa päivitystarpeen App Storen (iPhone) tai Google Playn (Android) kautta ja siirtymällä kohtaan "Päivitykset" tai vastaava. Voit myös ottaa käyttöön automaattiset päivitykset puhelimesi asetuksista varmistaaksesi, että sovellukset päivittyvät automaattisesti.

      epätietoinen

      14:45
      mikä on puhelimen vanhentumisaika, eli että päivityksiä ei enää ole saatavilla?
      • Telia

        14:45
        Se riippuu paljon laitevalmistajasta. Jotkut valmistajat tarjoavat päivityksiä pariksi vuodeksi, jotkut pidemmäksi ajaksi.

      pappa

      14:45
      Mikä on op puh numero johon soitetaan jos huomaa tilin tyhjentyneen
      • OP

        14:47
        Jos sinulla on palveluihisi liittyvä väärinkäytösepäily, olethan pikimmiten yhteydessä OP Sulkupalveluun. OP Sulkupalvelu on avoinna ympäri vuorokauden numerossa 0100 0555 (mpm/pvm) ja ulkomailta soitettaessa +358 100 0555 .

      Rauno-pappa 73 v

      14:46
      Riittääkö tietokoneeseen/puhelimeen ilmainen tietoturvaohjelma (esim. McAfee) vai pitääkö hankkia maksullinen tietoturvapaketti (esim. F-secure?
      • Telia

        14:46
        Ilmainen tietoturvaohjelma voi tarjota perustason suojaa tietokoneellesi tai puhelimellesi, mutta maksullisissa tietoturvapaketeissa on yleensä useampia ominaisuuksia ja parempaa turvallisuutta. Päätös siitä, tarvitsetko maksullisen vai ilmaisen tietoturvaohjelman, riippuu käyttötarpeistasi, tietoturvatason tarpeestasi ja budjetistasi.

      MarMai

      14:46
      onko puhelimessa hyvä olla identtiteettisuoja ohjelma?
      • Telia

        14:48
        Identiteettisuojaohjelmat voivat tarjota lisäkerroksen suojaa henkilökohtaisille tietosi verkossa. Nämä ohjelmat voivat seurata ja varoittaa sinua mahdollisista identiteettivarkauksista, kuten luottokorttitietojen väärinkäytöstä, ja auttaa estämään haittaohjelmien pääsyn laitteeseesi. Vaikka identiteettisuojaohjelmat voivat olla hyödyllisiä, niiden tehokkuus voi vaihdella, ja monet tietoturva-asiantuntijat korostavat myös perusturvallisuuskäytäntöjen merkitystä. Jos harkitset identiteettisuojaohjelman käyttöä, tee tutkimusta ja valitse luotettava palveluntarjoaja. Lisäksi ole tietoinen siitä, että monet puhelinten käyttöjärjestelmät, tarjoavat jo sisäänrakennettuja tietoturvaominaisuuksia, kuten suojaa haittaohjelmilta ja mahdollisuuden seurata laitteesi sijaintia.

      Jukka M

      14:47
      Monilla on varmaan vielä varapuhelimina esim. Nokia C5 3g puhelimia. Toimivatko ne vielä vuonna 2024 kun 3g verkko puretaan Suomessa?
      • Telia

        14:47
        Kyseiset 3G-puhelimet toimivat myös 2G-verkossa, ja sitä ei olla purkamassa. Eli kyllä toimii.

      kaaleppi

      14:47
      Miten pankki ilmoittaa jos se huomaa huijauksen
      • OP

        14:48
        Lähtökohtaisesti pankista soitetaan tilanteissa, joissa on huijausepäily, jotta asia saadaan selviteltyä mahdollisimman nopeasti.

      epätietoinen

      14:48
      miten turvaan salasanani mihin tallennan ne
      • Telia

        14:49
        Voit hyödyntää erilaisia salasananhallintaohjelmia, jotka auttavat suojaamaan ja säilyttämään salasanasi turvallisessa paikassa.

      Pekka

      14:48
      Mitkä luvat kannattaa poistaa. Kun poistaa lupia, niin tulee ilmoitus että sovellus tai jokin toinen sovellus saattaa lakata toimimasta. Misi ei sanota suoraan mikä lopettaa mikä toimii, jos ottaa tietyn sovelluksen esim mikrofonin tms luvan
      • Telia

        14:49
        Sovellusten lupa-asetukset voivat sisältää erilaisia toiminnallisuuksia, kuten pääsyn kameraan, mikrofoniin, sijaintiin ja muihin laitteen ominaisuuksiin. Kun poistat luvan, se voi vaikuttaa sovelluksen toimintaan, ja saat ilmoituksen, että jotkin ominaisuudet saattavat lakata toimimasta. Tässä muutamia esimerkkejä: Mikrofoni: Jos poistat mikrofonin luvan, sovellus ei enää voi käyttää puhelimen mikrofonia. Tämä voi estää äänitallennuksen tai puheentunnistuksen toiminnan. Kamera: Kameran luvan poistaminen estää sovellusta käyttämästä puhelimen kameraa. Tämä voi vaikuttaa valokuvaamiseen tai videopuheluihin. Sijainti: Jos poistat sijainnin luvan, sovellus ei voi käyttää puhelimen sijaintitietoja. Tämä voi vaikuttaa paikkatietoihin perustuviin palveluihin, kuten karttoihin tai sääsovelluksiin. Yhteystiedot: Yhteystietojen luvan poistaminen voi estää sovellusta käyttämästä puhelimen yhteystietoja, mikä voi vaikuttaa esimerkiksi yhteystietojen jakamiseen tai synkronointiin. Laitetunnisteet: Jos poistat laitetunnisteiden luvan, sovellus ei voi käyttää yksilöivää laitetunnistetta. Tämä voi vaikuttaa esimerkiksi mainosten kohdentamiseen. Ennen kuin poistat luvan, harkitse tarkoin, miksi sovellus pyytää kyseistä lupaa. Joissakin tapauksissa sovelluksen tärkeät toiminnot voivat olla riippuvaisia tietyistä luvista.

      Asiakas

      14:48
      Kuinka usein järjestelmäpäivityksiä pitäisi tulla? Jos edellinen on vuodelta 2021, onko liian vanha päivitys ja mistä tietää, ettei päivityksiä enää tule?
      • Telia

        14:51
        Tämä on kiinni sovelluskehittäjästä ja varmasti myös laitevalmistajasta. Suosittelen tarkistamaan puhelimen valmistajan ilmoitukset tai tukisivuston. Valmistajat ilmoittavat yleensä, kun puhelimelle ei enää tarjota päivityksiä.

      Piniini

      14:49
      Onko turvallisempaa käyttää verkko- vai mobiilipankkia?
      • OP

        14:51
        Molemmat palvelut ovat turvallisia käyttää, kun muistat ladata sovelluksen suoraan laitteesi sovelluskaupasta, sekä siirtyä verkkopankkiin kirjoittamalla verkkopankin osoite selaimesi osoiteriville. Palvelun käytön turvallisuus riippuu lähtökohtaisesti käyttämäsi laitteen tietoturvasta sekä ympäristöstä, jossa näitä käytät.

      uhri

      14:49
      Mistä sen pankin luotettavan sivun tunnistaa kun on kymmeniä linkkejä valittavana
      • OP

        14:52
        Siirrythän aina verkkopankkiisi kirjoittamalla selaimen osoiteriville itse verkkopankkisi osoitteen, etkä mitään linkkiä pitkin. Ethän myöskään käytä hakukoneita verkkopankkiisi siirtymiseen. Voit varmistua olevasi turvallisella pankin sivulla selaimesi osoiterivillä näkyvästä lukon kuvasta.

      epätietoinen

      14:50
      Mikä on puhelimen vanhentumisaika, että päivityksiä ei enää tule?😊
      • Telia

        14:51
        Tämä riippuu pitkälti valmistajasta, mutta useimmiten puhelimien päivitystuki vaihtelee 2-5 vuoden tuntumassa.

      Mummu

      14:50
      Miten salasana laitetaan puhelimeen?
      • Telia

        14:52
        Riippuu puhelimen käyttöjärjestelmästä. Hyvin suuntaa-antavat ohjeet esim. Android Asetukset -Turvallisuus/lukitus ja turvallisuus/Näytön lukitus tai Turvallisuus ja lukitseminen /Salasana/Aseta uusi salasana ja vahvista muutokset.

      Vertsu

      14:52
      onko vanhan puhelimen tyhjennys maksuton palvelu?
      • Telia

        14:52
        Jos tyhjennys tehdään jossain liikkeessä, saattavat he periä siitä jonkin palvelumaksun.

      Jemis

      14:52
      Modeemini on hankittu Telialta, kun taloyhtiöömme tuli Teliasoneran taloverkko. Mistä tiedän ovatko laitteen päivitykset ajan tasalla?
      • Telia

        14:54
        Telian kautta tulee modeemiisi ajantasalla olevat tietoturvapäivitykset, jos vain laite on ajantasalla muutoin. voit ottaaa yhteyttä Telian Asiakaspalveluun, jos laitteesi on vanhempi (4v ->)

      Minski

      14:53
      Pitääkö/voiko itse tehdä jotain jotta Telian reititin on turvallinen?
      • Telia

        14:53
        Kannattaa huolehtia että uusimmat päivitykset on asennettu. Se on tärkein asia.

      Epätietoinen

      14:53
      Miten estää asiattomat huijaussoitot?
      • Telia

        14:54
        Välttämättä aivan kaikkia huijaussoittoja ei pysty etukäteen estämään, mutta epätoivotut puhelinnumerot kannattaa estää puhelimen soittoasetuksista.

      Mummo

      14:54
      Onko niin, että OP:n vanhoilla käyttötileillä ei ole oletusarvoisesti mitään nostorajoitusta? Itse havahduin asiaan, kun katsoin ohjelman, jossa kerrottiin, miten pariskunnan tileiltä oli nostettu yli 40.000 euroa. Joku käyttörajoitus olisi estänyt noin suuren summan menettämisen.
      • OP

        14:56
        Käyttötilillä ei lähtökohtaisesti ole nostorajoituksia, jos näitä ei olla tiliä avattaessa, tai myöhemmässä vaiheessa asetettu. Pankilla on velvollisuus kuitenkin valvoa asiakkaidensa tavanomaisesta poikkeavaa rahaliikennettä, jolloin vastaavanlaiset tilanteet useimmiten saadaan kiinni.

      jalo

      14:54
      riittääkö telialle maksettu turva ?🤑security
      • Telia

        14:54
        Telia Turvapaketti on kattava turvapalvelu ja riittää oikein hyvin peruskäyttäjälle.

      annuli

      14:54
      Haittaako, jos olen sähköpostiini koko ajan kirjautuneena? Salasana kyllä on pitkä ja vahva :) ehkä siksi jää kirjautumatta ulos...
      • Telia

        14:57
        Jos yhteytesi on muuten suojattu niin se ei välttämättä haittaa. Toki kannattaa silloin tällöin ainakin kirjautua ulos kaikista avoimista sovelluksista ja tyhjentää tietokoneen selain ja välimuisti. Näin vältyt myös koneen hidastelulta.

      haisuli

      14:54
      voiko pin koodin vaihtaa
      • Telia

        14:57
        Kyllä, puhelimen PIN-koodin voi yleensä vaihtaa helposti. Ohjeet voivat vaihdella hieman eri puhelimen malleissa ja käyttöjärjestelmissä. Suosittelen katsomaan puhelimen käyttöoppaasta löytyykö sieltä vinkkejä PIN-koodin vaihtamiseen.

      Anne

      14:56
      Mitä mobiilivarmenne maksaa ja kuinka kauan sitä voi käyttää?

      Ritva

      14:57
      Sormenjälki ja kasvotunnistus: kun rovet kolkkaa niin nehän pääsee sormenjäljellä tai kasvotunnistuksella helposti vaikka mihin, mutta kun ne kolkkaa ne eivät saa salasanaa tietoonsa. Mikä tähän ratkaisu?
      • Telia

        15:01
        Suosittelisin monikerrosta tunnistusta eli esim. PIN-koodi /salasana ja kasvontunnistus/sormenjälki. Vaihda salasana säännöllisesti ja käytä vahvaa salasanaa. Voit aktivoida lisäsuojatoimintoja, esim. Smart Lock (Android). Seuraa myös laitteesi turvapäivityksiä.

      Vikkan

      14:57
      Minulla oli ongelmia katsoa Yle Areenaa android-puhelimella. Tietoturvani on F-Securen Total. Eräs taksikuski vinkkasi, että pitää kokeilla laittaa VPN pois päältä niin Areena näkyy. Näin toimin, ja nyt näkyy. Pitää vaan muistaa kytkeä se takaisin päälle kun lopettaa katsomisen.
      • Telia

        14:58
        Näin kannattaa ehdottomasti tehdä, jos se helpottaa palvelun käyttämistä.

      Käpy

      14:58
      Olen havainnut että puhelin täytyy joskus sammuttaa ihan kokonaan, jotta appsit toimivat. Silloin syötän PUKin ym uudelleen. Eli pitääkö puhelin ihan kokonaan sammuttaa aina silloin tällöin?
      • Telia

        15:00
        Kyllä, puhelimesta kannattaa käyttää virrat pois aina säännöllisesti. Puhelin saattaa joskus "nukahtaa" verkkoon, kun sen sammuttaa, puhelin ottaa uudelleen yhteyden verkkoon ja puhelin toimii paremmin.

      Erä

      14:58
      Missä omaehtoisen luottokiellon voi tehdä?
      • OP

        14:59
        Omaehtoista luottokieltoa voit hakea Suomen Asiakastieto Oy:ltä

      Heidi

      14:59
      Lämmin kiitos hyvästä tietopaketista!

      Ippa

      14:59
      Asialliset ja opettavaiset esitykset tärkeää tietoa täynnä, kiitos Timo ja Marjo

      epätietoinen

      14:59
      Onko mobiilireititin ja reititin sama asia?
      • Telia

        07:59
        On olemassa kiintäen verkon reitittimiä ja mobiiliverkon reitittimiä. Eli niitä on erilaisia, hieman eri tekniikoille tarkoitettuja.

      sh

      14:59
      Kiitos, kattava ja selkeä webinaari

      Epätietoinen

      14:59
      Kiitokset sympaattisille esiintyjille hyvästä webinaarista.

      Kallu

      14:59
      Kiitos !

      Jukka

      14:59
      Kiitos, Telia ja OP!

      Katri

      14:59
      Kiitos hyvästä webinaarista!

      Kari

      15:00
      Kiitos hyvästä webinaarista

      Sanni

      15:00
      Kiitos.

      Inkku

      15:00
      Miten pankkiin saa pikimmiten yhteyttä, jos on viikonloppu tai yö?
      • OP

        15:01
        Pankeilla on päivystävät sulkupalvelut, jos sinulla on esimerkiksi palveluihisi liittyvä väärinkäytösepäily. OP Sulkupalvelu on avoinna ympäri vuorokauden numerossa 0100 0555 (mpm/pvm) ja ulkomailta soitettaessa +358 100 0555 .

      Peetu

      15:00
      Mistä voin vaihtaa PIN-koodin? En yrityksistäni huolimatta ole löytänyt sitä kohtaa asetuksista.
      • Telia

        15:04
        PIN-koodin vaihto riippuu puhelimen mallista, mutta yleensä se onnistuu matkapuhelimen turva-asetuksista. Esim. samsungissa se onnistuu kohdasta Asetukset - Biometriset tiedot ja suojaus - Muut suojausasetukset - Määritä SIM-k. lukitus.

      Tintu

      15:01
      Kiitos hyvistä neuvoista

      Ville

      15:01
      Päivittääkö Telia automaattisesti verkon kautta ne reitittimet, jotka Telia on asiakkaalle toimittanut. Entä ilmoittaako Telia asiakkaalle, koska ko. laite olisi tietoturvasyistä vaihdettava uuteen?
      • Telia

        15:03
        Molempiin vastaukset kyllä! Pidämme asiakkaista huolta. Jos olet epävarma reitittimesi tilasta tai tietoturvapäivityksistä, suosittelen ottamaan suoraan yhteyttä Telian asiakaspalveluun. He voivat antaa sinulle tarkempaa tietoa ja tarvittaessa ohjeita päivityksiin tai mahdolliseen laitteen vaihtoon liittyen.

      Sikke R

      15:02
      Kiitos selkeistä ohjeista! Harmi, että ainakin itselläni Telian huihausaiheen käsittely pätki pahasti? OP:n onneksi toimi, niinkuin muukin.

      Repo

      15:03
      Miten tilinumeron voi lähettää toiselle turvallisesti?
      • OP

        15:03
        Pelkän tilinumeron avulla ei lähtökohtaisesti ole mahdollista tehdä väärinkäytöstä, joten tilinumeron voit lähettää huoletta esim. viestillä.

      Ukko

      15:03
      Mitä mieltä ootte salasanojen hallintaohjelmasta
      • Telia

        15:06
        Salasanojen hallintaohjelmat voivat olla erittäin hyödyllisiä työkaluja tietoturvan parantamisessa. Etuina on se, että voidaan luoda vahvoja, satunnaisia salasanoja. Niitä on helppo hallita ja automaattinen täyttö huolehtii "oikeinkirjoituksesta". Hallintaohjelmat ovat tehokkaita tietoturvan parantamisessa, kunhan huolehdit pääsalasanasi vahvuudesta ja turvallisuudesta.

      pappa

      15:04
      reitittimeeni ei saa enää päivityksiä! olisiko ostettava uusi?
      • Telia

        15:05
        Suosittelemme vaihtamaan reitittimen kun uusia päivityksiä ei ole enää tarjolla.

      pappa

      15:06
      Voiko luottaa pankkiin, pankkihenkilöhän voi helposti huijata rahat tililtä, kun näkee kaikki tiedot
      • OP

        15:09
        Pankkitoimihenkilöt saavat tarkastella asiakastietoja ainoastaan asiakkaan sen hetkisen asian hoitoon vaaditavassa määrin, eikä yhtään enempää. Lisäksi kaikki pankkitoimihenkilöiden tekemät toimet esimerkiksi asiakkaiden asiastiedoissa tallentuvat pankin omaan järjestelmään, joten vääryyksiä tehdessään näistä jää erittäin helposti sekä nopeasti kiinni ja kaikki nämä väärät teot on jäljitettävissä.

      Virpi

      15:06
      pitääkö 6 vuotta sitten hankittu taloyhtiön Telian reititin jotenkin päivittää vai voinko luottaa että se on turvallinen käyttää edelleen ilman jotain päivityksiä??
      • Telia

        15:08
        Päivitykset tulevat verkosta automaattisesti, mutta jos reititin on yli 5 vuotta vanha tai uusia päivityksiä ei ole tullut tarjolle viimeisen vuoden aikana, kannattaa laite vaihtaa kokonaan uuteen.

      Seppo

      15:07
      Mistä löydän Telian kaapelilaajakasitan tarvitsemat asetukset, kodin reititintä ja palomuuria varten?
      • Telia

        15:10
        Kun kaapelilaajakaista tulee Telian kautta, niin myös asetukset tulevat siihen automaattisesti. Löydät tarvittaessa laitekohtaisia ohjeista meidän Asiakastuen sivuilta.

      Raili

      15:09
      Jos ostan uuden reitittimen (entinen on yli 6 v vanha ja Elisalta ostettu), ja ostan sen Telialts, toimiiko se sellaisenaan eli ettei tarvi tehdä mitään, esim. asetuksia vaihtaa?
      • Telia

        15:11
        Pääsääntöisesti kaikki menee automaattisesti, eikä mitään erityistä tarvitse tehdä. Riippuu myös paljon siitä millainen yhteys sinulla on käytössä ja millaisia asetuksia haluat uuden reitittimen sisältävän.

      AV

      15:10
      PUK koodin saa puhelimitse? Kuinkas turvallista se on....

      Torbjörn

      15:10
      Onko tarpeen asentaa turvata mokkula lisäsuojausta kun olen asentanut suojan puhelimeen ja tietokoneseen ?
      • Telia

        15:12
        Mokkulan lisäsuojan tarve riippuu useista tekijöistä, kuten käyttämästäsi laitteesta, käyttöympäristöstäsi ja henkilökohtaisista tietoturvatottumuksistasi. Jos käytät mokkulaa avoimissa ja jaetuissa verkoissa, kuten julkisissa Wi-Fi-verkoissa, lisäsuojatoimet voivat olla hyödyllisiä. Ne voivat auttaa suojaamaan tietojasi mahdollisilta hyökkäyksiltä.Jos olet tottunut käyttämään tietoturvaohjelmia puhelimessa ja tietokoneessa, samaa käytäntöä voi olla hyvä noudattaa myös mokkulan suhteen. Se auttaa pitämään kaikki laitteesi suojattuina. Varmista, että mokkulan ohjelmisto on ajan tasalla ja että mahdolliset tietoturva-aukot on paikattu. Yleisesti ottaen lisäsuojatoimet, kuten tietoturvaohjelmat, voivat tarjota ylimääräistä turvaa verkkoliikenteellesi. Ne voivat havaita ja estää haittaohjelmia sekä tarjota muita tietoturvaominaisuuksia.

      Esko

      15:10
      Miksi puhelimeni ilmoittaa että lähetetty tekstiviesti on lähetetty OP.n numerosta
      • OP

        15:11
        Suosittelemme selvittelemään tätä ensisijaisesti laitteesi myyneen tahon asiakaspalvelussa, missä laitteesi tunnetaan tarkemmin.

      MarkkuH

      15:11
      Tärkeintä lienee oman sähköpostin salasana, koska siihen palvelut lähettävät unohtuneen tilalle väliaikaisen salasanan, jonka avulla pääsee palveluun muuttamaan salasanan taas omaksi. Eli sähköpostin salasanaan kannattaa panostaa!
      • Telia

        15:11
        Kyllä, hyvä huomio!

      Piki

      15:11
      Jos automaattiset päivitykset päällä,voinko luottaa että sovellukset päivittävät?
      • Telia

        15:12
        Voit luottaa, jos sovellusten automaattinen päivitys on päällä, niin silloin homma hoituu automaattisesti.

      Hämis

      15:12
      Missä yhteydessä tarvitsen Mobiilivarmenninta
      • Telia

        15:14
        Mobiilivarmennin voi olla käytössä maksutapahtumissa, verkkopankin kirjautumisessa tai muiden verkkopalvelujen turvallisessa käytössä. Voit myös käyttää sitä esim. sähköisiin allekirjoituksiin ja asiakirjojen turvalliseen allekirjoittamiseen.

      Mamma

      15:13
      Päivittääkö Telia automaattisesti modeemin ? Taloyhtiössämme nettiyhteyden tarjosi ennen dna josta modeemi on hankittu. Nyt sen tarjoaa telia ja sama modeemi kävi
      • Telia

        15:16
        Telia päivittää verkon kautta modeemin ohjelmstopäivitykset, mutta kannattaa huomioida myös laitteen ikä ettei laite ole yli 5v. vanha

      Pekka

      15:14
      Voinko rajata itse mihin palveluun mobiilivarmenteella voi kirjautua
      • Telia

        15:15
        Useimmissa palveluissa on vaihtoehtoisia tunnistautumistapoja. Niistä voit valita mitä haluat käyttää. Mobiilivarmenne on harvoin ainoa kirjautumistapa.

      Mamma

      15:15
      Päivittääkö Telia modeemin automaattisesti?
      • Telia

        08:14
        Kyllä, Telialta ostetut reitittimet ja modeemit päivitetään automaattisesti. Tosin jos kyseessä on todella vanha laite, ei päivityksiä välttämättä enää ole saatavilla.

      oona

      15:16
      entä jos unohtaa mobiilivarmenteen salasanan?

      Käpy

      15:17
      Voiko SIM kortti vanhentua ja mistä sen huomaa?
      • Telia

        15:19
        Sim-kortti voi vanhentua. Yleensä n.10v. vanhat sim-kortit alkavat olemaan tiensä päässä ja esim. ei löydy verkkoa, netti ei toimi, puheluissa on yhdistämisongelmaa. Suosittelen silloin päivittämään sim-kortin kirjautumalla Minun Telia-sivustolle ja itsepalveluna tilaamalla sim-kortin liittymälleen.

      Asiakas

      15:18
      Voiko mobiilivarmennetta käyttää myös tietokoneella vai pelkästään puhelimella?
      • Telia

        15:19
        Mobiilivarmenteella tunnistautuessa hyväksyminen tapahtuu aina puhelimella. Mobiilivarmenne-palvelu itsessään on käytössä myös tietokoneen kautta tunnistautuessa.

      samu

      15:19
      missä voi mobiilivarmennetta käyttää?
      • Telia

        15:21
        Sitä voi käyttää kun tunnistaudut eri palveluihin, esim. telia.fi -sivuille, OmaVeroon, OmaKantaan, Traficomille jne.

      Harri

      15:19
      Jos on liian vanha SIM-kortti mobiilivarmennetta ajatellen, niin ilmeisesti pitäisi hankkia uusi Sim-kortti.
      • Telia

        15:24
        Kaikissa SIM-korteissa ei ole (vanhemmissa) mahdollisuutta mobiilivarmenteeseen. Silloin SIM-kortti pitää vaihtaa ja aktivoida varmenne uudelle kortille. Otathan yhteyden Asiakaspalveluumme tai Minun Telia- sivuston kautta voit tilata uuden kortin. Jokaisessa uudessa SIM-kortissa on otettu mobiilivarmenne mahdollisuus.

      MK

      15:20
      Somessa, esim. Facebook tulee jatkuvasti esille "kaapattuja" tilejä. Mikä näiden takana on eli mitä pitää tehdä "väärin", että sinun tilisi saadaan kaapattua? Inhottavaa! Ja miten toimia sen jälkeen, jos näin käy? Kurjaa, ettei tiedä miten varautua.
      • Telia

        08:34
        Näissä tapauksissa kirjautumistiedot ovat päätyneet väärälle henkilölle jonkin kalastelulinkin kautta. Tilin omistaja on klikannut linkkiä jota ei saisi, ja näin hän on antanut selaintietonsa huijarille, joka on saanut tilin hallintaansa.

      Pirkko

      15:21
      Jos on ostanut reitittimen operaattorilta, voiko luottaa että se on tietoturvallinen?
      • Telia

        15:22
        Jos reititin on yli 5 vuotta vanha tai uusia päivityksiä ei ole tullut tarjolle viimeisen vuoden aikana, kannattaa laite vaihtaa kokonaan uuteen. Yleisesti ottaen päivitykset tulevat automaattisesti operaattorilta kunhan kyseessä ei ole tuo aiemmin mainittu yli 5 vuotta vanha reititin.

      mää

      15:22
      saako mobilivarmenteen puhelimeen ilman älyä, jos puhelin hukku miten käy?
      • Telia

        15:23
        Kyllä saa. Ja jos puhelin hukkuu, voi mobiilivarmenteen rekisteröidä aina uudelleen.

      ewa

      15:23
      Voiko puhelimen sieppaaja tunnistautua mobiilivarmenteella
      • Telia

        15:24
        Mobiilivarmenne vaatii vahvistusvaiheessa nelinumeroisen PIN-koodin. Jos tuo koodi ei ole varkaan tiedossa niin silloin tunnistautuminen ei onnistu.

      jaka

      15:24
      Mikä riski on mobiilivarmenteella, jos puhelin katoaa tai varastetaan.
      • Telia

        15:27
        Mobiilivarmenteen takana on itse-asettama -pin-koodi, eli silloin ei pääse esim. niihin palveluihin kiinni, minne kirjautumalla esim. tarvitaan pankkitunnistusta tai kyseistä mobiilivarmennetta. Jos puhelin katoaa tai varastetaan niin ensimmäisenä soitto jostakin lähellä olevasta puhelimesta asiakaspalveluumme, mistä voimme liittymän sulkea tilapäisesti.

      eevaa

      15:25
      mikä on reititin?
      • Telia

        15:26
        Reititin on laite, joka ohjaa tietoliikennettä verkossa tietokoneiden, älypuhelimien ja muiden verkkolaitteiden, välillä. Reititin mahdollistaa useiden laitteiden liittämisen samaan verkkoon ja tarjoaa niille yhteisen tavan kommunikoida internetin kanssa.

      Marlee

      15:26
      Onko turvallista käyttää vanhaa puhelintaan netin selaamiseen jos siinä ei enää ole sim-korttia eikä ole siis varsinaisessa puhelinkäytössä.
      • Telia

        15:28
        Jos puhelimen järjestelmäpäivitys on kunnossa, riittää että pysyt ns. turvallisilla ja luotettavilla sivustoilla.

      Male

      15:27
      Hankin Telialta reitittimen noin vuosi sitten ja minulle sanottiin, että minun ei tarvitse vaihtaa mitään ja Telia huolehtii päivityksen, pitääköhän tämä paikkansa
      • Telia

        15:31
        Hyvä, että sinulla on uusi reititin käytössäsi. Usein isoimmat ohjelmistopäivitykset laitetaan yöaikaan laitteille, joten kannattaa huomioida se, että jos sinulla on laite kiinni yön ajan, niin päivitys saattaa jäädä myöhempään vaihteeseen. Näihin myös laitetaan kyllä päiväsaikaan, mutta silloin yhteys katkeaa. Voit varmistella meidän Asiakastuen sivustolta laitteen ohjeista, mitä ohjelmistopäivityksestä siellä mainitaan.

      matu

      15:30
      jos esim. sähköpostiin kirjautumisessa on hyväksynyt, että salasana tulee automaattisesti ja sitten pääsee kirjautumaan. Onko tämä turvallista?
      • Telia

        15:31
        Automaattinen kirjautuminen helpottaa ja nopeuttaa käyttöä. Kannattaa kuitenkin huolehtia että vaihdat salasanan vahvaksi riittävän usein. Jos koneella on useampia käyttäjiä, silloin automaattista täyttöä ei kannata pitää päällä.

      Make

      15:31
      Olen lukenut, että jos reititin on kaapelimodeemissa, niin se päivittyy itsestään. Onko niin?
      • Telia

        15:33
        Kyllä, useimmat kaapelimodeemit ja reitittimet voivat päivittää ohjelmistonsa automaattisesti, kun uusia päivityksiä on saatavilla. Päivitykset voivat tapahtua taustalla ilman, että käyttäjän tarvitsee tehdä mitään erityistä. Joskus päivitykset voidaan ottaa käyttöön automaattisesti, kun modeemi käynnistetään uudelleen tai tietyin aikavälein.

      Pekka

      15:33
      Jos NAT päällä onko samalla etähallinta pois
      • Telia

        15:34
        NAT ja etähallinta ovat kaksi erillistä verkkotekniikkaa, mutta niiden suhde voi vaihdella reitittimen asetusten mukaan. Yleensä NAT toimii suojausmekanismina, kun taas etähallinta mahdollistaa laitteen hallinnan etänä. Käyttämäsi reititinmalli ja valmistaja voivat vaikuttaa siihen, kuinka nämä toiminnot ovat keskenään liitettyjä.

      TiinaT

      15:34
      Reitittimeni hoitaa päivityksen automaattisesti, mutta se tapahtuu yöllä, jolloin olen laittanut virrat pois laitteesta. Koska en tiedä, milloin päivitys tapahtuu, pitääkö laite pitää päällä yötäpäivää?
      • Telia

        15:34
        Ei ole välttämätöntä pitää reititintäsi päällä yötäpäivää sen varmistamiseksi, että päivitykset asennetaan. Useimmissa tapauksissa reititin tallentaa päivityksen ja asentaa sen seuraavan kerran, kun se käynnistetään uudelleen. Jos reitittisi päivittää itsensä automaattisesti ja päivitys vaatii uudelleenkäynnistyksen, se todennäköisesti tekee tämän automaattisesti. Voit jatkaa normaalia käyttöäsi ja sallia reitittimen sammua yöllä, kun et käytä sitä. Tärkeintä on, että antaisit reitittimen käynnistyä uudelleen silloin tällöin, jotta päivitykset voivat ottaa vaikutuksen.

      Antsa

      15:34
      Mistä löy6tää reitittimen hallintasivun?
      • Telia

        15:35
        Reitittimen hallintaliittymään löydät kirjoittamalla selaimeen IP-osoite. Niitä ovat esimerkiksi "192.168.1.1" tai "192.168.0.1".

      IH

      15:35
      Taloyhtiössämme on Telian verkko. Isännöitsijän mukaan riittää, että laitan pc:stä johdon suoraan seinään ilman modeemia. Myöskään Telian ohjeissa ei puhuttu mitään modeemista. Onko tämä ok?
      • Telia

        15:40
        Vaikka et käyttäisi erillistä modeemia, on suositeltavaa pitää päällä tietokoneesi oma palomuuri. Useimmat käyttöjärjestelmät sisältävät sisäänrakennetun palomuurin, ja sen käyttäminen auttaa suojaamaan tietokonettasi verkkohyökkäyksiltä. Lisäksi varmista, että käyttöjärjestelmäsi ja tietoturvaohjelmasi ovat ajan tasalla. Päivitykset sisältävät usein tärkeitä turvaparannuksia. Varmista, että käytät salattuja yhteyksiä aina kun mahdollista. Esimerkiksi verkkopankkisivustot ja muut herkät sivustot tulisi käyttää HTTPS-salauksen kanssa. Huomioithan vielä, että kannattaa käyttää haittaohjelmien torjuntaohjelmaa ja pidä se ajan tasalla.

      Jukka

      15:37
      Mitä pitää sisällään "resettaus" ( re-setting ) reitittimessä? Miksi se pitää suorittaa, mikä sen "settauksen" laittaa joskus pois?
      • Telia

        15:38
        Se ottaa ns. "solmukohdat" pois reitittimestä. Jos yhteydessä on jotain vialla, auttaa reitittimen resetointi tällaisissa tilanteissa.

      Sinikka

      15:40
      Reitittimeni on vanha, todella vanha enkä tiedä milloin sille on tullut päivitys. Vai onko lainkaan tullut. Tarvitsen reititintä todella vähän ja pidän sitä useimmiten pois päältä. Kun laitan reitittimen taas päälle, näkyykö se jossain datahuijarilla "Nyt tuli uusi laite verkkoon, käy kimppuun". Pääsääntöisesti käytän kännykkää ja sen datayhteyttä, jossa tietoturva kunnossa.
      • Telia

        15:41
        Jos reititin on yli viisi vuotta vanha, on se todennäköisesti jo vanhentunut. Sen päälle laittaminen ei kuitenkaan näy "datahuijareilla". Jos päivitykset eivät ole kunnossa, ei silloin kannata käyttää esim. tunnistautumista vaativia palveluita.

      Akit

      15:40
      Onko reitin aina langaton?
      • Telia

        15:41
        Uusimmissa reitittimissä se on ominaisuus. Eli vastaus on kyllä, nykyään.

      Väsy

      15:41
      Miksi langaton yhteys reitittimen kautta pätkii 3-4 x tunnissa. Kyseessä taloyhtionetti
      • Telia

        15:44
        Ensisijaisesti kannattaa resetoida (ei uudelleenkäynnistää) reititin. Sen jälkeen huomioithan, että langaton signaali voi häiriintyä esim. muiden langattomien verkkojen, sähkömagneettisten laitteiden tai seinien ja esteiden takia. Ylikuormitetut Wi-Fi-taajuudet voivat aiheuttaa häiriöitä. Varmista, että käytät vähemmän ruuhkaisaa Wi-Fi-taajuutta (esim., 5 GHz). Reitittimen sijainti voi vaikuttaa merkittävästi langattoman yhteyden laatuun. Sijoita reititin keskeiseen paikkaan ja vältä esteitä. Tarkista, onko reitittimelle saatavilla ohjelmistopäivityksiä, ja varmista, että se on ajan tasalla. Jos langaton verkko on suojattu salasanalla, varmista, että salasana on vahva. Jos verkko on avoin, harkitse sen suojaamista. Muiden langattomien verkkojen ja laitteiden läheisyys voi aiheuttaa häiriöitä. Käytä vähemmän ruuhkaista taajuutta tai harkitse kanavan vaihtamista. Meidän Asiakastuen laitekohtaisissa ohjeissa on tarkempia kuvauksia laitteiden käyttöohjeisiin ja esim. kuvallisia ohjeita miten vaihtaa langattoman verkon kanava.

      marjis

      15:42
      Ostin uuden reitittimen 13.3.23 telialta. Tarvitseeko vielä tehdä päivityksiä, vaihtaa salasanaa jne,....?
      • Telia

        15:42
        Päivitykset tulevat automaattisesti, joten siitä sinun ei kannata huolehtia. Salasanan voit kuitenkin vaihtaa heti. Se on ihan suotavaa uudellekin reitittimelle.

      Sinikka

      15:43
      vanhenen päivä päivältä ja muisti alkaa tehdä tepposia! Millä ihmeen kikka kolmosella voin muistaa 3 kk välein vaihdettavia salasanoja? Kertokaa ihmeessä. Töissä niitä kirjoitettiin paperille ja säilytettiin työpöydällä. Eläkkeellä sukan varteenko? Tarttis käyttää sukkia...
      • Telia

        15:47
        Salasanojen muistaminen voi olla haastavaa, mutta jos ne unohtuvat, onnistuu uudelleen tilaaminen/muokkaaminen suht kätevästi. Jos ne eivät muistissa pysy niin sitten kannattaa jokin "kirjanpito" ehkä keksiä omaa elämää helpottamaan :)

      Dina

      15:45
      Reititin kaatui, ei lähtenyt toimimaan buuttaamalla. Sain avun helpistä, mutta tuo soitto maksaa aina maltaita. Missä vika että reititin (2 vuotta vanha) kaatuu tällä tavalla?
      • Telia

        15:49
        Jos laitteessa on vielä takuuta jäljellä, niin takuuhuoltoon, mutta kertomuksessa ei tiedetä onko syy nyt laitteessa vai verkossa. Verkon häiriötilanteet ratkaistaan Asiakaspalvelumme kautta tapahtuvalla ilmoituksella, mistä tehdään taas vikailmoitus tutkittavaksi Häiriöilmoitusten puolelle. Laitteen asetuksista vastataan Telia Helpin puolella.

      Viola

      15:47
      Tuleeko huomiseen jälkikatseluun myös kommenttisivusto? Siellä on hyviä kysymyksiä ja vastauksia. Niihin ei voi keskittyä yhtaikaa kuuntelemisen kanssa
      • Telia

        15:47
        Kyllä, myös kysymys/vastausosio on luettavissa myöhemmin.

      Jamppa

      15:48
      Haluaisin ehdottomasti kuulla vastauksen Mobiilivarmenteen pin-koodi numeoitten hetkellisestä näkymisestä niitä syötettäessä. Miksi näin!?
      • Telia

        15:49
        Se johtuu palvelun ominaisuudesta.

      Antsa

      15:49
      Minulla valokuituyhteys Telialta. En ole koskaan saanut ilmoitusta päivityksistä. Miksi?
      • Telia

        15:52
        Jotkin päivitykset voivat asentua automaattisesti ilman erillistä ilmoitusta. Tämä voi olla yleinen käytäntö tietoturva- ja ohjelmistopäivityksissä. Tarkista, että reitittimesi tai päätelaitteesi asetukset sallivat ilmoitusten vastaanottamisen päivityksistä. Saatat löytää nämä asetukset reitittimen hallintaliittymästä. Tarkista Telian verkkosivuilta, jos siellä on tietoa päivityksistä tai ilmoituskanavista. Saatat löytää tietoa siitä, miten voit saada ilmoituksia tulevista päivityksistä. Voit myös ottaa suoraan yhteyttä Telian asiakaspalveluun ja kysyä asiasta. Voimme tarkistaa tilanteesi ja annamme tarvittavat ohjeet.

      Kallu

      15:50
      Onko puhelimessa oleva oma "Laitteen Suojaus" oltava käytössä, vaikka käytössä on jo ostettu tietoturvaohjelma.
      • Telia

        15:50
        Puhelimen oman "Laitteen Suojaus" voi olla useita eri ominaisuuksia, kuten sormenjälkitunnistus, kasvontunnistus, PIN-koodi tai salasanasuojaus, jotka suojaavat puhelinta fyysiseltä käytöltä ja varkaudelta. Tämä suojauskerros on erillinen käsite kuin tietoturvaohjelmat, joita voit asentaa puhelimeesi.

      Pekka

      15:51
      Jos vanhan laitteen nollaa asetuksista ja panee keräyslaatikkoon, voiko joku ulkopuolinen sen saatuaan palauttaa tietoni ja käyttää niitä
      • Telia

        15:51
        Jos laitteen tyhjää laitteen asetuksista, ei sen sisltöön silloin enää pääse käsiksi.

      epäilyttävä soitto

      15:51
      Joskus tulee puhelu vieraasta numerosta, mistä ei kuulu mitään, vain jotain epämääräistä meteliä. Onko huijari ja saako se jotakin hyötyä, kun puheluun on vastattu?
      • Moderator

        15:53
        Tällainen puhelu voi olla vahinko- tai joissain tapauksissa myös huijaussoitto. Häiritsevien soittojen puhelinnumero kannattaa estää puhelimen soittoasetuksista.

      Repo

      15:52
      Miten TV:n tietoturva tehdään?
      • Telia

        15:56
        Televisioihin ei yleensä asenneta samanlaista tietoturvaohjelmistoa kuin tietokoneisiin tai älypuhelimiin. Televisiot ovat yleensä suljettuja järjestelmiä, jotka eivät ole alttiita samoille haittaohjelmille kuin tietokoneet. Kuitenkin, jos televisiosi on älytelevisio ja liitetty internetiin kannattaa varmistaa että päivitykset ovat ajan tasalla ja että automaattiset päivitykset ovat sallittu. Älä myöskään asenna epäilyttäviä sovelluksia. Jos televisiosi on osa älykotijärjestelmää, harkitse laajempaa verkkoturvaohjelmistoa, joka voi suojata kaikkia älykkäitä laitteita kotiverkossasi.

      Pekka

      15:53
      Kun reitittimen tietoja konfiguroi, pitääkö sen olla pois internetverkosta tietoturvasyistä
      • Telia

        15:54
        Yleensä reitittimen tietojen konfigurointi ei edellytä sen irrottamista internetverkosta tietoturvasyistä. Reitittimen konfigurointi on yleensä mahdollista tehdä verkon ollessa käytössä, ja monet nykyaikaiset reitittimet tarjoavat hallintaliittymän, joka voidaan käyttää selaimen kautta. Jos olet epävarma, voit aina tarkistaa reitittimen käyttöoppaan tai valmistajan verkkosivut saadaksesi ohjeita tietoturvan parantamiseksi ja reitittimen oikeanlaiseen konfigurointiin.

      rtol

      15:53
      huijauspuhelu tuli vielä lokakuun alun jälkeen, miten mahdollista.
      • Moderator

        15:57
        Uusi valtakunnallinen suodatusmenetelmä vähentää huomattavasti, mutta ei kuitenkaan aivan kaikkia huijaussoittoja.

      Nettimuori

      15:54
      Tulostimeni on langaton. Pitääkö sille tehdä jotain, että olisi turvallinen, vai riittääkö, että reititin on turvallinen?
      • Telia

        15:58
        Langattoman tulostimen turvallisuus on tärkeää, ja on hyvä ottaa muutamia toimenpiteitä sen suojaamiseksi. Vaikka reitittimen turvallisuus on tärkeä tekijä, langattoman tulostimen erillinen suojaaminen voi lisätä tietoturvaa. Tässä muutamia vinkkejä: Salasanan Käyttö: Aseta vahva salasana tulostimelle. Langattoman Verkon Salaus: Varmista, että tulostin käyttää turvallista langatonta verkkosalausta (WPA2 tai WPA3). Tämä estää ei-toivottuja henkilöitä pääsemästä tulostimeen langattoman verkon kautta. Langattoman Tietoliikenteen Salaus: Varmista, että tulostimesi tukee ja käyttää salattua tiedonsiirtoa (esim., HTTPS), kun asioit sen kanssa verkon kautta. Päivitä Tulostimen Ohjelmisto: Tarkista säännöllisesti tulostimesi valmistajan verkkosivustolta päivitykset ja asenna ne tarvittaessa. Päivitykset voivat sisältää tietoturvakorjauksia. Tulostimen Sammutus: Jos et käytä tulostinta säännöllisesti, voit sammuttaa sen turvallisuuden lisäämiseksi. Näin estät mahdolliset hyökkäykset, kun tulostinta ei tarvita.

      mj

      15:56
      minulla näkyy läppäin alaosassa oikealla musta suorakaiteen muotoinen laatikko jossa vieraskielistä tekstiä. miten poistan laatikon
      • Telia

        15:58
        Suosittelen ottamaan yhteyttä Helppiin, he auttavat teknisissä pulmissa ja voivat tarvittaessa ottaa etäyhteyden koneellesi tai tulla jopa paikan päälle auttamaan. Helpin löydät täältä https://www.telia.fi/helppi/ .

      Kipa

      15:57
      Miten ikäihmiset voivat vahvemmin suojautua?
      • Moderator

        16:00
        Pidä laitteesi ja älypuhelimesi sekä sen sovellukset päivitettyinä ja aktivoi 2-vaiheinen tunnistautuminen, jos mahdollista. Ole myös varovainen epäilyttävissä verkkolinkkeissä.

      Anne

      16:00
      Mitkä asetukset puhelimessa tulisi olla päällä, jotta ei klikkaisi vahingossa maksullisen palveluun johtavaa linkkiä?
      • Telia

        16:07
        Puhelimen liittymään voit ottaa maksuttomia lisäpalveluista, mitkä estävät maksullisten palveluiden käytön. Se toki voi blokata tärkeisiin hyötynumeroihin soittamisen. Estoja voi tilata liittymälle soittamalla Asiakaspalveluumme tai kirjautumalla Minun Telia -sivustolle. Puhelimessa itsessään voi myös estoja löytyä ja niihin kannattaa tutustua laitteen asetusten kautta, tai käyttöohjetta lukemalla. Maksullinen puhelinpalvelu Telia Helppi voi antaa myös vinkkejä tähän.

      ALE

      16:01
      Taloverkon osuus turvallisuudessa?
      • Telia

        16:05
        Taloyhtiön tulisi käyttää laadukkaita reitittimiä ja palomuureja, jotta vältyttäisiin ulkopuolisilta hyökkäyksiltä ja epätoivotulta liikenteeltä. Palomuurin tärkeyttä ei voi korostaa silloin jos ja kun asukkailla ei ole reitittimiä käytössä.

      Moku

      16:01
      Onko äänihaku turvallinen?
      • Telia

        16:03
        Äänihaku on yleisesti ottaen turvallinen käytäntö. Luonnollisesti kannattaa olla aina varovainen antaessasi arkaluonteisia tietoja äänikäskyillä.

      Pekka

      16:05
      Onko HUAWEI E5186-22a jo tietoturvamielessä vanhentunut
      • Telia

        16:05
        Kyllä, kyseinen malli on jo vanhentunut.

      AP kysyy

      16:06
      Onko Telialla nyt viesteihin vastaajana tekoäly vai robotti kun usein on hassua tekstiä? !!!
      • Telia

        16:07
        Tällä kertaa on ihmiset paikalla. Viestejä tuli kuitenkin hurja määrä ja vastaamisvauhti oli niin kova että sormet eivät pysyneet perässä. Siksi hassuakin tekstiä varmasti mahtuu mukaan :)

      aautu

      16:07
      Jos selaimessä https// tunnus niin oletko aina turvallisella sivulla?
      • Telia

        16:13
        Selaimessa näkyvä "https://" osoittaa, että olet yhdistetty sivulle, joka käyttää turvallista ja salattua yhteyttä. Se ei kuitenkaan tarkoita että kaikki olisi automaattisesti turvallista. Joissakin nykyaikaisissa selaimissa, turvallisilla sivustoilla on osoiterivillä turvallisuusmerkkejä, kuten lukon kuvake tai "Turvallinen" -teksti. Tämä on hyvä merkki turvallisesta sivustosta.

      Mummo

      16:08
      Jos haluan vaihtaaTelialta tulleen Technicolor TG799VAC -reitittimen uudempaan (tietoturvallisempaan), niin joudunko itse maksamaan uuden reitittimen? Jos en aihda, ilmoittaako Telia, jos päivitykset tuohn vanhaan loppuvat?
      • Telia

        16:12
        Hyvä päätös on vaihtaa kyseinen reititin uudempaan. Kyseinen laite on jo aika vanha. Riippuu tilanteestasi, eli onko minkälainen sopimus taloyhtiön kanssa. Suosittelen olemaan yhteydessä meidän Asiakaspalveluumme, mistä asiat selviää.

      IMEI

      16:08
      Kuinka on mahdollista vahvistaa siirrot tai maksu kun PIN-koodi on sidottu puhelimen tai muun mobiililaitteen tunnistustietoihin?
      • OP

        06:36
        OP Mobiilisovellus eikä siihen valittu salasana ole laitekohtainen vaan OP Mobiilin voi ladata halutessaan useampaan mobiililaitteeseen.

      Huijarien estäjä noviisi

      16:14
      Olisiko nykytekniikalla mahdollista pystyä, osata valmistaa sellaisia älylaitteita, että ne huomaisivat, ilmoittaisivat ja plokkaisivat kaiken maailman ei normaaleja ja ei turvallisia toimintoja, ettei me käyttäjät mennä tietämättämme niitä klikkailemaan?
      • Telia

        16:15
        Laitevalmistajat ja järjestelmäkehittäjät osaisivat varmasti vastata tähän kysymykseen, mutta toivottavasti tällainen tai edes tämän suuntainen olisi tulevaisuudessa mahdollista. Se helpottaisi elämää huomattavasti.

      Turvallisesti verkossa-webinaarissa 20.11.2023 klo 16-17 syvennyimme kokeneiden turvallisuusasiantuntijoiden kanssa puhelimen ja reitittimen turvalliseen käyttöön sekä verkkohuijauksilta suojautumiseen. Webinaari toteutettiin yhteistyössä OP:n kanssa.



      Webinaarissa kävimme läpi mm:


         Millainen on turvallinen puhelin


         Miten luon turvallisen salasanan ja PIN-koodin. Miten toimin, kun puhelin kysyy PUK-koodia


         Mikä on Mobiilivarmenne ja miten otan sen käyttöön


         Mistä tiedän onko reitittimeni turvallinen ja päivitetty


         Miten tunnistan verkkohuijauksia ja toimin tilanteessa


       

      Webinaarin chat on sulkeutunut. Kiitos aktiivisuudestanne! Voit tarkastella webinaarin chattiä ja sen aikana tulleita kysymyksiä ja vastauksiamme.