Kysy ja kommentoi
Inke
13:49Pekka
13:49Marlen
13:49Ripatti
13:50Telia
13:51Säännölliset päivitykset ovat tärkeitä tietoturvan kannalta, mutta ne eivät yksinään riitä. Lisäksi on suositeltavaa käyttää luotettavaa virustorjuntaohjelmistoa, käyttää vahvoja salasanoja ja olla tietoinen haittaohjelmista sekä huijausyrityksistä verkossa.
Jones
13:51Telia
13:52Jos PIN-koodin syöttää kolme kertaa väärin, kysyy puhelin silloin PUK-koodia. Sen saat tarvittaessa Minun Teliasta itsepalveluna tai Asiakaspalvelusta.
Teikku
13:52OP
13:541. Maksunvälityspalveluita on nykyisin useita, jolloin verkko-ostoksia tehtäessä tulee olla tarkkana. Suosittelemme käyttämään tunnettuja maksunvälityspalveluita, jotta riskejä voidaan mahdollisuuksien mukaan välttää. 2. Tähän ei yleisellä tasolla ole mahdollista ottaa kantaa, suosittelemme, että olet yhteydessä palvelun tarjoajaan. 3. Tapahtumasta on tulossa jälkikäteen katsottavaksi tallenne, jossa näkyvät myös kysymykset.
Korte Tatiana
13:52Telia
13:58Hotmailissa on roskapostisuodatin, mutta tarvittaessa voit aktivoida tai säätää roskapostisuodattimen asetuksia Outlook.com -palvelun asetuksista.
t.k.h
13:53Telia
13:54Puheluiden katkeaminen voi johtua monista syistä. Yksi mahdollinen selitys voisi olla se, että kun etsit nimeä samalla kun puhelu on käynnissä, puhelin saattaa suorittaa taustaprosesseja, jotka vaikuttavat yhteyteen. Tämä voi aiheuttaa tilapäistä häiriötä tai jopa katkaisee puhelun. Voisit kokeilla muutamia asioita ratkaistaksesi ongelman. Ensinnäkin, varmista, että puhelimesi käyttöjärjestelmä ja sovellukset ovat päivitettyinä. Jos ongelma jatkuu, harkitse puhelimen uudelleenkäynnistämistä tai tarkista, onko laitteessasi käytössä virransäästötila, joka voisi vaikuttaa puheluiden suorituskykyyn. Jos nämä keinot eivät auta, saattaa olla hyvä ottaa yhteyttä puhelimen valmistajaan saadaksesi lisätukea ja selvittääksesi, onko kyseessä jokin laitteeseen liittyvä ongelma.
Risto
13:53Telia
13:54Mobiilivarmenne on tehokas ja turvallinen tapa tunnistautua palveluihin ilman perinteisiä salasanoja. Siirtyessäsi mobiilivarmenteeseen, et välttämättä tarvitse perinteisiä salasanoja, mutta tämä riippuu palveluntarjoajasta ja siitä, miten he integroivat mobiilivarmenteen käyttöön. Mobiilivarmenne perustuu vahvaan sähköiseen tunnistautumiseen, ja se voi lisätä turvallisuutta, kunhan puhelimesi on suojattu asianmukaisilla keinoilla, kuten tunnusluvulla tai sormenjäljellä. Tietoturva ei välttämättä tarkoita salasanojen täydellistä hylkäämistä, vaan pikemminkin monitekijäisen tunnistautumisen käyttöä.
mapi
13:54Telia
13:55Tällaiset puhelut, joissa soitetaan lyhyesti ja odotetaan sinun soittavan takaisin, voivat olla huijausyrityksiä. Tätä kutsutaan "call back" -huijaukseksi, jossa huijarit pyrkivät saamaan sinut soittamaan takaisin numeroon, joka voi olla kallis kansainvälinen numero. On suositeltavaa olla varovainen tällaisten puhelujen suhteen ja välttää soittamasta takaisin, ellei sinulla ole varmaa tietoa puhelun alkuperästä. Jos soitto on tärkeä, henkilö jättää yleensä viestin tai ottaa sinuun yhteyttä muulla tavalla. Jos kyseessä on toistuva ongelma ja nämä puhelut tulevat toistuvasti samasta numerosta, voit harkita kyseisen numeron estämistä puhelimessasi. Tämä estää heitä häiritsemästä sinua tulevaisuudessa.
suruna
13:55OP
13:55Näytät tulleen! Tervetuloa :)
mossi
13:56Telia
13:56Tarkista ensin, että laitteesi äänet eivät ole mykistys (mute) -tilassa. Tarkista videosoittimen oma äänisäätö, joka tulee esiin viemällä hiiri videon päälle (kaiuttimen kuva).
Helna
13:57Telia
13:58Webinaari-tallenne on tulossa katsottavaksi huomenna! :)
jape
13:57Telia
14:00Kaikki laitteet, jotka liittyvät verkkoon, kuten WLANiin, voivat altistua tietoturvariskeille. Etäohjattavien laitteiden kohdalla riskit voivat liittyä siihen, miten laite on suojattu etäohjaukselta, millaiset salaukset ja turvatoimet laitteessa ovat käytössä, sekä miten laitteen päivityksiä hallitaan. Minimoi riskit: Varmista päivitykset, käytä vahvaa salasanaa, harkitse tietoturvaohjelmiston käyttöä, käytä vahvaa salasanaa WLAN-verkkosi suojaukseen. Varmista, että käytössäsi on WPA3-suojaus (jos mahdollista) ja suosittele laitteen valmistajan turvallisuusohjeita ja suosituksia.
Marjuuni
13:58Telia
13:59Jos reititin on yli 5 vuotta vanha tai uusia päivityksiä ei ole tullut tarjolle viimeisen vuoden aikana, kannattaa laite vaihtaa kokonaan uuteen.
Tuulonen
13:59Telia
14:00Keksi vahva salasana käyttämällä eri merkkejä, pituutta ja satunnaisuutta. Vältä arvattavuutta ja käytä eri salasanoja eri tileillä. Muista hyödyntää myös 2-vaiheista tunnistautumista aina kun mahdollista!
Marjuuni
14:00Telia
14:02Avaa "Ohjauspaneeli" tietokoneellasi. Siirry kohtaan "Ohjelmat" tai "Ohjelmat ja toiminnot". Etsi PC Helpsoft tai vastaava ohjelma. Valitse ohjelma ja klikkaa "Poista" tai "Poista asennus".
Ripatti
14:01Telia
14:02Voit harkita ilmaisia perustasoisia tietoturvaohjelmistoja, mutta maksulliset vaihtoehdot tarjoavat usein lisäominaisuuksia. On kuitenkin tärkeää pitää puhelimen järjestelmät ja ohjelmistot päivitettyinä.
Vikkan
14:02Telia
14:04Android-televisiot voivat käyttää erilaisia sovelluksia ja ohjelmistoja, mukaan lukien tietoturvaohjelmistoja. Joissakin tapauksissa käyttöjärjestelmän versiosta ja televisiomallista riippuen voit asentaa tietoturvaohjelmiston suojataksesi laitettasi. Google Play -kaupassa on saatavilla useita tietoturvaohjelmistoja, jotka on suunniteltu erityisesti Android-laitteille, ja jotkut niistä saattavat olla yhteensopivia myös Android-televisioiden kanssa. Ennen kuin asennat minkäänlaisen ohjelmiston, on kuitenkin suositeltavaa tarkistaa televisiosi käyttöohjeista tai valmistajan verkkosivuilta, tukeeko kyseinen televisiomalli tietoturvaohjelmistoja, ja mitä sovelluksia se tukee. Vaikka et voisi asentaa tietoturvaohjelmistoa suoraan, voit silti noudattaa joitakin yleisiä tietoturvaperiaatteita, kuten pitää laitteesi käyttöjärjestelmän ja sovellukset päivitettyinä, välttää epäilyttäviä sovelluksia ja linkkejä, ja käyttää vahvoja salasanoja.
TIP
14:03OP
14:05Jokainen viesti hyväksytään näkyviin manuaalisesti ja koska kysymyksiä on tullut jo tähän mennessä valtava määrä, ei jokaista ole ehditty julkaisemaan. Keskitymme lähtökohtaisesti vastaamaan aiheeseen liittyviin kysymyksiin, jotta chat ei ruuhkaudu liioin.
JK
14:04Telia
14:07Reitittimen nimen vaihtaminen voi vaihdella hieman reititinmallin ja valmistajan mukaan, mutta yleensä tämä voidaan tehdä reitittimen hallintapanelin kautta. Avaa verkkoselain ja kirjoita selaimen osoitepalkkiin reitittimen IP-osoite. Yleensä se on muotoa http://192.168.1.1 tai vastaava. Kirjaudu sisään reitittimen hallintapaneeliin käyttäjänimellä ja salasanalla. Oletustiedot löytyvät usein reitittimen pohjassa olevasta tarrassa. Navigoi hallintapaneelissa kohtaan, joka liittyy langattomaan verkkoon tai Wi-Fi-asetuksiin. Etsi vaihtoehto, joka liittyy reitittimen nimen muuttamiseen. Syötä uusi nimi ja tallenna muutokset.
mossi
14:05Telia
14:05Lataa sivu uudelleen päivittämällä selainnäkymäsi (ympyränuoli Edge ja Google Chrome -selainten vasemmassa yläreunassa). Tämä johtuu tyypillisesti ongelmasta yhteysnopeudessasi. Voi olla, että kotikäytössä Internet-yhteytesi on kuormittunut muista sovelluksista. VPN-yhteydet ovat myös joissain tapauksissa konfiguroitu niin että hyvälaatuinen live-video on estetty. Voit vaihtaa VPN-yhteyden vaikkapa älypuhelimesi yhteyteen tällaisessa tapauksessa (puhelimesi asetusten kautta, oma hotspot / oma yhteyspiste / yhteyden jakaminen / wifi-hotspot).Telia
14:06Pääsitkö mukaan?
Tuulonen
14:06Telia
14:07Keksi vahva salasana käyttämällä eri merkkejä, pituutta ja satunnaisuutta. Vältä arvattavuutta ja käytä eri salasanoja eri tileillä. Muistathan myös käyttää aina 2-vaiheista tunnistautumista kun se on mahdollista.
Hannu
14:08Telia
14:09Puhelinliittymän tarjoama turvapalvelu voi tarjota tiettyä suojaa viruksia ja muita haittaohjelmia vastaan, mutta sen tehokkuus voi vaihdella palvelun tyypin ja tarjoajan mukaan. Telian tarjoama turvapalvelu voi sisältää erilaisia tietoturvaominaisuuksia, kuten virustorjunta, haittaohjelmien tunnistus ja estäminen. Suosittelen tarkistamaan tarkemmat tiedot Telian tarjoamasta turvapalvelusta, kuten mitä ominaisuuksia se sisältää ja millaisia uhkia se erityisesti torjuu. Yleensä tietoturvaohjelmat vaativat myös säännöllisiä päivityksiä, jotta ne pysyvät tehokkaina uusia uhkia vastaan. Vaikka puhelinliittymän turvapalvelu voi tarjota perustason suojaa, on silti suositeltavaa noudattaa muita yleisiä tietoturvakäytäntöjä, kuten pitää käyttöjärjestelmä ja sovellukset päivitettyinä, olla varovainen epäilyttävien linkkien ja tiedostojen suhteen sekä käyttää vahvoja salasanoja. Jos olet epävarma turvapalvelun tehokkuudesta tai tarvitset lisätietoja sen toiminnoista, voit ottaa yhteyttä Telian asiakaspalveluun saadaksesi tarkempaa tietoa ja tukea
Mani
14:09Telia
14:10VPN (eli Virtual Private Network) tarjoaa tietoturvaa ja suojaa henkilökohtaisia tietojasi. Lisäksi se estää kolmansia osapuolia seuraamasta verkkoaktiviteettejasi.
Pauliina
14:09Telia
14:10Kortinlukijaa voisi kysäistä esimerikiksi kirjastosta, onko heillä tällaista palvelua. Tai onko jokin kansalaisinfo, jossa olisi tällainen mahdollisuus.
TiinaT
14:10Telia
14:12On hieman epätavallista, että virustorjuntaohjelman tulisi olla pois päältä, jotta voit katsella verkkosisältöä, kuten Ylen ohjelmia. Yleensä virustorjuntaohjelmat eivät ole esteenä lailliselle verkkosisällölle, ja niiden pitäisi toimia taustalla suojaamassa tietokonettasi haittaohjelmilta. Yleensä virustorjuntaohjelma tulisi säilyttää päällä suojatakseen tietokonettasi verkon uhilta. Jos kohtaat erityisiä ongelmia tietyn verkkosivuston kanssa, kannattaa ensin tarkistaa, onko ongelma sivustossa vai virustorjuntaohjelmassa.
Paveli
14:11Telia
14:12Tämä on täysin uusi webinaari. Kiva että olet mukana!
mummo vaa
14:11Telia
14:12On tärkeää pitää puhelimen järjestelmät ja sovellukset ajan tasalla, ja huolehtia asianmukaisista päivityksistä säännöllisesti.
Markku
14:12Telia
14:13Kunhan reitittimen päivitykset ovat kunnossa, ja tiedossa että siihen tulee päivityksiä jatkossakin, ei ole syytä suurempaan huoleen.
tappura
14:12Telia
14:14Voit olla yhteydessä operaattorin asiakaspalveluun, missä teknisellä puolella voimme katsoa missä on lähin tukiasema ja miten siinä ovat solut suunnattu.
VR
14:13Telia
14:13Tarkista ensin, että laitteesi äänet eivät ole mykistys (mute) -tilassa. Tarkista videosoittimen oma äänisäätö, joka tulee esiin viemällä hiiri videon päälle (kaiuttimen kuva).
Sarppa
14:14Telia
14:18Pikaisesti katsottuna Vetelissä on tällä hetkellä häiriötä tosiaan mobiiliverkossa. Laitan tästä asiasta tietoa eteenpäin. Tarkemmin en osaa sanoa syytä, miksi häiriö on päällä. Voit myös olla yhteydessä meidän asiakaspalveluumme, mistä voidaan myös asiaa selvitellä. Hyvä kun nostit asian esille! Laitamme yhteydet takaisin kuntoon mahdollisimman pian!
Pekka
14:15OP
14:15Maakohtaisten rajoitusten asettaminen ei ikävä kyllä ainakaan tällä hetkellä ole teknisesti mahdollista.
Pekka
14:15Telia
14:18Admin-tunnus helpottaa asiakkaiden tukipalvelua ja hallinnointia, kun käytetään samoja tietoja kaikille asiakkaille. Kehotammekin asiakkaita vaihtamaan salasanan käyttöönton jälkeen.
Eino
14:15Telia
14:174G ja 5G -verkostomme kattavat jo suuren osan Suomesta, mutta yhä on myös katvealueita. Voit tarkistaa oman alueesi rakenteilla ja suunnitteilla olevat verkon parannustyöt kuuluvuuskartastamme: https://www.telia.fi/asiakastuki/kuuluvuuskartta
Pertsa
14:16OP
14:17Kiitoksia arvokkaasta palautteestasi!
Pirjo
14:17Telia
14:19Myös tuntemattomista numeroista voi tulla tärkeitä puheluja, mutta kyseessä voi olla myös huijaussoitto. Jos soitot häiritsevät, ja soittajan numero on näkyvissä, kannattaa se estää puhelimen asetuksista.
maurei
14:18Telia
14:20Webinaarissa ääni ja kuva toimii kyllä. Oletko tarkistanut sivuston alalaidassa olevat vinkit, jos ääni ei toimi? (Tarkista ensin, että laitteesi äänet eivät ole mykistys (mute) -tilassa. Tarkista videosoittimen oma äänisäätö, joka tulee esiin viemällä hiiri videon päälle (kaiuttimen kuva).)
Ae
14:19Telia
14:19Riippuu varmasti reitittimestä. Kannattaa olla yhteydessä asiakaspalveluumme, jotta asia voidaan varmistaa ja tarvittaessa lähettää sinulle uusi reititin.
Sirkka
14:19OP
14:21Kun olet kirjautunut verkkopalveluusi ensimmäisen kerran, sinun on ollut vaihdettava alkuperäinen, tunnusten mukana saamasi salasana. Koska omia tunnuksia sekä salasanoja ei saa lain mukaan kertoa kenellekään, on uusi salasana vain sinun tiedossasi ja näin turvallinen. Nelinumeroinen salasana pysyy mielessä helposti. Jos palvelu pyytää sinulta pidempää salasanaa, voi kyseessä tuolloin olla mobiiliavain.
Pirkko
14:19Telia
14:21Voit varmistaa reitittimen tai modeemin tietoturvan tarkistamalla päivitykset, käyttämällä vahvoja salasanoja, suojaamalla langaton verkko asianmukaisesti (kuten käyttämällä WPA3-suojausta), vaihtamalla oletusverkkonimen (SSID) ja varmistamalla, että palomuuri on päällä. On myös hyvä tarkistaa ja päivittää laitteen asetukset säännöllisesti.
Marlen
14:20Telia
14:22Äänen häviäminen Skypessä voi johtua monista tekijöistä, ja vaikka sinulla on nopea internetyhteys, on olemassa muita seikkoja, jotka voivat vaikuttaa Skype-puheluiden laatuun. Tässä muutamia vinkkejä, joilla voit yrittää parantaa tilannetta: Tarkista internetyhteyden nopeus: Vaikka sinulla on nopea internetyhteys, on aina hyvä tarkistaa, että se toimii odotetulla nopeudella. Voit tehdä nopeustestin monilla verkkosivustoilla, kuten Speedtest.net. Sulje taustasovellukset: Varmista, että taustasovellukset, jotka käyttävät internetiä, eivät vaikuta Skype-puheluun. Sulje tarpeettomat sovellukset ja tarkista, parantaako se tilannetta. Päivitä Skype: Varmista, että käytät Skype-sovelluksen uusinta versiota. Päivitykset voivat sisältää parannuksia suorituskykyyn ja vakauden lisäämiseen. Käytä kiinteää yhteyttä: Jos mahdollista, käytä kiinteää (Ethernet) yhteyttä langattoman sijaan. Langaton yhteys voi olla alttiimpi häiriöille, jotka voivat vaikuttaa äänenlaatuun. Varmista, ettei ole muita verkkoliikenteen kuormittajia: Jos kotiverkossasi on muita laitteita, jotka käyttävät paljon kaistanleveyttä (esim. suuria tiedostoja lataavat laitteet), se voi vaikuttaa Skype-puheluiden suorituskykyyn. Kokeile toista laitetta: Jos ongelma jatkuu, kokeile Skypeä toisella laitteella nähdäksesi, onko ongelma laitteistoon tai internetiin liittyvä. Jos nämä vinkit eivät auta, voi olla hyödyllistä ottaa yhteyttä Skypen tukeen saadaksesi lisäapua ja mahdollisia lisäohjeita ongelman ratkaisemiseksi.
E
14:21Telia
14:21Jos uusia päivityksiä ei ole tullut tarjolle viimeisen vuoden aikana, on reititin vanhentunut.
Jorma H
14:21Telia
14:23Yleensä Android-käyttöjärjestelmän uusimmat versiot, kuten myös monet valmistajien mukauttamat käyttöjärjestelmät, sisältävät sisäänrakennetun tietoturvapalvelun, joka tarjoaa perustason suojaa haittaohjelmia vastaan. Jotkut käyttäjät voivat silti harkita erillisen virustorjuntaohjelman käyttöä lisäkerroksena turvallisuudelle. Tällaiset ohjelmat voivat tarjota lisäominaisuuksia, kuten varkauksien estämistä, tietoturvakäyttäytymisen seurantaa ja muita lisäturvatoimintoja.
tapsaite
14:22Telia
14:26Vaikka kyseessä on kaksi eri laitetta, niin myös tämä Telia digiboksi on tarkoitettu toimimaan yhdessä Telian tv-palveluiden kanssa. Sinulla on ilmeisemmin käytössä älytTV, missä on myös riskiä tietuturvan kannalta, johtuen erilaisista sovelluksista. Huomaa, että molempien laitteiden tietoturva on tärkeää.
PLH
14:22Telia
14:23Oletko vielä ollut asiakaspalveluumme yhteydessä esimerkiksi chatin kautta Minun Teliassa? Sitä kautta voidaan selvittää yhteysongelmaasi tarkemmin.
mää
14:23Telia
14:24Mobiilivarmenne toimii useimmilla nykyisillä puhelimilla, joissa on vuoden 2016 alun jälkeen hankittu tai uusittu SIM-kortti. Puhelimen ei tarvitse olla älypuhelin.
E
14:24Telia
14:25Vaihda salasanasi säännöllisesti ja viimeistään siinä vaiheessa, kun järjestelmä/sovellus siitä muistuttaa. Kuitenkin, jos epäilet tietoturvariskiä tai olet saanut tiedon mahdollisesta tietovuodosta, on suositeltavaa vaihtaa salasana välittömästi.
Sarppa
14:25OP
14:25Hei, ja kiitos hyvästä kysymyksestä. Lähtökohtaisesti ylipäätään eri palveluissa ei ole tietoturvan kannalta järkevää käyttää samoja salasanoja, koska silloin yhden salasanan joutuessa vääriin käsiin on mahdollista, että myös muiden palveluiden tilisi vaarantuvat. Eli on suositeltavaa käyttää eri salasanoja eri palveluissa.
Pekka
14:25Telia
14:27Kyse on ilmeisesti uuden tilatun laitteen palauttamisesta. Voit siis avata saamasi paketin, tutustua sen sisältöön ja tarkastaa laitteen ominaisuudet ja toimivuuden. Jos et haluakaan pitää laitetta, voi sen palauttaa. Jos laite on otettu käyttöön, siihen on laitettu SIM-kortti, ei sitä voi enää palauttaa.
Jata
14:26Telia
14:27Reitittimen päivittäminen on tärkeä tietoturvakäytäntö, joka auttaa suojaamaan verkkoasi mahdollisia haavoittuvuuksia vastaan. Päivitykset voivat sisältää turvaparannuksia ja muita korjauksia, jotka auttavat pitämään verkkosi turvallisena. Reitittimen päivityksen tekeminen vaatii yleensä seuraavat vaiheet: Kirjaudu reitittimen hallintaliittymään: Yleensä tämä tapahtuu verkkoselaimella ja kirjoittamalla reitittimen IP-osoite selaimen osoiteriville. Kirjaudu sisään käyttäjätunnuksella ja salasanalla, jotka liittyvät reitittimeesi. Etsi päivitysvaihtoehto: Päivitysvaihtoehto voi olla nimeltään "Firmware Update", "Software Update", "Router Upgrade" tai vastaava. Se sijaitsee yleensä jossain reitittimen asetuksissa. Suorita päivitys: Noudata näytöllä näkyviä ohjeita päivityksen suorittamiseksi. Tämä voi vaatia, että lataat päivitystiedoston reitittimellesi ja käynnistät päivityksen. Joskus virran katkaisu ja reitittimen uudelleenkäynnistäminen voivat auttaa tiettyihin ongelmiin, mutta tämä ei korvaa varsinaista ohjelmistopäivitystä. Suosittelen tarkistamaan reitittimen käyttöoppaasta tai valmistajan verkkosivuilta tarkat ohjeet päivitysten tekemiseksi. Säännöllinen päivitysten tarkistaminen ja suorittaminen on hyvä tapa pitää verkkosi turvassa.
Pakkanen
14:26Telia
14:27Vaihda salasana ja PIN-koodi puhelimesi asetuksista, yleensä kohdasta "Turvallisuus" tai vastaava, ja seuraa näytöllä näkyviä ohjeita.
Make
14:27Telia
14:30Kuitumuunnin, kutsutaan usein myös optiseksi muuntajaksi, se on laite, joka muuntaa valon signaaleja kuituoptisessa viestintäjärjestelmässä. Kuitumuunnin toimii usein liitäntäpisteenä eri tyyppisten kuitukaapeleiden välillä tai mahdollistaa valosignaalin muuntamisen eri aallonpituuksille. Kuitumuuntimet mahdollistavat erilaisten kuitukaapeleiden ja laitteiden yhteensopivuuden. Kuitumuuntimet voivat myös sisältää muita ominaisuuksia, kuten signaalin vahvistamisen tai jakamisen useisiin liitäntöihin.
Helsky
14:28Telia
14:29Tallenne tulee katsottavaksi huomenna, ja kyllä, sen voi katsoa myös Digikerhossa.
Tille ja hän
14:29Telia
14:30Suosittelen tässä tapauksessaa olemaan uudelleen yhteydessä asiakaspalveluun, jotta tiedetään mistä tarkalleen ottaen on kysymys.
Käpy
14:30Telia
14:30Linux tunnetaan yleisesti turvalliseksi käyttöjärjestelmäksi monista syistä, kuten avoimen lähdekoodin luonteestaan ja vähäisemmistä haittaohjelmista. Turvallisuus riippuu myös käyttäjän toimintatavoista ja asetusten noudattamisesta. Kaikki käyttöjärjestelmät voivat olla alttiita turvallisuusriskeille.
Eeppo
14:30Telia
14:32Puhelimen kuuntelun tarkistaminen voi olla haastavaa, ja usein se vaatii erityisiä tietoturva- ja vakoiluohjelmien tarkistustyökaluja. Käytä tietoturvaohjelmistoa: Asenna ja käytä luotettavaa tietoturvaohjelmistoa puhelimessasi, jos sellainen on saatavilla. Se voi auttaa havaitsemaan ja poistamaan mahdollisia uhkia. Jos epäilet puhelimesi kuuntelemista, on suositeltavaa ottaa yhteyttä tietoturva-asiantuntijaan saadaksesi tarkempaa apua ja analyysiä tilanteestasi.
Ukko
14:30Telia
14:33Yleensä reitittimen sammuttamisen tarve riippuu käyttötilanteesta ja henkilökohtaisista mieltymyksistä. Jotkut käyttäjät pitävät reitittimensä jatkuvasti päällä, kun taas toiset säännöllisesti sammuttavat sen esimerkiksi yöksi sähkön säästämiseksi tai tietoturvasyistä. Jos haluat sammuttaa sen, löytyy fyysinen virtapainike yleensä laitteen takaa tai pohjasta.
Satu
14:31Telia
14:32Voit päivittää reitittimen menemällä reitittimeen hallintaliittymään selaimella, kirjautumalla sisään, etsimällä "Firmware" tai "Software Update" -osion ja noudattamalla ohjeita päivityksen suorittamiseksi. Useimmat reitittimet muistuttavat säännöllisesti päivityksistä.
jape
14:33OP
14:34Moikka! Voit vaihtaa OP Tunnukseen liitetyn salasanasi kirjauduttuasi Verkkopalveluusi, kohdasta: Oma nimen alta valikosta Tunnusten hallinta > Käyttäjätunnus ja salasana > Vaihda salasana Mobiiliavaimesi voit taas vaihtaa seuraavasti: Kirjauduttuasi OP-Mobiiliin > Muut > Asetukset > Tunnistautuminen > Vaihda PIN
epätietoinen
14:33Telia
14:34Jos tarkoitat kiinteää reititintä toisena vaihtoehtona, niin molemmat ovat turvallisia käyttää. Turvallisuuteen vaikuttavat tekijät voivat vaihdella laitteiden valmistajien, mallien ja asetusten mukaan. On tärkeää huomata, että turvallisuus ei riipu pelkästään reitittimestä. Käyttäjän on myös noudatettava turvallisia käytäntöjä, kuten vahvojen salasanojen käyttöä, laitteiston päivittämistä säännöllisesti ja varmistettava, että langattomat verkot ovat asianmukaisesti suojattuja. Kaikki reitittimet ovat alttiita tietoturvaongelmille, joten on tärkeää valita luotettava valmistaja ja pitää laitteet ajan tasalla turvapäivityksillä.
Hatuton
14:33Telia
14:34Ei aivan. Verkon turvallisuus ja reitittimen turvallisuus liittyvät osittain toisiinsa, mutta ovat erillisiä. Reititin on yksi verkon turvallisuuden elementti, mutta muitakin turvallisuustoimenpiteitä, kuten vahvat salasanat ja tietoturvaohjelmisto, tarvitaan turvallisuuden varmistamiseksi.
Susipari
14:33Telia
14:38Suosittelemme salasanan vaihtamista. Se miten vaihto tapahtuu riippu paljon reitittimen merkistä ja mallista. Yleensä se onnistuu kirjautumalla reitittimen hallintaliittymään kirjoittamalla selaimeen IP-osoite. Niitä ovat esimerkiksi "192.168.1.1" tai "192.168.0.1". ja syötä nykyinen käyttäjätunnus ja salasana. Etsi salasana-asetukset. Ne saattavat olla nimellä "Security", "Wireless Settings", "Administration" tai vastaava. Vaihda salasana syöttämällä nykyinen salasana ja sen jälkeen kirjoita uusi salasana kahteen kertaan vahvistaaksesi sen. Muista tallentaa muutokset.
Polo66
14:34Telia
14:36Reitittimen ohjelmiston päivittämisen tarpeen selvittäminen riippuu käytetystä reitittimestä. Yleisesti ottaen voit käyttää seuraavia vaiheita tarkistaaksesi, onko reitittimesi ohjelmisto päivitetty: Kirjaudu reitittimen hallintaliittymään, Etsi ohjelmistopäivityksen kohta ja Tarkista ohjelmistoversio ja mahdollisesti päivitä ohjelmisto. On tärkeää pitää reitittimen ohjelmisto ajan tasalla, koska päivitykset voivat sisältää tietoturvaparannuksia ja muita korjauksia.
Rasse
14:36Telia
14:40Turvallisen käytön takaamiseksi Telian oman reitittimen osalta, voit seurata näitä yleisiä turvallisuuskäytäntöjä: Vaihda oletussalasana, Päivitä ohjelmisto (ohjelmistoversio on ajantasalla). Käytä salattua Wi-Fi-yhteyttä ja Aktivoi Wi-Fi-verkossasi WPA2- tai WPA3-salaus. Vältä WEP-salausta, koska se on vanhentunut ja haavoittuvampi. Huolellinen reitittimen hallinta ja säännöllinen tarkistaminen voivat auttaa parantamaan verkkojen turvallisuutta. On myös hyvä pitää mielessä, että tietoturvaohjeet saattavat vaihdella reitittimen mallista ja valmistajasta riippuen, joten kannattaa tarkistaa Telian tarjoama Asiakastuen sivusto tai ottaa yhteyttä heidän tukeensa saadaksesi tarkempia ohjeita.
Kake
14:37Telia
14:38Reitittimen ikä ei ole ainoa tekijä tietoturvan kannalta, mutta usein suositellaan harkitsemaan päivitystä noin 5-7 vuoden välein. Siinä vaiheessa, kun reititin ei enää saa päivityksiä, se kannattaa viimeistään vaihtaa.
mummi
14:38Telia
14:39Kasvontunnistus voi olla turvallinen tapa tunnistautua, kuten muutkin biometriset tunnistautumistavat, mutta sen tehokkuus voi vaihdella eri järjestelmien välillä.
Santtu
14:39OP
14:52Verkkomaksamisessa kannattaa aina suosia tunnettuja toimijoita ja varmistaa, että sivusto on kyseisen palveluntarjoajan aito sivusto niin pystyy minimoimaan väärinkäytöksen todennäköisyyttä.
urpojen urpo
14:39Telia
14:41Uudesta iOS 17 käyttöjärjestelmästä on tullut jo usampi uusi versio, jota suosittelen lataamaan. Pakkohan se ei ole, mutta näin varmistat myös muiden sovellusten toimivuuden.
Helena
14:40Telia
14:41Yleensä iPhone-käyttäjät eivät tarvitse erillistä tietoturvaohjelmaa, koska iOS-käyttöjärjestelmä on suunniteltu turvalliseksi. Laite ja sovellukset tulee kuitenkin aina pitää päivitettyinä suojatakseen tietoturvaa.
Minaristi
14:40Telia
14:43Kun saat reitittimen Telian liittymän mukana, Telia vastaa yleensä perusturvatoimista, kuten reitittimen salasanoista ja liitännästä tietoturvaan. Varsinaista Tietoturvapalvelua ei ole mukana, jos sitä ei ole erikseen mukaan tilattu. Suosittelen olemaan yhteydessä Telian Asiakaspalveluun, niin sen voit tilata tarvittaessa vielä laitteillesi kokonaisvaltaisesti kattavan tietoturvan.
Mummeli
14:42Telia
14:42Kaksivaiheisen tunnistamisen asetukset voivat hieman vaihdella eri palveluntarjoajien välillä. On aina suositeltavaa tarkistaa tarkat ohjeet kunkin palvelun verkkosivuilta tai asiakastuesta.
Pekka
14:43OP
14:44Tällaisessa tilanteessa suosittelen varmistamaan, että tietokoneesi, verkkoselaimesi sekä tietoturvasi on ajan tasalla. Tällaisen ongelman jatkuessa suosittelen sinua olemaan yhteydessä esimerkiksi pankin asiakaspalveluun, missä ongelmaasi voidaan selvitellä tarkemmin.
Käpy
14:43Telia
14:44Tärkeintä on että tietoturva on puhelimessa kunnossa. Ja että sillä käyttää turvallisia sovelluksia ja palveluita.
TK
14:44Telia
14:44Kyllä vain, Timo on ollut ARK:ssa! :)
Kupru
14:44Telia
14:46Suosittelen päivittämään laitteen ajantasalle. Vanhempi laite kun on kyseessä, niin päivityksien saatavuudessa voi tulla jossain vaiheessa haastetta. Muutoinkin suosittelemme uusimpia reitittimiä käyttöön, niin tekniikka ja tietoturva pysyy ajantasalla.
hannastiina
14:44Telia
14:46Voit tarkistaa päivitystarpeen App Storen (iPhone) tai Google Playn (Android) kautta ja siirtymällä kohtaan "Päivitykset" tai vastaava. Voit myös ottaa käyttöön automaattiset päivitykset puhelimesi asetuksista varmistaaksesi, että sovellukset päivittyvät automaattisesti.
epätietoinen
14:45Telia
14:45Se riippuu paljon laitevalmistajasta. Jotkut valmistajat tarjoavat päivityksiä pariksi vuodeksi, jotkut pidemmäksi ajaksi.
pappa
14:45OP
14:47Jos sinulla on palveluihisi liittyvä väärinkäytösepäily, olethan pikimmiten yhteydessä OP Sulkupalveluun. OP Sulkupalvelu on avoinna ympäri vuorokauden numerossa 0100 0555 (mpm/pvm) ja ulkomailta soitettaessa +358 100 0555 .
Rauno-pappa 73 v
14:46Telia
14:46Ilmainen tietoturvaohjelma voi tarjota perustason suojaa tietokoneellesi tai puhelimellesi, mutta maksullisissa tietoturvapaketeissa on yleensä useampia ominaisuuksia ja parempaa turvallisuutta. Päätös siitä, tarvitsetko maksullisen vai ilmaisen tietoturvaohjelman, riippuu käyttötarpeistasi, tietoturvatason tarpeestasi ja budjetistasi.
MarMai
14:46Telia
14:48Identiteettisuojaohjelmat voivat tarjota lisäkerroksen suojaa henkilökohtaisille tietosi verkossa. Nämä ohjelmat voivat seurata ja varoittaa sinua mahdollisista identiteettivarkauksista, kuten luottokorttitietojen väärinkäytöstä, ja auttaa estämään haittaohjelmien pääsyn laitteeseesi. Vaikka identiteettisuojaohjelmat voivat olla hyödyllisiä, niiden tehokkuus voi vaihdella, ja monet tietoturva-asiantuntijat korostavat myös perusturvallisuuskäytäntöjen merkitystä. Jos harkitset identiteettisuojaohjelman käyttöä, tee tutkimusta ja valitse luotettava palveluntarjoaja. Lisäksi ole tietoinen siitä, että monet puhelinten käyttöjärjestelmät, tarjoavat jo sisäänrakennettuja tietoturvaominaisuuksia, kuten suojaa haittaohjelmilta ja mahdollisuuden seurata laitteesi sijaintia.
Jukka M
14:47Telia
14:47Kyseiset 3G-puhelimet toimivat myös 2G-verkossa, ja sitä ei olla purkamassa. Eli kyllä toimii.
kaaleppi
14:47OP
14:48Lähtökohtaisesti pankista soitetaan tilanteissa, joissa on huijausepäily, jotta asia saadaan selviteltyä mahdollisimman nopeasti.
epätietoinen
14:48Telia
14:49Voit hyödyntää erilaisia salasananhallintaohjelmia, jotka auttavat suojaamaan ja säilyttämään salasanasi turvallisessa paikassa.
Pekka
14:48Telia
14:49Sovellusten lupa-asetukset voivat sisältää erilaisia toiminnallisuuksia, kuten pääsyn kameraan, mikrofoniin, sijaintiin ja muihin laitteen ominaisuuksiin. Kun poistat luvan, se voi vaikuttaa sovelluksen toimintaan, ja saat ilmoituksen, että jotkin ominaisuudet saattavat lakata toimimasta. Tässä muutamia esimerkkejä: Mikrofoni: Jos poistat mikrofonin luvan, sovellus ei enää voi käyttää puhelimen mikrofonia. Tämä voi estää äänitallennuksen tai puheentunnistuksen toiminnan. Kamera: Kameran luvan poistaminen estää sovellusta käyttämästä puhelimen kameraa. Tämä voi vaikuttaa valokuvaamiseen tai videopuheluihin. Sijainti: Jos poistat sijainnin luvan, sovellus ei voi käyttää puhelimen sijaintitietoja. Tämä voi vaikuttaa paikkatietoihin perustuviin palveluihin, kuten karttoihin tai sääsovelluksiin. Yhteystiedot: Yhteystietojen luvan poistaminen voi estää sovellusta käyttämästä puhelimen yhteystietoja, mikä voi vaikuttaa esimerkiksi yhteystietojen jakamiseen tai synkronointiin. Laitetunnisteet: Jos poistat laitetunnisteiden luvan, sovellus ei voi käyttää yksilöivää laitetunnistetta. Tämä voi vaikuttaa esimerkiksi mainosten kohdentamiseen. Ennen kuin poistat luvan, harkitse tarkoin, miksi sovellus pyytää kyseistä lupaa. Joissakin tapauksissa sovelluksen tärkeät toiminnot voivat olla riippuvaisia tietyistä luvista.
Asiakas
14:48Telia
14:51Tämä on kiinni sovelluskehittäjästä ja varmasti myös laitevalmistajasta. Suosittelen tarkistamaan puhelimen valmistajan ilmoitukset tai tukisivuston. Valmistajat ilmoittavat yleensä, kun puhelimelle ei enää tarjota päivityksiä.
Piniini
14:49OP
14:51Molemmat palvelut ovat turvallisia käyttää, kun muistat ladata sovelluksen suoraan laitteesi sovelluskaupasta, sekä siirtyä verkkopankkiin kirjoittamalla verkkopankin osoite selaimesi osoiteriville. Palvelun käytön turvallisuus riippuu lähtökohtaisesti käyttämäsi laitteen tietoturvasta sekä ympäristöstä, jossa näitä käytät.
uhri
14:49OP
14:52Siirrythän aina verkkopankkiisi kirjoittamalla selaimen osoiteriville itse verkkopankkisi osoitteen, etkä mitään linkkiä pitkin. Ethän myöskään käytä hakukoneita verkkopankkiisi siirtymiseen. Voit varmistua olevasi turvallisella pankin sivulla selaimesi osoiterivillä näkyvästä lukon kuvasta.
epätietoinen
14:50Telia
14:51Tämä riippuu pitkälti valmistajasta, mutta useimmiten puhelimien päivitystuki vaihtelee 2-5 vuoden tuntumassa.
Mummu
14:50Telia
14:52Riippuu puhelimen käyttöjärjestelmästä. Hyvin suuntaa-antavat ohjeet esim. Android Asetukset -Turvallisuus/lukitus ja turvallisuus/Näytön lukitus tai Turvallisuus ja lukitseminen /Salasana/Aseta uusi salasana ja vahvista muutokset.
Vertsu
14:52Telia
14:52Jos tyhjennys tehdään jossain liikkeessä, saattavat he periä siitä jonkin palvelumaksun.
Jemis
14:52Telia
14:54Telian kautta tulee modeemiisi ajantasalla olevat tietoturvapäivitykset, jos vain laite on ajantasalla muutoin. voit ottaaa yhteyttä Telian Asiakaspalveluun, jos laitteesi on vanhempi (4v ->)
Minski
14:53Telia
14:53Kannattaa huolehtia että uusimmat päivitykset on asennettu. Se on tärkein asia.
Epätietoinen
14:53Telia
14:54Välttämättä aivan kaikkia huijaussoittoja ei pysty etukäteen estämään, mutta epätoivotut puhelinnumerot kannattaa estää puhelimen soittoasetuksista.
Mummo
14:54OP
14:56Käyttötilillä ei lähtökohtaisesti ole nostorajoituksia, jos näitä ei olla tiliä avattaessa, tai myöhemmässä vaiheessa asetettu. Pankilla on velvollisuus kuitenkin valvoa asiakkaidensa tavanomaisesta poikkeavaa rahaliikennettä, jolloin vastaavanlaiset tilanteet useimmiten saadaan kiinni.
jalo
14:54Telia
14:54Telia Turvapaketti on kattava turvapalvelu ja riittää oikein hyvin peruskäyttäjälle.
annuli
14:54Telia
14:57Jos yhteytesi on muuten suojattu niin se ei välttämättä haittaa. Toki kannattaa silloin tällöin ainakin kirjautua ulos kaikista avoimista sovelluksista ja tyhjentää tietokoneen selain ja välimuisti. Näin vältyt myös koneen hidastelulta.
haisuli
14:54Telia
14:57Kyllä, puhelimen PIN-koodin voi yleensä vaihtaa helposti. Ohjeet voivat vaihdella hieman eri puhelimen malleissa ja käyttöjärjestelmissä. Suosittelen katsomaan puhelimen käyttöoppaasta löytyykö sieltä vinkkejä PIN-koodin vaihtamiseen.
Anne
14:56Telia
14:57Liittymäasiakkaanamme saat mobiilivarmenteen maksutta käyttöösi: https://www.telia.fi/asiakastuki/palvelut/mobiilivarmenne
Ritva
14:57Telia
15:01Suosittelisin monikerrosta tunnistusta eli esim. PIN-koodi /salasana ja kasvontunnistus/sormenjälki. Vaihda salasana säännöllisesti ja käytä vahvaa salasanaa. Voit aktivoida lisäsuojatoimintoja, esim. Smart Lock (Android). Seuraa myös laitteesi turvapäivityksiä.
Vikkan
14:57Telia
14:58Näin kannattaa ehdottomasti tehdä, jos se helpottaa palvelun käyttämistä.
Käpy
14:58Telia
15:00Kyllä, puhelimesta kannattaa käyttää virrat pois aina säännöllisesti. Puhelin saattaa joskus "nukahtaa" verkkoon, kun sen sammuttaa, puhelin ottaa uudelleen yhteyden verkkoon ja puhelin toimii paremmin.
Erä
14:58OP
14:59Omaehtoista luottokieltoa voit hakea Suomen Asiakastieto Oy:ltä
Heidi
14:59Ippa
14:59epätietoinen
14:59Telia
07:59On olemassa kiintäen verkon reitittimiä ja mobiiliverkon reitittimiä. Eli niitä on erilaisia, hieman eri tekniikoille tarkoitettuja.
sh
14:59Epätietoinen
14:59Kallu
14:59Jukka
14:59Katri
14:59Kari
15:00Sanni
15:00Inkku
15:00OP
15:01Pankeilla on päivystävät sulkupalvelut, jos sinulla on esimerkiksi palveluihisi liittyvä väärinkäytösepäily. OP Sulkupalvelu on avoinna ympäri vuorokauden numerossa 0100 0555 (mpm/pvm) ja ulkomailta soitettaessa +358 100 0555 .
Peetu
15:00Telia
15:04PIN-koodin vaihto riippuu puhelimen mallista, mutta yleensä se onnistuu matkapuhelimen turva-asetuksista. Esim. samsungissa se onnistuu kohdasta Asetukset - Biometriset tiedot ja suojaus - Muut suojausasetukset - Määritä SIM-k. lukitus.
Tintu
15:01Ville
15:01Telia
15:03Molempiin vastaukset kyllä! Pidämme asiakkaista huolta. Jos olet epävarma reitittimesi tilasta tai tietoturvapäivityksistä, suosittelen ottamaan suoraan yhteyttä Telian asiakaspalveluun. He voivat antaa sinulle tarkempaa tietoa ja tarvittaessa ohjeita päivityksiin tai mahdolliseen laitteen vaihtoon liittyen.
Sikke R
15:02Repo
15:03OP
15:03Pelkän tilinumeron avulla ei lähtökohtaisesti ole mahdollista tehdä väärinkäytöstä, joten tilinumeron voit lähettää huoletta esim. viestillä.
Ukko
15:03Telia
15:06Salasanojen hallintaohjelmat voivat olla erittäin hyödyllisiä työkaluja tietoturvan parantamisessa. Etuina on se, että voidaan luoda vahvoja, satunnaisia salasanoja. Niitä on helppo hallita ja automaattinen täyttö huolehtii "oikeinkirjoituksesta". Hallintaohjelmat ovat tehokkaita tietoturvan parantamisessa, kunhan huolehdit pääsalasanasi vahvuudesta ja turvallisuudesta.
pappa
15:04Telia
15:05Suosittelemme vaihtamaan reitittimen kun uusia päivityksiä ei ole enää tarjolla.
pappa
15:06OP
15:09Pankkitoimihenkilöt saavat tarkastella asiakastietoja ainoastaan asiakkaan sen hetkisen asian hoitoon vaaditavassa määrin, eikä yhtään enempää. Lisäksi kaikki pankkitoimihenkilöiden tekemät toimet esimerkiksi asiakkaiden asiastiedoissa tallentuvat pankin omaan järjestelmään, joten vääryyksiä tehdessään näistä jää erittäin helposti sekä nopeasti kiinni ja kaikki nämä väärät teot on jäljitettävissä.
Virpi
15:06Telia
15:08Päivitykset tulevat verkosta automaattisesti, mutta jos reititin on yli 5 vuotta vanha tai uusia päivityksiä ei ole tullut tarjolle viimeisen vuoden aikana, kannattaa laite vaihtaa kokonaan uuteen.
Seppo
15:07Telia
15:10Kun kaapelilaajakaista tulee Telian kautta, niin myös asetukset tulevat siihen automaattisesti. Löydät tarvittaessa laitekohtaisia ohjeista meidän Asiakastuen sivuilta.
Raili
15:09Telia
15:11Pääsääntöisesti kaikki menee automaattisesti, eikä mitään erityistä tarvitse tehdä. Riippuu myös paljon siitä millainen yhteys sinulla on käytössä ja millaisia asetuksia haluat uuden reitittimen sisältävän.
AV
15:10Telia
15:11Saat PUK-koodin turvallisesti Minun Teliasta, asiakaspalveluumme soittamalla tai Telia Kaupasta: https://www.telia.fi/asiakastuki/liittymat/puk-koodit
Torbjörn
15:10Telia
15:12Mokkulan lisäsuojan tarve riippuu useista tekijöistä, kuten käyttämästäsi laitteesta, käyttöympäristöstäsi ja henkilökohtaisista tietoturvatottumuksistasi. Jos käytät mokkulaa avoimissa ja jaetuissa verkoissa, kuten julkisissa Wi-Fi-verkoissa, lisäsuojatoimet voivat olla hyödyllisiä. Ne voivat auttaa suojaamaan tietojasi mahdollisilta hyökkäyksiltä.Jos olet tottunut käyttämään tietoturvaohjelmia puhelimessa ja tietokoneessa, samaa käytäntöä voi olla hyvä noudattaa myös mokkulan suhteen. Se auttaa pitämään kaikki laitteesi suojattuina. Varmista, että mokkulan ohjelmisto on ajan tasalla ja että mahdolliset tietoturva-aukot on paikattu. Yleisesti ottaen lisäsuojatoimet, kuten tietoturvaohjelmat, voivat tarjota ylimääräistä turvaa verkkoliikenteellesi. Ne voivat havaita ja estää haittaohjelmia sekä tarjota muita tietoturvaominaisuuksia.
Esko
15:10OP
15:11Suosittelemme selvittelemään tätä ensisijaisesti laitteesi myyneen tahon asiakaspalvelussa, missä laitteesi tunnetaan tarkemmin.
MarkkuH
15:11Telia
15:11Kyllä, hyvä huomio!
Piki
15:11Telia
15:12Voit luottaa, jos sovellusten automaattinen päivitys on päällä, niin silloin homma hoituu automaattisesti.
Hämis
15:12Telia
15:14Mobiilivarmennin voi olla käytössä maksutapahtumissa, verkkopankin kirjautumisessa tai muiden verkkopalvelujen turvallisessa käytössä. Voit myös käyttää sitä esim. sähköisiin allekirjoituksiin ja asiakirjojen turvalliseen allekirjoittamiseen.
Mamma
15:13Telia
15:16Telia päivittää verkon kautta modeemin ohjelmstopäivitykset, mutta kannattaa huomioida myös laitteen ikä ettei laite ole yli 5v. vanha
Pekka
15:14Telia
15:15Useimmissa palveluissa on vaihtoehtoisia tunnistautumistapoja. Niistä voit valita mitä haluat käyttää. Mobiilivarmenne on harvoin ainoa kirjautumistapa.
Mamma
15:15Telia
08:14Kyllä, Telialta ostetut reitittimet ja modeemit päivitetään automaattisesti. Tosin jos kyseessä on todella vanha laite, ei päivityksiä välttämättä enää ole saatavilla.
oona
15:16Telia
15:18Saat uuden tunnusluvun mobiilivarmenteeseen aktivoimalla sen uudelleen osoitteessa https://www.telia.fi/mobiilivarmenne/reset.do
Käpy
15:17Telia
15:19Sim-kortti voi vanhentua. Yleensä n.10v. vanhat sim-kortit alkavat olemaan tiensä päässä ja esim. ei löydy verkkoa, netti ei toimi, puheluissa on yhdistämisongelmaa. Suosittelen silloin päivittämään sim-kortin kirjautumalla Minun Telia-sivustolle ja itsepalveluna tilaamalla sim-kortin liittymälleen.
Asiakas
15:18Telia
15:19Mobiilivarmenteella tunnistautuessa hyväksyminen tapahtuu aina puhelimella. Mobiilivarmenne-palvelu itsessään on käytössä myös tietokoneen kautta tunnistautuessa.
samu
15:19Telia
15:21Sitä voi käyttää kun tunnistaudut eri palveluihin, esim. telia.fi -sivuille, OmaVeroon, OmaKantaan, Traficomille jne.
Harri
15:19Telia
15:24Kaikissa SIM-korteissa ei ole (vanhemmissa) mahdollisuutta mobiilivarmenteeseen. Silloin SIM-kortti pitää vaihtaa ja aktivoida varmenne uudelle kortille. Otathan yhteyden Asiakaspalveluumme tai Minun Telia- sivuston kautta voit tilata uuden kortin. Jokaisessa uudessa SIM-kortissa on otettu mobiilivarmenne mahdollisuus.
MK
15:20Telia
08:34Näissä tapauksissa kirjautumistiedot ovat päätyneet väärälle henkilölle jonkin kalastelulinkin kautta. Tilin omistaja on klikannut linkkiä jota ei saisi, ja näin hän on antanut selaintietonsa huijarille, joka on saanut tilin hallintaansa.
Pirkko
15:21Telia
15:22Jos reititin on yli 5 vuotta vanha tai uusia päivityksiä ei ole tullut tarjolle viimeisen vuoden aikana, kannattaa laite vaihtaa kokonaan uuteen. Yleisesti ottaen päivitykset tulevat automaattisesti operaattorilta kunhan kyseessä ei ole tuo aiemmin mainittu yli 5 vuotta vanha reititin.
mää
15:22Telia
15:23Kyllä saa. Ja jos puhelin hukkuu, voi mobiilivarmenteen rekisteröidä aina uudelleen.
ewa
15:23Telia
15:24Mobiilivarmenne vaatii vahvistusvaiheessa nelinumeroisen PIN-koodin. Jos tuo koodi ei ole varkaan tiedossa niin silloin tunnistautuminen ei onnistu.
jaka
15:24Telia
15:27Mobiilivarmenteen takana on itse-asettama -pin-koodi, eli silloin ei pääse esim. niihin palveluihin kiinni, minne kirjautumalla esim. tarvitaan pankkitunnistusta tai kyseistä mobiilivarmennetta. Jos puhelin katoaa tai varastetaan niin ensimmäisenä soitto jostakin lähellä olevasta puhelimesta asiakaspalveluumme, mistä voimme liittymän sulkea tilapäisesti.
eevaa
15:25Telia
15:26Reititin on laite, joka ohjaa tietoliikennettä verkossa tietokoneiden, älypuhelimien ja muiden verkkolaitteiden, välillä. Reititin mahdollistaa useiden laitteiden liittämisen samaan verkkoon ja tarjoaa niille yhteisen tavan kommunikoida internetin kanssa.
Marlee
15:26Telia
15:28Jos puhelimen järjestelmäpäivitys on kunnossa, riittää että pysyt ns. turvallisilla ja luotettavilla sivustoilla.
Male
15:27Telia
15:31Hyvä, että sinulla on uusi reititin käytössäsi. Usein isoimmat ohjelmistopäivitykset laitetaan yöaikaan laitteille, joten kannattaa huomioida se, että jos sinulla on laite kiinni yön ajan, niin päivitys saattaa jäädä myöhempään vaihteeseen. Näihin myös laitetaan kyllä päiväsaikaan, mutta silloin yhteys katkeaa. Voit varmistella meidän Asiakastuen sivustolta laitteen ohjeista, mitä ohjelmistopäivityksestä siellä mainitaan.
matu
15:30Telia
15:31Automaattinen kirjautuminen helpottaa ja nopeuttaa käyttöä. Kannattaa kuitenkin huolehtia että vaihdat salasanan vahvaksi riittävän usein. Jos koneella on useampia käyttäjiä, silloin automaattista täyttöä ei kannata pitää päällä.
Make
15:31Telia
15:33Kyllä, useimmat kaapelimodeemit ja reitittimet voivat päivittää ohjelmistonsa automaattisesti, kun uusia päivityksiä on saatavilla. Päivitykset voivat tapahtua taustalla ilman, että käyttäjän tarvitsee tehdä mitään erityistä. Joskus päivitykset voidaan ottaa käyttöön automaattisesti, kun modeemi käynnistetään uudelleen tai tietyin aikavälein.
Pekka
15:33Telia
15:34NAT ja etähallinta ovat kaksi erillistä verkkotekniikkaa, mutta niiden suhde voi vaihdella reitittimen asetusten mukaan. Yleensä NAT toimii suojausmekanismina, kun taas etähallinta mahdollistaa laitteen hallinnan etänä. Käyttämäsi reititinmalli ja valmistaja voivat vaikuttaa siihen, kuinka nämä toiminnot ovat keskenään liitettyjä.
TiinaT
15:34Telia
15:34Ei ole välttämätöntä pitää reititintäsi päällä yötäpäivää sen varmistamiseksi, että päivitykset asennetaan. Useimmissa tapauksissa reititin tallentaa päivityksen ja asentaa sen seuraavan kerran, kun se käynnistetään uudelleen. Jos reitittisi päivittää itsensä automaattisesti ja päivitys vaatii uudelleenkäynnistyksen, se todennäköisesti tekee tämän automaattisesti. Voit jatkaa normaalia käyttöäsi ja sallia reitittimen sammua yöllä, kun et käytä sitä. Tärkeintä on, että antaisit reitittimen käynnistyä uudelleen silloin tällöin, jotta päivitykset voivat ottaa vaikutuksen.
Antsa
15:34Telia
15:35Reitittimen hallintaliittymään löydät kirjoittamalla selaimeen IP-osoite. Niitä ovat esimerkiksi "192.168.1.1" tai "192.168.0.1".
IH
15:35Telia
15:40Vaikka et käyttäisi erillistä modeemia, on suositeltavaa pitää päällä tietokoneesi oma palomuuri. Useimmat käyttöjärjestelmät sisältävät sisäänrakennetun palomuurin, ja sen käyttäminen auttaa suojaamaan tietokonettasi verkkohyökkäyksiltä. Lisäksi varmista, että käyttöjärjestelmäsi ja tietoturvaohjelmasi ovat ajan tasalla. Päivitykset sisältävät usein tärkeitä turvaparannuksia. Varmista, että käytät salattuja yhteyksiä aina kun mahdollista. Esimerkiksi verkkopankkisivustot ja muut herkät sivustot tulisi käyttää HTTPS-salauksen kanssa. Huomioithan vielä, että kannattaa käyttää haittaohjelmien torjuntaohjelmaa ja pidä se ajan tasalla.
Jukka
15:37Telia
15:38Se ottaa ns. "solmukohdat" pois reitittimestä. Jos yhteydessä on jotain vialla, auttaa reitittimen resetointi tällaisissa tilanteissa.
Sinikka
15:40Telia
15:41Jos reititin on yli viisi vuotta vanha, on se todennäköisesti jo vanhentunut. Sen päälle laittaminen ei kuitenkaan näy "datahuijareilla". Jos päivitykset eivät ole kunnossa, ei silloin kannata käyttää esim. tunnistautumista vaativia palveluita.
Akit
15:40Telia
15:41Uusimmissa reitittimissä se on ominaisuus. Eli vastaus on kyllä, nykyään.
Väsy
15:41Telia
15:44Ensisijaisesti kannattaa resetoida (ei uudelleenkäynnistää) reititin. Sen jälkeen huomioithan, että langaton signaali voi häiriintyä esim. muiden langattomien verkkojen, sähkömagneettisten laitteiden tai seinien ja esteiden takia. Ylikuormitetut Wi-Fi-taajuudet voivat aiheuttaa häiriöitä. Varmista, että käytät vähemmän ruuhkaisaa Wi-Fi-taajuutta (esim., 5 GHz). Reitittimen sijainti voi vaikuttaa merkittävästi langattoman yhteyden laatuun. Sijoita reititin keskeiseen paikkaan ja vältä esteitä. Tarkista, onko reitittimelle saatavilla ohjelmistopäivityksiä, ja varmista, että se on ajan tasalla. Jos langaton verkko on suojattu salasanalla, varmista, että salasana on vahva. Jos verkko on avoin, harkitse sen suojaamista. Muiden langattomien verkkojen ja laitteiden läheisyys voi aiheuttaa häiriöitä. Käytä vähemmän ruuhkaista taajuutta tai harkitse kanavan vaihtamista. Meidän Asiakastuen laitekohtaisissa ohjeissa on tarkempia kuvauksia laitteiden käyttöohjeisiin ja esim. kuvallisia ohjeita miten vaihtaa langattoman verkon kanava.
marjis
15:42Telia
15:42Päivitykset tulevat automaattisesti, joten siitä sinun ei kannata huolehtia. Salasanan voit kuitenkin vaihtaa heti. Se on ihan suotavaa uudellekin reitittimelle.
Sinikka
15:43Telia
15:47Salasanojen muistaminen voi olla haastavaa, mutta jos ne unohtuvat, onnistuu uudelleen tilaaminen/muokkaaminen suht kätevästi. Jos ne eivät muistissa pysy niin sitten kannattaa jokin "kirjanpito" ehkä keksiä omaa elämää helpottamaan :)
Dina
15:45Telia
15:49Jos laitteessa on vielä takuuta jäljellä, niin takuuhuoltoon, mutta kertomuksessa ei tiedetä onko syy nyt laitteessa vai verkossa. Verkon häiriötilanteet ratkaistaan Asiakaspalvelumme kautta tapahtuvalla ilmoituksella, mistä tehdään taas vikailmoitus tutkittavaksi Häiriöilmoitusten puolelle. Laitteen asetuksista vastataan Telia Helpin puolella.
Viola
15:47Telia
15:47Kyllä, myös kysymys/vastausosio on luettavissa myöhemmin.
Jamppa
15:48Telia
15:49Se johtuu palvelun ominaisuudesta.
Antsa
15:49Telia
15:52Jotkin päivitykset voivat asentua automaattisesti ilman erillistä ilmoitusta. Tämä voi olla yleinen käytäntö tietoturva- ja ohjelmistopäivityksissä. Tarkista, että reitittimesi tai päätelaitteesi asetukset sallivat ilmoitusten vastaanottamisen päivityksistä. Saatat löytää nämä asetukset reitittimen hallintaliittymästä. Tarkista Telian verkkosivuilta, jos siellä on tietoa päivityksistä tai ilmoituskanavista. Saatat löytää tietoa siitä, miten voit saada ilmoituksia tulevista päivityksistä. Voit myös ottaa suoraan yhteyttä Telian asiakaspalveluun ja kysyä asiasta. Voimme tarkistaa tilanteesi ja annamme tarvittavat ohjeet.
Kallu
15:50Telia
15:50Puhelimen oman "Laitteen Suojaus" voi olla useita eri ominaisuuksia, kuten sormenjälkitunnistus, kasvontunnistus, PIN-koodi tai salasanasuojaus, jotka suojaavat puhelinta fyysiseltä käytöltä ja varkaudelta. Tämä suojauskerros on erillinen käsite kuin tietoturvaohjelmat, joita voit asentaa puhelimeesi.
Pekka
15:51Telia
15:51Jos laitteen tyhjää laitteen asetuksista, ei sen sisltöön silloin enää pääse käsiksi.
epäilyttävä soitto
15:51Moderator
15:53Tällainen puhelu voi olla vahinko- tai joissain tapauksissa myös huijaussoitto. Häiritsevien soittojen puhelinnumero kannattaa estää puhelimen soittoasetuksista.
Repo
15:52Telia
15:56Televisioihin ei yleensä asenneta samanlaista tietoturvaohjelmistoa kuin tietokoneisiin tai älypuhelimiin. Televisiot ovat yleensä suljettuja järjestelmiä, jotka eivät ole alttiita samoille haittaohjelmille kuin tietokoneet. Kuitenkin, jos televisiosi on älytelevisio ja liitetty internetiin kannattaa varmistaa että päivitykset ovat ajan tasalla ja että automaattiset päivitykset ovat sallittu. Älä myöskään asenna epäilyttäviä sovelluksia. Jos televisiosi on osa älykotijärjestelmää, harkitse laajempaa verkkoturvaohjelmistoa, joka voi suojata kaikkia älykkäitä laitteita kotiverkossasi.
Pekka
15:53Telia
15:54Yleensä reitittimen tietojen konfigurointi ei edellytä sen irrottamista internetverkosta tietoturvasyistä. Reitittimen konfigurointi on yleensä mahdollista tehdä verkon ollessa käytössä, ja monet nykyaikaiset reitittimet tarjoavat hallintaliittymän, joka voidaan käyttää selaimen kautta. Jos olet epävarma, voit aina tarkistaa reitittimen käyttöoppaan tai valmistajan verkkosivut saadaksesi ohjeita tietoturvan parantamiseksi ja reitittimen oikeanlaiseen konfigurointiin.
rtol
15:53Moderator
15:57Uusi valtakunnallinen suodatusmenetelmä vähentää huomattavasti, mutta ei kuitenkaan aivan kaikkia huijaussoittoja.
Nettimuori
15:54Telia
15:58Langattoman tulostimen turvallisuus on tärkeää, ja on hyvä ottaa muutamia toimenpiteitä sen suojaamiseksi. Vaikka reitittimen turvallisuus on tärkeä tekijä, langattoman tulostimen erillinen suojaaminen voi lisätä tietoturvaa. Tässä muutamia vinkkejä: Salasanan Käyttö: Aseta vahva salasana tulostimelle. Langattoman Verkon Salaus: Varmista, että tulostin käyttää turvallista langatonta verkkosalausta (WPA2 tai WPA3). Tämä estää ei-toivottuja henkilöitä pääsemästä tulostimeen langattoman verkon kautta. Langattoman Tietoliikenteen Salaus: Varmista, että tulostimesi tukee ja käyttää salattua tiedonsiirtoa (esim., HTTPS), kun asioit sen kanssa verkon kautta. Päivitä Tulostimen Ohjelmisto: Tarkista säännöllisesti tulostimesi valmistajan verkkosivustolta päivitykset ja asenna ne tarvittaessa. Päivitykset voivat sisältää tietoturvakorjauksia. Tulostimen Sammutus: Jos et käytä tulostinta säännöllisesti, voit sammuttaa sen turvallisuuden lisäämiseksi. Näin estät mahdolliset hyökkäykset, kun tulostinta ei tarvita.
mj
15:56Telia
15:58Suosittelen ottamaan yhteyttä Helppiin, he auttavat teknisissä pulmissa ja voivat tarvittaessa ottaa etäyhteyden koneellesi tai tulla jopa paikan päälle auttamaan. Helpin löydät täältä https://www.telia.fi/helppi/ .
Kipa
15:57Moderator
16:00Pidä laitteesi ja älypuhelimesi sekä sen sovellukset päivitettyinä ja aktivoi 2-vaiheinen tunnistautuminen, jos mahdollista. Ole myös varovainen epäilyttävissä verkkolinkkeissä.
Anne
16:00Telia
16:07Puhelimen liittymään voit ottaa maksuttomia lisäpalveluista, mitkä estävät maksullisten palveluiden käytön. Se toki voi blokata tärkeisiin hyötynumeroihin soittamisen. Estoja voi tilata liittymälle soittamalla Asiakaspalveluumme tai kirjautumalla Minun Telia -sivustolle. Puhelimessa itsessään voi myös estoja löytyä ja niihin kannattaa tutustua laitteen asetusten kautta, tai käyttöohjetta lukemalla. Maksullinen puhelinpalvelu Telia Helppi voi antaa myös vinkkejä tähän.
ALE
16:01Telia
16:05Taloyhtiön tulisi käyttää laadukkaita reitittimiä ja palomuureja, jotta vältyttäisiin ulkopuolisilta hyökkäyksiltä ja epätoivotulta liikenteeltä. Palomuurin tärkeyttä ei voi korostaa silloin jos ja kun asukkailla ei ole reitittimiä käytössä.
Moku
16:01Telia
16:03Äänihaku on yleisesti ottaen turvallinen käytäntö. Luonnollisesti kannattaa olla aina varovainen antaessasi arkaluonteisia tietoja äänikäskyillä.
Pekka
16:05Telia
16:05Kyllä, kyseinen malli on jo vanhentunut.
AP kysyy
16:06Telia
16:07Tällä kertaa on ihmiset paikalla. Viestejä tuli kuitenkin hurja määrä ja vastaamisvauhti oli niin kova että sormet eivät pysyneet perässä. Siksi hassuakin tekstiä varmasti mahtuu mukaan :)
aautu
16:07Telia
16:13Selaimessa näkyvä "https://" osoittaa, että olet yhdistetty sivulle, joka käyttää turvallista ja salattua yhteyttä. Se ei kuitenkaan tarkoita että kaikki olisi automaattisesti turvallista. Joissakin nykyaikaisissa selaimissa, turvallisilla sivustoilla on osoiterivillä turvallisuusmerkkejä, kuten lukon kuvake tai "Turvallinen" -teksti. Tämä on hyvä merkki turvallisesta sivustosta.
Mummo
16:08Telia
16:12Hyvä päätös on vaihtaa kyseinen reititin uudempaan. Kyseinen laite on jo aika vanha. Riippuu tilanteestasi, eli onko minkälainen sopimus taloyhtiön kanssa. Suosittelen olemaan yhteydessä meidän Asiakaspalveluumme, mistä asiat selviää.
IMEI
16:08OP
06:36OP Mobiilisovellus eikä siihen valittu salasana ole laitekohtainen vaan OP Mobiilin voi ladata halutessaan useampaan mobiililaitteeseen.
Huijarien estäjä noviisi
16:14Telia
16:15Laitevalmistajat ja järjestelmäkehittäjät osaisivat varmasti vastata tähän kysymykseen, mutta toivottavasti tällainen tai edes tämän suuntainen olisi tulevaisuudessa mahdollista. Se helpottaisi elämää huomattavasti.
Turvallisesti verkossa-webinaarissa 20.11.2023 klo 16-17 syvennyimme kokeneiden turvallisuusasiantuntijoiden kanssa puhelimen ja reitittimen turvalliseen käyttöön sekä verkkohuijauksilta suojautumiseen. Webinaari toteutettiin yhteistyössä OP:n kanssa.
Webinaarissa kävimme läpi mm:
Millainen on turvallinen puhelin
Miten luon turvallisen salasanan ja PIN-koodin. Miten toimin, kun puhelin kysyy PUK-koodia
Mikä on Mobiilivarmenne ja miten otan sen käyttöön
Mistä tiedän onko reitittimeni turvallinen ja päivitetty
Miten tunnistan verkkohuijauksia ja toimin tilanteessa
Webinaarin chat on sulkeutunut. Kiitos aktiivisuudestanne! Voit tarkastella webinaarin chattiä ja sen aikana tulleita kysymyksiä ja vastauksiamme.
TELIA
13:46